Čtvrtek 16. ledna 2025, svátek má Ctirad
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ARCHITEKTURA: Ve znamení avantgardy + PV

diskuse (0)

Pokračujeme v našem seriálu o architektonických stylech. Minulý díl vizte zde.

Meziválečné Československo se stalo po roce 1925 jedním z center avantgardní architektury ve stylu konstruktivismu a funkcionalismu v Evropě. Podmínky k tomu byly u nás ideální – demokratický režim, investoři, kteří se nebáli moderních trendů, schopní stavitelé a talentovaní projektanti, to byl nutný základ.

Fuchs - Avion

Hned po první světové válce se snažili zejména příslušníci nastupující generace architektů navrhovat domy, ale také inženýrská díla z moderních materiálů, která budou vyjadřovat dynamiku doby. Styly jako historismus, secese, ale i kubismus nebo dekorativní národní sloh jim byly cizí a považovali je za překonané. Navíc nestáli o podporu nějaké nacionální architektury, naopak, chtěli se podílet na budování univerzálního stylu, o němž se domnívali, že ovládne světovou scénu. Zprvu je zaujal tzv. architektonický purismus, který pracoval s jednoduchými tvary sestavenými z geometrických těles. Inspirací jim byly studie Josefa Chochola nebo práce švýcarského architekta a teoretika Le Corbusiera (vlastním jménem Charlese-Édouarda Jeannereta). Tak vznikl v roce 1922 projekt krematoria v Nymburce od dvojice Bedřich Feuerstein – Bohumil Sláma. Stavbu tvořila válcová loď na půdorysu oválu, vyrůstající z obdélné podesty a ukončená rovněž střechou ve tvaru obdélníku. Architekti a Kotěrovi žáci Bohuslav Fuchs s Josefem Štěpánkem se zase snažili dát své stavbě hydroelektrárny v Háji u Mohelnice dynamické tvary vyjadřující funkci stavby ve stylu jakéhosi mašinismu. Mladé projektanty v té době rovněž oslnily americké mrakodrapy, odvážné ocelové velkoprostorové konstrukce nebo díla ze železobetonu.

Feuerstein - krematorium

Hlavními vzory se pak pro ně staly Le Corbusierovy teorie a realizace z počátku dvacátých let, ale také obdobné návrhy z okruhu avantgardní německé školy Bauhaus v Desavě, jak je projektovali Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe nebo Hannes Mayer. Sledovali rovněž dění v sovětském Rusku, tedy práce tamních konstruktivistů, ale i obdobné výboje v Nizozemí, ve Skandinávii, USA i v dalších zemích. Guruem českých avantgardistů se stal teoretik Karel Teige, který ve sdružení mladých umělců Devětsil nové tendence podporoval a zprostředkoval kontakty na další výrazná centra. Vydával rovněž sborníky, v nichž publikoval vedle sebe moderní poezii, nejnovější technické vynálezy, avantgardní fotografie, výtvarné umění – zejména nastupující abstrakci - a také architektonická díla a teoretické práce. Členové Devětsilu – literáti, výtvarníci, architekti, hudebníci nebo divadelníci – se pak scházeli v pražských nebo brněnských kavárnách a barech a diskutovali o nových trendech. Teige zval i zahraniční umělce, včetně architektů, kteří u nás přednášeli. Ti naši zase cestovali po Evropě a sbírali zkušenosti.

Fragner - Tatra

Projektanti v tomto tvůrčím prostředí pak snadno našli klienty, kteří moderní formy podporovali a nebáli se do takových staveb investovat. Byli to nejen lidé zámožní, ale i představitelé střední třídy. Není proto divu, že v tomto prostředí vznikaly konstruktivistické stavby jak na běžícím pásu. Hlavním vzorem byl ovšem inovátor Le Corbusier, jehož zásady funkcionalismu u nás rychle zdomácněly. Stavělo se z betonu a oceli, oblíbené byly bílé vápenné omítky bez jakéhokoli dekoru, ploché střechy, pásová okna, sluneční terasy, rampová schodiště, a další tzv. nautické prvky, jako byla třeba kruhová okénka. Vnitřní uspořádání bylo flexibilní, což umožňovala skeletová konstrukce s nosnými sloupy. Interiérové stěny byly pak snadno přemístitelné. S barvami se šetřilo, používaly se jen v detailu (okenní rámy, zábradlí, vstupní dveře…) a šlo o základní tóny červené, modré, žluté nebo zelené. Výtvarná díla z těchto staveb prakticky zmizela, neboť byla dle Le Corbusiera nadbytečná – dům sám o sobě byl proporčně dokonalý a funkčně skvělý stroj na bydlení.

