28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ASTRO: SpaceShipTwo

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J.G. Pašek 10.10.2006 16:25

Nová past na myši, jak oddělit $200 tisíc od lidí, kteří mají více peněz než rozumu . . .

.

ps 10.10.2006 21:04

Re: Nová past na myši, jak oddělit $200 tisíc od lidí, kteří mají více peněz než rozumu . . .

Nezdá se mi, že by například Ansariová měla málo rozumu.

J.G. Pašek 10.10.2006 23:12

Re: Re: Nová past na myši, jak oddělit $200 tisíc od lidí, kteří mají více peněz než rozumu . . .

má více peněz než rozumu . . . to neznamená, že má málo rozumu . . . to znamená, že peněz má mnohem více. 

jezevec 10.10.2006 23:55

Re: Nová past na myši, jak oddělit $200 tisíc od lidí, kteří mají více peněz než rozumu . . .

prostě závist

pašík už tuší, že víza se neudrží dlouho - tak začíná mít strach, aby někdo neměl 200 kilo hahaha

(P.S.: lidé kteří v principu mají co jíst, kde bydlet, čím jezdit, a vystaráno o budoucnost, a ještě jim zbývá víc než 200.000 dolarů - co by asi taxmina měli dělat? dát je paškovi, koupit si pátý auto, nebo prožrat? proč ne do kosmu?)

J.G. Pašek 11.10.2006 2:47

Re: Re: Nová past na myši, jak oddělit $200 tisíc od lidí, kteří mají více peněz než rozumu . . .

Vydělej si těch $200+ tisíc v té tvojí slavné EU-ČR, přivez je do USA coby turista s listkem na ten vejlet do vesmíru a po výletě odjeď tam odkud si přijel. Kapíš? Jsi turista v USA nic jiného, stejně jako já, když jedu navštívit Německo, Francii či ČR . . . . . 

Tuto debatu v bledě modrém jsme ale přece ty a já už měli . . . . 

VLK 10.10.2006 13:57

tak az to bude na cely oblet zemekoule

tak do toho pujdu.

loula 10.10.2006 6:30

Celá koncepce projektu SpaceShipOne a SpaceShipTwo

vychází ze zadání dosáhnout setrvačným letem výšku nad 100 km, aby pasažéři získali titul kosmonauta. Tato koncepce principiálně neumožňuje dosažení oběžné dráhy. Pokud by chtěli s následnou konstrukcí jít na oběžnou dráhu, potom by to nemohlo být pokračování této konstrukční filosofie. To ale nic nemění na skutečnosti, že tato konstrukce přináší mnoho nových směrů do konstrukcí létajících strojů, jak je ostatně o tohoto konstruktéra typické.

Pepa 10.10.2006 10:01

Tak tak.

K obezne draze zbyva dodat kabine jeste asi 30 x vic energie, nez ma ted  pro stokilometrovy skok.

loula 10.10.2006 10:24

Re: Tak tak.

Přesně tak, platí, že na oběžnou dráhu se dostává tak 5-6% ze startovní váhy. To není nějaký výmysl konstruktérů, to jsou prostě fyzikální zákony, které nelze obejít nějakou konstrukční fintou. Jedině, pokud by přišli na jiný typ pohonu než rakety na chemické palivo. Dnes používaná kombinace vodík-kyslík patří mezi teoreticky nejvýkonější, snad výkonější by byl vodík-fluor, ale to by neprošlo z hlediska ochrany přírody.  

jkotek 10.10.2006 12:33

Re: Re: Tak tak.

Ale oni jiz na jiny zpusob pohonu prisli.

1) jiz nyni v SS1 (a SS2) - jde o kombinaci klasickeho letadla s raketou. Diky tomu raketa nestartuje ze zeme ale z mnohem vyssi polohy (kam ji vynese prave letadlo-nosic). Vysledkem ke jizsi potreba paliva a vyssi % uzitne hmotnosti.

2) dalsi technologie pohonu jsou jiz ve fazi testovani - ramjet apod. vyuzivaji k horeni kysliku v atmosfere, takze pro prvni fazi letu rakety neni potreba okyslicovadla. A opet uspora paliva.

loula 10.10.2006 13:24

Re: Re: Re: Tak tak.

