20.4.2024 | Svátek má Marcela


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jelínková 31.1.2010 20:26

Krásný článek

 vím,zasloužili jste se o Žižkov,ale teď v Praze mizí malá pražská zeleň a roste ještě většinou v Praze a okolo Prahy podnikatelsté baroko

idol 28.11.2009 11:34

Skutečný smysl článku

.... připadá mi, že skutečným smyslem článku je víc politická sebepropagace autora, než názory na stavební budoucnost Žižkova a Stromovky. Fakt je, že staré žižkovské, "samopadací" barabizny, stavebně ošizené již v době své výstavby koncem XIX. stol., bylo a je pořád, nejlepší zbourat a nahradit kultivovaně přizpůsobenou novou zástavbou, samozřejmě nikoliv panelákového typu, jak tomu již je např. v Jeseniově ulici, kde se mi dosti líbí megaobjekt "Kapslovna", ale i některé jiné novostavby. Pokud jde o Stromovku - patřím k zastáncům jejího zachování v podobě nedotčené automobilovým provozem. 

Závěrečná poznámka: Tupost a aroganci za vlády bolševika mi velmi aktuálně připomněl prezident Klaus svým veřejným vystoupením proti Kaplického blobu!

pedro 27.11.2009 18:59

posun za 20 let

Je docela objevné si po dvaceti letech připomenout souvislosti a jména jednotlivivých aktérů, kteří se postavili proti tehdejšímu systému, kde jakákoliv opozice v otázce plánování a architektury byla nepřijatelná.

O to víc mě překvapuje Váš přerod pane Lukeši, kdy jste za pár stříbrných dodal posudek 'odborníka' a tím de facto zpečetil osud nákupního centra Ještěd v Liberci..zvláštní proměna ..

nnnn 24.11.2009 17:35

Tunel je špatně

Přes Stromovku se měla vést estakáda uzavřená ze stran i shora a kamuflovaná jako hradby s podchody parkových cest. Neexistence spojení břehů Vltavy v délce více než 20 km prakticky od centra města je ostudná. A samotnému městu chybí plošná průjezdnost, a páteřní komunikační rošt cca 100 až 200 km bulvárů šíře (minimálně) Václavského náměstí.

Ale raději se na zříceninovém Žižkově (i jinde) podusíme v úzkých popojížděcích uličkách a na staré i nové 4 proudé silnice nakreslíme červeně cikcak cyklistické stezky (např. Libeň - kde je navíc prostoru dostatek na to, aby tyto vedly normálně civilizovaně odděleně vedle až za zeleným pruhem -).

Co však chtít po urbanistech popírajících už tento slovní základ samotný - formováním shluků polouzavřených vesnic na území "města", kde nejkratší trasa autem do 200 metrů vzdálené sousední vesnice má několik kilometrů?

R.J. 24.11.2009 18:03

Re: Tunel je špatně

Nojo, ale tunel se dobře "tuneluje", je tam tma a není nic vidět. Nejlepší je, jak se všechny tunely v Praze hezky prodražily. Prý  špatné geologické podmínky, jako by to nevěděli dopředu. Jinak máte pravdu, na jihu scházejí dva mosty přes Vltavu, jeden někde v oblasti Suchdola a druhý někde u Roztok, s napojením na dálniční okruh. myslím, že o tom u Suchdol- Dejvice se mluvilo již za I. Rep.

žibřid 24.11.2009 22:06

Re: Tunel je špatně

Jako chodec nemohu souhlasit s tou "hradbou" ve Stromovce. Šířka celé té silnice bude nějakých 20m? To je strašně dlouhý tunel, plný chcánků. Pod zem patří auta.

Novák 24.11.2009 16:42

Tunel

Dneska máme propadající se tunel pod Stromovkou, Letnou pod lešením a bojíme se, zda nám v noci nespadnou byty na hlavu od zemětřesení provozovaného pod našima nohama Metrostavem při odstřelech. Tunel, do kterého chce Magistrát pustit nákladní dopravu, takže na povrchu budou stát auta jako dřív a smrdět, dole zase budou stát a smrdět kamiony, ty nám budou ale smrdět do oken z větrací věže postavené u Sparty, která ty domy sotva převyšuje. Tak nějak nevím, kdo je horší...

