29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Andref 3.2.2010 11:16

Re: pár argumentů proti metru

Náklady na metro jsou jednoznačně vyšší jak v investici tak v provozu.

Osobně moc nechápu tuhle diskusi, když všechny větší města okolo a to i včetně Polska! staví výrazně na městských linkách. Pod pojmem rychlodráha je potřeba rozumět klasickou s-linku tj. s-bahn s lepšími parametry, trochu tunelu, pěkný zastávky, pár protihlukových stěn a basta. Cena bude stejná jak MHD, viz s-linky, maximálně bude separátní lístek na jednu jízdu, v případě lítačky rozdíl vůči standardnímu tarifu nebude.

jiřina 4.1.2010 21:48

dotaz

kolik rodilých pražáků pracuje v praze a na jakých pozicích?

Pavel 21.12.2009 20:07

Re: jednoznacne Metro

Podpisovou akci Chceme metro ne rychlodráhu zorganizovalo občanské hnutí stejného názvu. Bylo sebráno tisíce podpisů, což bylo předloženo na radnici na Praze 6. Pavlikovi Bémů se to jen hodilo, aby tento veřejný zájem hodil do svého volebního guláše, i když před tím loboval pro rychodráhu a o metru zezačátku nebyla řeč.

Dnes už se pracuje na prodloužení trasy metra do Motola přes zastávky Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Bílá Hora. V pozdějším horizontu snad bude metro pokračovat na letiště se zastávkami Dědina, Dlouhá míla, Letiště. .

Bude se snad provádět modernizace Buštěhradské dráhy vedoucí do Kladna..Tato terminologie zmírnila hlasy proti. Trasa bude elektrifikována a radnice Prahy 6 si dala podmínku, že vlaky až do Veleslavína musí vést pod zemí.  Dráha bude mít odbočku na letiště.

JB 21.12.2009 15:11

pár argumentů proti metru

1, je nekonzistentní tvrdit, že metrem by se jezdilo za tarif MHD, zatímco lístek na vlak by stál několik stovek - pokud se z jízdného neplatí výstavba metra, proč by tomu tak mělo být v případě železnice?

2, termín rychlodráha se užívá se např. i pro tramvajovou trať Most - Litvínov, takže si pod tím slovem nepředstavujte žádné monstrum, myslí se tím obyčejná železniční trať sjízdná pro běžné vlaky

3, vlaky na rozdíl od metra umožní i rychlé spojení Kladna s Prahou, čimž by investice do "rychlodráhy" zabila dvě mouchy jednou ranou

4, jízdní doba - u metra přes Motol by byla delší než u současného autobusu č. 119

5, investiční i provozní náklady - u metra podstatně vyšší

Míra 21.12.2009 13:37

Úvaha o potřebě nových kapacit na dopravu je zbytečná.

Ani metro, ani rychlodráha. Vzhledem k upadajícímu významu Česka a Prahy obzvláště bude do budoucna stačit výměna autobusů se spalovacími motory za elektrobusy. Vývoj nových typů baterií začíná nabírat rychlost s rozvojem nanotechnologií. On takový elektrobus s rekuperací energie a krátkým dobitím baterií mezi jednotlivými spoji dokáže ujet na jedno důkladné nabití 100 až 150 km, což je v Praze dostatečná kapacita. A elektrické energie bude dostatek, vždyť budeme stavět dalších zhruba 800 MW v Temelíně a v Dukovanech.

miroslav.vojta@volny.cz

HonzaR 21.12.2009 12:29

Re: Zkušenosti ze světa

To je pravda a chybná komunikace v tomto směru je jedním z důvodů, proč se o celém problému už dvacet let jen mluví a hned tak bohužel nic stát nebude - kdyby se rovnou řeklo "zmodernizujeme kladenskou trať a místo čoudících hlučných dieslů tam posviští moderní elektrické jednotky", tak by nevyplašilo veřejnost tolik jako jakási "rychlodráha pro bohaté", kvůli které údajně neměly zbýt peníze na metro.. jenže holt v 80. a 90. letech znělo "vlak" staromódně, kdežto "rychlodráha", to se mělo tvářit jako cosi kvalitativně jiného. Nakonec to bohužel dopadlo takhle kontraproduktivně.

Jan Kasl 20.12.2009 23:34

Re: jednoznacne Metro

Přesná trefa kocoura - právě pvzedmutý populismus a "pár" lidí z vilek kolem trasy Buštěhradské dráhy vytvořili onu nesmyslnou dichotomii - Metro nebo rychlodráha.