K bodu 1. To je sice pravda, ale pokud sečtete váhu  nosiče a váhu vlastního raketoplánu, tak je vyšší než jednoúčelové rakety se stejným výkonem: Tady ta koncepce nebyla volena kvůli efektivitě, ale kvůli předpisu, že celá souprava musí být opakovatelně použitelná, a to dokonce do deseti dnů po přistání. Bylo povoleno vyměnit max. 10% suché hmotnosti. Pokud byste chtěl pomocí kombinace nosič plus raketoplán dostat člověka na oběžnou dráhu, tak by jako nosič nestačila ani Mrija.

k bodu 2. tam je problém, že ten ramjet má omezené použití. Začíná fungovat při vysoké nadzvukové rychlosti a funguje tak do 30 km výšky, potom chcípne. Aby to mělo smysl, musel by se dosti změnit profil letu raketoplánu, a po skončení práce ramjetu je motor vlastně mrtvá, neužitečná zátěž. Ale mohl by se odhazovat.

Každopádně je pravda, co se píše níže, že stávající projekt by musel být radikálně upraven, aby zajistil životní podmínky na oběžné dráze, manévrování, a hlavně návrat z dráhy.

Pepa 10.10.2006 15:58

Fyzikální zákony neobejdete

Fyziku neobejdete. Už Ciolkovski spočítal, že rychlost rakety je dána vztahem v = v1 * ln m0/m1), kde v je konečná rychlost (v našem případě 8000 m/s, případně 6500 m/s, když odečteme dosaženou výšku a rychlost pro SS1), v1 výtoková rychlost plynů (pro kyslík+vodík je to 4500m/s), m0 startovní hmotnost, m1 hmotnost po spálení paliva. Pořád vychází, že po dosažení vrcholu současné dráhy by SSx musel být pro dosažení oběžné dráhy z 90% složen z paliva.

Ferda 10.10.2006 12:30

Re: Celá koncepce projektu SpaceShipOne a SpaceShipTwo

Skutečný problém natane, až je letoun na oběžné dráze a je potřeba ho dostat zase dolů. Proti tomu je urychlení lodi na 1. kosmickou rychlost prkotina. :)

Ales Horak 10.10.2006 13:25

Re: Re: Celá koncepce projektu SpaceShipOne a SpaceShipTwo

To urcite, ale vzhledem k hmotnosti techto "kluzaku", ktera je mala proti beznym orbitalnim kolosum, neni potreba pri brzdeni v atmosfere menit v teplo takove mnozstvi kineticke energie, tudiz tepelny stit by asi nemusel byt tak robustni a mnozstvi paliva pro brzdici zazeh by asi take bylo potreba radov min. Ale neumim to spocitat, je to jenom takova selska dedukce :-)

loula 10.10.2006 15:28

Re: Re: Re: Celá koncepce projektu SpaceShipOne a SpaceShipTwo

každopádně pro to, abyste dostal člověka na oběžnou dráhu a zase dolů, nemůže být kabina lehčí než asi 1500 kg. To si Amíci ověřili na kabině Mercury ( a Rusové také) a přitom ta kabina Mercury neskýtala vůbec žádný komfort, v podstatě se na kosmonauta navlékala doslova jako bota na nohu.

Alfons 10.10.2006 3:11

Vypadá to jako okarina s křidélky

Jenom dotaz, co je to "okarina 10.10.2006 10:43

Re: Vypadá to jako okarina s křidélky

Brock 10.10.2006 11:05

Re: Re: Vypadá to jako okarina s křidélky

Měl jsem kdysi dávno okarinu - dechový hudební nástroj, poněkud asymetrický - drží se jako pikola, jenže je baňatější a ne tak dlouhý. Ta moje byla keramická, vypálená a gflazovaná. Zvuk měla asi jako když kuká kukačka.

krmič 10.10.2006 14:07

Re: Re: Vypadá to jako okarina s křidélky

V General MIDI pod číslem 79 :-)

honzak 10.10.2006 14:52

Re: Re: Re: Vypadá to jako okarina s křidélky

Chvála mlaďochů !!!!  To je velmi trefná odpověď.

Submik 10.10.2006 23:43

Re: Re: Re: Vypadá to jako okarina s křidélky

Ocarina  v GM je 80!