lucinapes 24.11.2009 13:48

tunel Stromovka

byl před více než dväceti lety mnohem lepším řešením, než dnešní Blanka, která třeba Veletržní moc nepomůže. Argumentovalo se ochranou unikátních dřevin, které okolo trati vůbec nerostou, a posléze je hodně poničila povodeň. Demonstrace ve Stromovce byly adrenalin pro směsku ochránců přírody, architektů a odvážnějších antikomunistů (problémy, které z toho měl starší, tehdy  16letý syn, naštěstí ukončil 17.listopad), ale pro samu Letnou, jejíž problémy měl tunel řešit, byl výsledek hodně špatný . Stejnou dobu trvá moje chronická plicní nemoc, které by zmírnění provozu na Letné jistě pomohlo již tenkrát. Zato zeleným všechny ty průtahy šly zjevně k duhu.

taky doktor 24.11.2009 13:56

Re: tunel Stromovka

Povodně kolem trati? Že by voda konečně tekla do kopce ?8-o

Apea 24.11.2009 14:05

Re: tunel Stromovka

Poníčená je dolní Stromovka, povodeň dokončila to, co začala neudržovaná vodní soustava (Malá řička, Jezírka atd.) Mimoto nebylo kolem trati co zničit, kdyby se opravdu postupovalo jejím koridorem. Jenže o tom bylo možné s úspěchem pochybovat.

Veletržní podle mého názoru pomůže Blanka hodně (bydlím vedle ní), i když ovšem situaci úzkého hrdla magistrály za Hlávkovým mostem nevyřeší, ale to by neřešil ani ten původní tunel.

Mojmir Prusa 24.11.2009 13:18

Musim se priznat, ze mi neni uplne jasne

co dnes pan Lukes chce rici.

Nebo jinak. Opravdu nevim, jaky je rozdil mezi tehdejsim planem delat tunel Stromovkou a dnesni realitou. To opravdu nekontrolovatelne propadajici se Stromovka dopadne lepe? A chci poznamenat, ze na ty demonstrace proti tunelu Stromovkou v druhe polovine 90. let jsem chodil take. Jen jsem ziral, jak to klidne magistrat realizuje (Pro neprazaky, nadpolovicni vetsina dopravy  timto tunelem  - nebo Veletrzni - jezdi po tzv. Severojizni magistrale, kterou maji od pristiho roku zuzovat a dopravu omezovat.. Dokud se v tomto prostoru nepostavi jeden nebo nejlepe dva mosty pres Vltavu, je cela ta investice do tunelu Blanka jen giganticky tunel na mestske penize.).

Zizkov take bylo treba zbourat. A melo se toho zbourat mnohem vice. Treba znacna cast Nuselskeho udoli a Nusli nebo Karlin. Jina vec je, ze se tam samozrejme nemely stavet panelakova sidliste stejne kategorie, jako na zelene louce.  O tomto problemu se casto vyjadruji lide, kteri by sï nikdy do tech starych baraku - v drtive vetsine pripadu neobyvatelnych jiz pri dostavbe a nerekonstruovatelnych - prespat nesli. Zizkov neni jedna, ale dvoji otazka. Strhnout, to bylo spravne. Co se tam postavilo je samozrejmne nestesti.  

Tak kde se asanace neprovedla, ji provedla povoden 2002 (v Karline) nebo nyni nestastni restituenti neumi rozumne nalozit s tim, co si restituavali. Kvalita bydleni a socialni stranka techto oblasti je problem, o kterem se jen nemluvi.

Ale abych se vratil k podstate veci.  Co je tedy lepe??? Ktery z tech dvou prikladu uvedenych autorem je to lepe???   A jake aktivity tedy vzpomina???

Apea 24.11.2009 13:58

Re: Musim se priznat, ze mi neni uplne jasne

Nerada jsem zap mětnicí, ale se ten tunel z osmdesátých let měl stavět vrchem, to jest Stromovkou by jezdilo x nákladních aut denně, ta rýha by tam byla znát pěkně dlouho - a navíc nějak nikdo nechtěl bolševikovi věřit, že tu silnici opravdu zakreje.

Proti tomu jsou ty dvě propadliny ve Stromovce legrační a bohužel po roce 2002 jaksi mezi tehdejšími škodami téměř nepostřehnutelné.