Gillar - Francouzské školy

Nejvýznamnějším centrem nových tendencí se stala moravská metropole Brno. Díky lidem na radnici, kteří moderní architekturu podporovali, i progresivním investorům vznikla řada staveb ve stylu tzv. bílého funkcionalisamu, jejichž autory byli Bohuslav Fuchs, Josef Polášek, Jan Víšek, Otto Eisler, Josef Kranz, Jindřich Kumpošt a další. Ke klíčovým stavbám patří Fuchsův hotel Avion, jeho školní areály nebo Moravská banka, jež vznikla ve spolupráci s Ernstem Wiesnerem – další výraznou postavou brněnské scény. Jakousi třešničkou na dortu pak byla vila rodiny Tugendhatovy, kteří si pozvali do Brna Ludwiga Miese a ten tu vytvořil jedno z nejvýznamnějších děl meziválečné světové architektury. Praha ovšem nezůstávala pozadu a i tady vznikly četné stavby v avantgardním stylu, jako Veletržní palác (Oldřich Tyl – Josef Fuchs), tzv. první pražský mrakodrap – palác VPÚ na Žižkově od Josefa Havlíčka a Karla Honzíka, kolonie rodinných domů na Babě, Gočárův kostel ve Vršovicích či areál tzv. Francouzských škol v Dejvicích mladého avantgardisty Jana Gillara. O dalších stavbách a vývoji architektury si povíme příště.

Linhart - vila

LN, 6. 10. 2018

Foto NTM, archív autora a Pavel Hroch

Na závěr pozvánka na Psí vycházku po Holešovicích. Sraz tuto sobotu 27. 10. v 10 hodin na stanici metra a tramvaje Vltavská. Trasa: Bubenské nábřeží – Komunardů – Dělnická – Argentinská a zpět na stanici Vltavská.

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Jan Ziegler
16. 1. 2025

Soudružko Konečná, Husák v historii zůstane, ale jako komunistický zločinec

Modrý pták
16. 1. 2025

Zlatý standard bylo hezké literární vyjádření pro režim plnohodnotných peněz.

Ohlas čtenářů
16. 1. 2025

O tom, jak přírodní katastrofa brutálně odhalila absurdity levicové politiky.

František Schilla
16. 1. 2025

Terminologická poznámka k české verzi autobiografie bývalé německé kancléřky

Aston Ondřej Neff
14. 1. 2025

Putin může začít spřádat další plány.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Václav Vlk st.
14. 1. 2025

JUDr. Bradáčová je nepřehlédnutelná figura v české justici a politice.

Josef Kopecký
16. 1. 2025

Vláda hnutí ANO podle předsedy stínové vlády Karla Havlíčka zruší všechny „samozvané zachránce...

Lidovky.cz, ČTK
16. 1. 2025

Do Kyjeva ve čtvrtek na předem neohlášenou návštěvu přijel britský premiér Keir Starmer. Slíbil...

Miroslav Korecký
16. 1. 2025

Politici si téměř jistě zvýší platy o 7 procent. A dál budou snít o zázračném automatu, jenž jim...

kroc Tereza Krocová
16. 1. 2025

Archeologové v pražském Břevnově nalezli mimořádně rozsáhlé válečné pohřebiště z dob sedmileté...

Lidovky.cz
16. 1. 2025

Nehoda dvou osobních aut uzavřela ve čtvrtek po desáté hodině dálnici D10 na 11. kilometru u...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz