ARCHITEKTURA: Znovu Paříž 1937
V katalogu J. Krejcara (vydala Fragnerova galerie v Praze v roce 1995), je také vzpomínka Antonína Tenzera a rovněž dobový komentář k projektu, publikovaný původně ve Staviteli.
Dejme teď slovo samotnému Krejcarovi: „Účelnost je tu mnohoznačným pojmem. Samozřejmo, že jako při každé stavbě, jde i zde především o vyřešení dokonalé funkcionality pro specielní účel, v daném případě zde pro účel výstavní. Je sice pravda, že stupňováním požadavků čistě funkcionálních pro daný účel (co možná nejvolnější prostor) dospěl jsem k minimu čtyř konstruktivních opor, ale důsledně vzato, sledoval jsem současně cíl demonstrovati výrobní možnosti československého průmyslu: na příklad na zakulacených rohových tabulích s thermo-luxorového skla, které v rozměru, jak je použit na čs. pavilonu, jsou vůbec poprvé na světě vyrobeny. Není pochyby o tom, že hranaté rohy byly by bývaly stejně funkcionální, jako zaoblené, stejně jako by menší tabule stejně vyhověly…“
Připojuji ještě pár reprodukcí z katalogu a také foto pavilonu, který jsem měl kdysi mnohokrát v ruce, protože byl ve sbírkách NTM (a doufám, že se nerozpustil během povodně 2002, protože byl vyroben z části z papíru).
zlukes@mistral.cz
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998