Pokud se nemýlím, tak se sice přes Vltavu nestaví v souvislosti s Blankou dva mosty, ale jen jeden, nicméně ten tunel jde pod řekou. Nejsem vším na Blance nadšena, viděla bych raději méně tvrdé řešení od ústí tunelu v Troji k Most barikádníků, nějak mi chybí v současných zveřejněných vizualizacích jedna objezdová větev nahoře na Letné, ale i tak se zdá, že to bude obrovské zlepšení dnešního katastrofického stavu; a to i zlepšení ekologické.

žibřid 24.11.2009 15:41

Re: Musim se priznat, ze mi neni uplne jasne

S bouráním starých čtvrtí nesouhlasím. Jsou městotvorné (vytvářejí ulice a náměstí), mají krásné vnitrobloky, které mohou být zelené (neměly by být celé zastavěné), mají pavlače, takže lidé se mohou potkávat uvnitř domu. Často mají v těchhle čtvrtích malé byty (ale ty lze spojovat) a často jsou poničené přílišnou dopravou (za to ale nemohou domy, nýbrž ta doprava). Vím to, protože jsem v takových domech bydlel a bydlím (Dejvice, Žižkov, Smíchov, Vršovice).

Sociální stránka s tím nesouvisí, za to domy taky nemohou, kdo v nich bydlí. Zrovna Žižkov se po Listopadu docela vzmáhá.

R.J. 24.11.2009 16:03

Re: Musim se priznat, ze mi neni uplne jasne

Přesně.

Jakub S. 24.11.2009 19:31

Re: Musim se priznat, ze mi neni uplne jasne

Vidíte to citlivě, zcela správně, moderně! Jako kunsthistorik i jako ne-pražák, nezaujatý, jedině souhlasím.

Kája 24.11.2009 9:09

Ani dnes není vše v pořádku

ještě je toho dost, za co bojovat! Zde malá ukázka:

http://www.webvize.cz/play.php?vid=289

http://www.webvize.cz/play.php?vid=592

http://www.webvize.cz/play.php?vid=366

žibřid 24.11.2009 11:46

Re: Ani dnes není vše v pořádku

K výše zmíněnému bych ještě přidal zamýšlenou rekonstrukci menzy (jídelny) na Matfyzu od Prágra. Má nádhernou fasádu a interiery ze 70. let. Ve stejném duchu byly dělány interiery DBK (víceméně zničeny při poslední rekonstrukci) nebo v tom domě od Šrámkové v Ječné (rovněž postupně zničeny).

šakal 24.11.2009 13:26

...No,...

...K esteticce těch staveb se vyjadřovat nebudu, ale dotyčný důmv Ječné ulici - jestli jste mínil ten s modrým obkladem a lahůdkami v přízemí - pochází z "dílny" architektky Machoninové  ;-)

žibřid 24.11.2009 15:15

Re: ...No,...

Ajta! Chybička se vloudila... díky za opravu.

jj 24.11.2009 17:50

Re: ...No,...

Tedy jak moderní architekturu docela můžu, není-li to postmoderní patlanina, tak ten modrý barák v Ječné mi v těch místech přijde docela nepatřičně brutální.

žibřid 24.11.2009 22:01

Re: ...No,...

No, chápu. Přesto jsem zastáncem názoru, že když je dům hezký, může stát třeba naproti Hradčanům.

Jakub S. 24.11.2009 19:36

Re: Ani dnes není vše v pořádku

Nejsou na světě jenom Pražáce... co je DBK? A kde je ta menza matfyzu?

žibřid 24.11.2009 21:58

Re: Ani dnes není vše v pořádku

DBK, neboli za komunistů Dům bytové kultury (lidově Debilák:-) ), je na metru Budějovická, takový ze samoreznoucí oceli, nebo jak se ten plášť jmenuje. A koleje matfyzu jsou na Pelc-Tyrolce, za mostem Barikádníků směrem z centra po levé straně, takové dva vysoké kolosy, pod nimi teď je torzo squattu Milada, ale zcela neviditelná je pouze patrová budova menzy schovaná za ty dva věžáky.

Zdravím!

Jakub S. 24.11.2009 22:45

Re: Ani dnes není vše v pořádku

Aha, tak ty dva věžáky znám, v jednom jsem párkrát nocoval. Je to zvenku hrůza. V té menze jsem byl - nezapůsobila na mě ani odpudivě ani uchvancancujícně (říkali jsme v dětství). Ale, prosím, není to tak, že opravdu prvotřídní stavba může být proti čemukoliv, opravdu. Sunt certi denique fines - jsou jisté konečné hranice, taky v řekněme kompatibilitě či vzájemné snášenlivosti staveb, věřte mi.