Samozřejmě kolejové spojení - říkejme německy S bahn - která je mnohem levnější než kalsické metro, navíc jezdí na Kladno a řeší celý tento region, vlak na letiště je každý - druhý, třetí, pátý, podle potřeby a zájmu.... cena 100 Kč jako pásmová jáízdenak s pásmem navíc -. tedy k MHD jízdence přípaltek; za kvalitu, čistotu, rychlost a dojezd bez přestupu až do centra - na křížení s metrem A (Veleslavín) a C (Bubny - Vltavská) B (Masaryčka) a D (halvní nádraží) přestup do sítě MHD. Vazba na terminál vlaků a busů. Metro je na letiošět z hlediska kapacity zbytečné - jeho prodloužení má sotabv s,ysů do Motola - kvůli Motolu, ale dál už spíš do Řep a na Zličín do depa, zokruhovat, na letiště až jednou, až naroste i protisměrný pohyb - nejen cestující na letiště. Na Dědinu by stačila prodloužit i jen tramvaj, stejně jako propojení Bílá Hora - Řepy.

Je třeba vidět  nejen investiční náročnost (a ta je u Metra obrovská, u S bahn značná), ale i provozní náklady, vlaky. eelktřinu, stanice ... napořád .

vicenzo 19.12.2009 15:10

Re: jednoznacne Metro

No máte smůlu, pražský soupravy metra bohužel na povrchu jezdit neuměj .. nemaj na to dostatečný krytí ani vytápění.

Sven Australan 19.12.2009 11:39

metro, nebo rychlodráha ?

 Cokoliv, jen už ne "pražští taxikáři" !  To říkám, i když jsem rozený pražák , nikoliv zakyslý brnák !

pravopisec 19.12.2009 10:18

Re: Je to jedna velka ostuda

Asi to psal nějaký asertivní a flexibilní dement.

Čtenář 18.12.2009 23:47

Stačí jazyková nevybavenost

Pojem rychlodáha vznikl z představy založené na neznalosti obsahu slova S-Bahn, což je německý systém městské a příměstské dopravy. S-Bahn je zkratka za Stadtschnellbahn, kde to "S" je za Stadt, nikoliv za schnell. V Německu však S-Bahn (druh železnice) , U-Bahn (metro) a často i tramvaj používají stejné kolejnice takže mohou často používat stejná nástupiště, pravda, systémy napájení jsou různé. Představy pana architekta o (průměrné?, špičkové?) rychlosti vlaku 100 km ve městě jsou úsměvné, podobně jako představa radnice, že cestou metrem na letiště se stavím v nemocnici.

honza 18.12.2009 23:02

Re: Zkušenosti ze světa

Ale jo. to chápu, jenom nerozumím tomu, že se o tomto systému mluví jako o něčem novém. Smysluplnější by bylo, kdyby nám tupcům bylo řečeno: Zmodernizujeme trať Českých drah na Kladno s novou stanicí na letišti Ruzyně. Budou na ní jezdit soupravy CITYELEFANT, nebo nové, a bude to super. Zatím se to prezentuje jako když ta dráha bude založena na úplně jiném fyzikálním principu, něco jako proskoky prostorem podle literatury Scifi, a všichni budem čumět, co pražský megalomagistrát dokáže za zázraky.

HonzaR 18.12.2009 11:25

Re: Aby se prostředky na stavbu rychlodráhy zaplatily, odhaduji, že jízdenka z Ruzyně do centra bude stát několik stovek.

Samozřejmě, metro tím směrem je ve všech scénářích mnohem dražší než vlak.

HonzaR 18.12.2009 11:22

Re: a co to nechat jak to je?

100 tisíc je celá Praha 6, ne? Jde o to, že osídlení Vokovic, Veleslavína, Střešovic, Liboce, většiny Břevnova, Motola atd. je dost řídké, takže z těch obyvatel vždycky jenom pár bude mít blízko na jednu ze čtyř nových stanic metra. I třeba na hustě obydlených Petřinách se může obslužnost pro mnohé zhoršit, protože stanice metra bude jedna a většina sídliště na ní bude mít daleko, kdežto dnešní tramvaje a autobusy (které staví na několika místech sídliště) budou po postavení metra omezeny.

HonzaR 18.12.2009 11:13

Re: jednoznacne Metro

Vy jste kromě politiky mimo i v oblasti dopravních prostředků - kdy jste naposledy viděl metro a kdy vlak? Proč by mělo v metru být víc místa na zavazadla, co to je za nesmysl? A "rozvoj metra mimo městskou aglomeraci", tak to už je volovina neuvěřitelného řádu - metro patří právě že jen a pouze do hustě zalidněných měst pro meziměststké spojení je vlak. Na výlet na Kokořín se metrem opravdu nikdy jezdit nebude.

