19.3.2024 | Svátek má Josef


ARCHITEKTURA: Psí vycházka

24.7.2018

Po Holešovicích a pak Libeňským mostem do Libně

Třetí letošní Psí vycházka se konala v sobotu 21. července od 10 hodin (minulá PV viz zde) za účasti asi 40 vycházníků, vč. jednoho psa. Počasí jako vždy krásné. Z Dělnické ulice jsme se nejdřív vydali ulicí Na Maninách kolem bloku domů družstva Domovina z poloviny 20. let (architekti Karel Roštík a Bohumír Kozák), v němž bývalo kdysi i stejnojmenné kino a funguje dodnes víceúčelový sál. Blok byl za bolševika dokonce národní kulturní památkou, neboť se v něm konal sjezd KSČ v roce 1929, kdy se k moci dostalo stalinské křídlo v čele s Gottwaldem, jak dodnes připomíná pamětní deska.

Kavalír

Bendelmayer

V ulici jsou dále malobytové domy Obce pražské od Rudolfa Hraběte. Pak jsme zabočili do ulice U Průhonu a prohlédli si secesní dům Bohuslava Homoláče a v ulici V Háji Bedřicha Bendelmayera s hezkými cihelnými detaily. Naproti pak sgrafitové domy Kotěrova žáka Františka Kavalíra. Dále jsme pak pokračovali ulicí U Průhonu do Jankovcovy, kde je vedle nové zástavby (architekti ADNS, CMC) také pozůstatek holešovického přístavu z roku 1905 od Františka Sandera (nově je tu dokonce i Sanderova ulice), jeho několik cihlově-omítaných a hrázděných objektů je tu dodnes, v jednom z nich příjemný pivovárek a restaurace.

Petříkovi ve fasádě Kova

Naproti v Janovcově jsou pak artdecový dům manželů Petříkových (roh Přístavní) nebo funkcionalistické činžáky Josefa Martínka (na rohu Dělnické). Konečně vstupujeme na Libeňský most – kdysi nejdelší silniční most přes Vltavu v Praze. Po stranách máme věžové domy arch. Zdeňka Edela (žák Jaroslava Fragnera) – bývalý palác Kovo ze 70. let, a Lighthouse, tedy česky Maják, od izraelského investora z let devadesátých.

Libeňský most

Libeňský most navrhl Pavel Janák s Ing. Františkem Menclem v roce 1925, dokončen byl k výročí republiky o tři roky později. Styl je konstruktivistický (s kubismem, jak se někdy uvádí, nemá nic společného, ten Janák opustil již v roce 1913). Konstrukce není v dobrém stavu, ale i vzhledem k tomu, že je stále využíván automobily i tramvajemi (ty zde ovšem jezdí krokem), věřím, že se dá opravit, případně nejhorší úseky nahradit.

Marina Libeň - Schindler Seko

Marina Holešovice

Z mostu jsme pak na holešovické i libeňské straně sledovali novou výstavbu, na níž se podílejí architektonické ateliéry Schindler Seko, Qarta a Ian Brian Architects. Libeňský přístav – značně už zchátralý – je tedy pryč. Nová výstavba je sice kvalitní a vedle kanceláří se v této lokalitě chválabohu staví i byty, ale zdá se na obou březích poněkud přehuštěná, což je škoda. Voda v jednotlivých zálivech má však k modré laguně, jak ji představovaly reklamní letáky, hodně daleko;-)

Psí vycházníci

Foto autor a Marcela Bendáková

ZdenekLukes.eu

zl@zdeneklukes.eu
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998