ARCHITEKTURA: Symfonie v bílé
Po čase opět pokračuje nepravidelný cyklus věnovaný pracím významných zahraničních architektů současnosti na našem území (naposledy zde). Dnes představím mimořádné dílo – klášter trapistů v Novém Dvoře od britského projektanta Johna Pawsona a jeho českého spolupracovníka Jana Soukupa.
Je to zcela nečekané: v krásné západočeské krajině poblíž Toužimi září bílý areál kláštera Matky Boží, který pozoruhodně propojuje staré a nové. Stojí na místě, kde býval kdysi statek, který patřil premonstrátům z Teplé. Kouzelné místo objevili cisterciáčtí mniši z Francie: Když jsme jednoho lednového odpoledne roku 1999 objevili Nový Dvůr, v kraji ležel sníh a bylo nás jen pár. Bůh užívá skromné prostředky – obyčejné lidi, malé skupiny, statek v troskách... Nepřišli jsme sem, abychom evangelizovali, ani abychom šli příkladem. Přicházíme jednoduše proto, abychom se modlili a žili v této zemi mnišský život, skromně, bez jakýchkoli ambicí. Věříme v důležitost modlitby. Z hlediska společnosti a pokud jde o lidské hodnoty, nepřinášíme nic nebo jen velmi málo: prostou skutečnost víry a křesťanské bratrské lásky… Rozhodli se areál zčásti rekonstruovat a doplnit o novostavbu a tento úkol svěřili britskému architektovi spolupracujícímu s českým kolegou. Opravena tedy byla cenná západní residenční část statku, vlastně barokní venkovská usedlost, a přilehlé hospodářské budovy kolem čtvercového nádvoří. Nově byl postaven minimalisticky pojatý betonový kostel ukončený apsidou. Autoři se inspirovali řádovými stavbami sv. Bernarda z Clervaux z dvanáctého století. Interiér, do něhož působivě proniká světlo nikami ve stěnách, je opět zařízen velmi stroze – jsou zde dřevěné lavice a kamenná podlaha, jinak je interiér prázdný. Chrám kláštera Matky Boží (od roku 2007 převorství) byl vysvěcen v roce 2004.
Také patrová budova statku s mansardovou střechou a dvěma symetrickými křídly má bílou vápennou omítku a kamenné okenní šambrány. Interiéry jsou prosté, bez jakékoli výzdoby, s kamennými a dřevěnými prvky, ambit s valenou klenbou je velkým pásovým oknem otevřen do rajského dvora. I zde hraje velkou roli světlo a stín. Za tuto realizaci získali v roce 2008 Pawson se Soukupem mezinárodní cenu Frate Sole Award pro nejvýznamnější sakrální stavbu. V roce 2009 pak byla dokončena další etapa – polorozpadlá bývalá ovčí stáj, stojící poněkud stranou komplexu, byla opravena, získala novou střechu a slouží jako dům pro poutníky. V přízemí, zaklenutém českými plackami, jsou společenské prostory a výstavní sál, v podkroví jednoduché ložnice. Úspěch stavby pak vedl k dalším Pawsonovým zakázkám pro cisterciácký řád v Maďarsku a v Německu.
Pro Britovu tvorbu je to příznačné pojetí. Minimalismus mu učaroval a tento styl je charakteristický pro celé jeho dílo. Pawson se narodil v Halifaxu v roce 1949. Studoval na Architectural Association School of Architecture v Londýně. Proslavil se spoluprací s módním salonem Kalvin Klein, pro nějž navrhl řadu obchodů, ten nejznámější je v New Yorku. Projektoval také hotel Puerta America v Madridu nebo dřevěnou lávku Sackler Crossing (2006) přes jezírko v londýnské botanické zahradě v Kew Gardens, za niž získal prestižní cenu Královského institutu britských architektů (RIBA) a která se objevila i na britské poštovní známce. K posledním zakázkám patří nedávno dokončená Casa delle Bottere v kraji Venetto v severní Itálii, oceněná jako nejlepší ekologická stavba roku. Pawson se věnuje také designu - navrhl například interiéry luxusní jachty Baracuda. Je rovněž renomovaným scénografem, jenž spolupracuje např. s britským Royal Ballet, baletem pařížské opery nebo Velkým divadlem v Moskvě.
Klášter v Novém Dvoře je podle mého názoru vedle drobné kaple brněnských Ladislava Kuby a Tomáše Pilaře v Jestřebí na Jihlavsku nejvýznamnějším příkladem moderní sakrální architektury na našem území po druhé světové válce. Je důkazem, že tento výsostný druh architektury má být svěřen do rukou renomovaných tvůrců s citem a pokorou k dané lokalitě a k potřebám církve. Bohužel je v dnešní tvorbě sakrálních staveb něčím výjimečným. Doufejme tedy alespoň, že bude inspirací pro naše diecéze, protože nové české kostely i kaple jsou zpravidla díly sotva průměrnými.
Foto Štěpán Bartoš a studio Pawson
Na závěr ještě pozvánka: V pondělí 21. ledna od 20 hodin budu přednášet v novém divadle Hrdinů (www.studiohrdinu.cz) ve Veletržním paláci o moderní architektuře Prahy 7. Vstup ve střední části paláce v ulici Dukelských hrdinů v Praze-Holešovicích.
***************************
Upozornění:
V nakladatelství Paseka vyšla knížka Zdeňka Lukeše a fotografa Pavla Hrocha
Praha moderní - Velký průvodce po architektuře pražského centra 1900-1950 (více zde)
Torino je „kapesní velkoměsto“ na začátku Pádské nížiny.
EU připravuje podporu komunitního zabydlování migrantů
Rozhodnutí Ústavního soudu je vzkazem pro Brusel.
Proč volím, ale dávám prázdnou obálku.
Izraelská armáda v pondělí zasáhla v Teheránu budovu státní televize IRIB. Útok přišel ve chvíli,...
Dnes před deseti lety Donald J. Trump sjel na pozlaceném eskalátoru v Trump Tower na Manhattanu v...
Mladá matka z Vysokého Mýta, která letos v únoru vyvolala vlnu pobouření, když během živého...
Úpravy pražských náplavek se dosud prodražily z původně plánovaných 309,2 na 470,3 milionu korun,...
Zaměstnanci Kovosvitu MAS Foundry ze Sezimova Ústí na Táborsku nedostali mzdy za květen. Výplatní...