Jakub S. 24.11.2009 22:58

Re: Ani dnes není vše v pořádku

A v té absolutní nejdrzejší studené hrůze s Karlovým mostem se i osobně angažuju!

žibřid 25.11.2009 11:05

Re: Ani dnes není vše v pořádku

To nevím, o co jde?

S těmi hranicemi bych v obecné rovině souhlasil, ale u kontaktu dvou staveb vedle sebe vycházím z předpokladu, že dovoleno je vše. Opravdu ani neznám takovou situaci, kde by ke staré stavbě byla do těsné blízkosti postavena nová dobrá a přesto by výsledek byl špatný? (Naopak znám spoustu nových staveb, které kvůli zásahu památkářů dopadly příšerně jen proto, že byly v historickém prostředí, ale to jen na okraj.)

Míra 30.11.2009 18:00

Re: Ani dnes není vše v pořádku

Chcete-li vidět naprosto necitlivý kontakt dvou staveb, zvu Vás do Ústí nad Labem. V těsné blízkosti gotického kostela obrovité kulturně-obchodní monstrum zvané Forum a v těsné blízkosti historické budovy městského divadla jakási krabice se zaobleným rohem. Napište, kdy můžete přijet, rád Vám obě ty situace ukážu. Sám můžete zhodnotit , třeba jen tak na okraj.

miroslav.vojta@volny.cz

Kresinka 24.11.2009 8:55

připomíná mi to

boj Kladeňáků za zachování tzv. panské zahrady s naprosto unikátními dřevinami, které přežily otevření zahrady coby parku pro veřejnost. Bývala součástí ředitelského domu Poldovky, dnes je na jejím místě autobusové nádraží. Skončili jsme v prezidentské kanceláři

R.J. 24.11.2009 3:02

Pane Lukeši, pozdní dík za snahu zachránit moje rodiště.

Ale dovolávali jste se rozumu tam, kde buď nebyl , nebo byl vyměněn za pochvalné mručení idiota a swini  bolševika. Když se podívám na  Olšanku, Bezovku, na Komenského nám. je to k pláči. Alespoň že ta krásná škola na Kom.nám.  zůstala stát. Také jí chtěli zbourat. Stačí, co tam od Roháčovky nahoru ke škole "nasekali" za paneláky.  Zase jen obludnost. Když se občas ochomýtnu na "spodním " Žižkově, nahoru od "Prokopáku" ke "Karlovce", dnes "Saifrtce", tak se to tam místy krásně "vylouplo". Škoda starého  Žižkova, po rekonstrukcích  domů to mohlo být krásné bydlení , jen těch parků, parčíků, zeleň, kterou nemá většina pražských čtvrtí. No jo, bolševik to prznil a Žižkov měl smůlu, že si ho všiml. Stačilo dvacet let a zůstal by možná stát. Nevíte pane Lukeši, co bude s domy na Husovce?  Dole u viaduktu. Co jsou  bývalé lázně. Dočetl jsem se, že ve své době byly  nejmodernější v mocnářství. Otevíral je slavnostně císař Fr.Josef II. , který navštívil Žižkov sedmkrát. Jak jsem se dočetl v kronice "Města Žižkova". Docela jsem na to koukal. Kaizer na Žižkově, dobré co ? Je to tam dlouho díky dopravě špinavé a  baráky omšelé. Škoda, maj pěkné fasády, opravit to, vevnitř zrekonstruovat,  nadělalo by to parády. Dopravu tam "umravnit", to by bylo bydleníčko. Snad k tomu někdy dojde, snad to neodstřelej.  

Renata T. 24.11.2009 12:58

Re: Pane Lukeši, pozdní dík za snahu zachránit moje rodiště.

No, pokud lkáte nad zánikem kina Jiskra a jiných nepopiratelných skvostů architektury, je to Vaše věc.  Vámi zmiňovanou nádhernou školu na Komenského náměstí ( 66.střední škola ) jsem měla tu čest navštěvovat. Žáci druhého stupně museli mít třídy pouze v prvním patře, aby ta úžasná budova nespadla!