HonzaR 18.12.2009 11:10

Re: Zkušenosti ze světa

Takzvaná "rychlodráha" by nebyla nic jiného než moderní vlak, žádný "solitérní systém". Jezdit by na ní mohly stejné elektrické jednotky jako na příměstských tratích, ostatně by se spolu s letištěm řešila doprava do Kladna, odkud dojíždějí (deseti-)tisíce lidí denně do Prahy v kolonách čoudících Karos a osobních aut. Žádný alweg se třemi poruochovými vagonky by to nebyl ani náhodou.

Jirka1 18.12.2009 9:20

Re: Ruzyni nepoužívají jenom Pražáci - takže jsem pro rychlodráhu

Pro vlaky z východu je Masaryčka problematická úplně stejně jako spodní patro HN. Obojí je nutné řešit úvratí - vlaky z východu přijíždějí přes Nové spojení. Lze je sice přesměrovat přes Malešice a Vršovice, ovšem to přidává zbytečných 10 min jízdní doby.

V 18.12.2009 7:32

Re: jednoznacne Metro

pravda je ze mestka politika me moc nezajima a o konani nasich radnich v tomhle smeru moc nevim, i tak me pripada metro z mnoha ohledu rozumejsi reseni, take bych rekl, ze dulezitejsi nez rychlost je prakticnost z mnoha ohledu a tim myslim pro cestujici s vetsimi zavazadly nez je normalne obvykle, je tu take potencial pro dalsi mozna perspektivni rozvoj metra mimo mestkou aglomeraci, ktery muze mit nasledovani v jinych smerech nez jen toto na letiste

rychlovlak by mozna mel smysl na vetsi vzdalenost, anebo kdyby bylo zarucene provozovani nejakym pruznym podnikatelskym systemem, ktery by take nebyl 'jednim sveho druhu' siroko daleko

Robin 18.12.2009 3:26

Re: Ruzyni nepoužívají jenom Pražáci - takže jsem pro rychlodráhu

Ale příteli, ty jsi vlakem zřejmě už dlouho nejel.

Robin 18.12.2009 3:24

Re: Jak je řešena doprava v zahraničí?

Paříž podobně, vlakem RER z CDG do centra, dá se přestoupit na MHD i na ostatní RER linky vedoucí na další nádraží nebo na Orly

V Londýně jezdí na Heathrow metro, ale jede dlouho a je tam značný problém se zavazadly. Paříž s vlakem je lepší.

kocour 18.12.2009 0:59

Re: jednoznacne Metro

Vy jste dobře mimo.

Nebýt právě Béma, tak rychlodráha na letiště stála už před 5 lety. Ale protože spustil akci chceme metro, ne rychlodráhu, tak není nic a Kulaťák je ucpaný autobusy (dvojnásob poté, co kvůli výstavbě tunelu Blanka se tam odklonily i všechny busy z  Hradčanské.

Jenda 17.12.2009 23:22

Re: Na takové provinční letiště jako je Praha je metro přehnané

With 12.7 million passengers in 2008, the busiest one within the new EU member states. Ale jo, par cestujicich.

Jenda 17.12.2009 23:11

Re: Ruzyni nepoužívají jenom Pražáci - takže jsem pro rychlodráhu

Vlakem jen v pripade maximalniho zoufalstvi. Mozna kdyby se podarilo vystrilet ČD a začít znovu.

V 17.12.2009 23:01

jednoznacne Metro

kde je to nutne, tam pojede v tunelu, za mestem po povrchu a kdyby byla na obtiz tratova 'stoka', ktera by rozdelovala krajinu, tak bych navrhnul povrchni (v zakopu) ale zastresene, tedy premostene kolejiste, coz je levnejsi nez tunel v hloubce

bohuzel ale nejaky exoticky rychlovlak bude mit asi vic sexapealu pro nase Bemy, metro se jim bude zdat nudne, zvlast kdyz pojede o par minut dele, rovnez na zastavky budou prdet, to pro ne bude moc plebejske, pro ne Keny, kteri navstevuji jen ty nejlepsi podniky to bude muset byt rychlovlak, jako bych to videl

gnomon 17.12.2009 22:43

Re: Argument "ve světě je běžné"

A  také mají cestující na letiště většinou objemná zavazadla.

gnomon 17.12.2009 22:40

Re: Je to jedna velka ostuda

Přeprava cestujících z letiště by nebyla pohodlná. mají většinou velká zavazadla a přestupovat  2x, 3x - pro starší lidi obtížné.

gnomon 17.12.2009 22:10

Jak je řešena doprava v zahraničí?

Pro spojení letišť je v okolních státech použita kolejová doprava.  Např. ve Vídni S -bahn se společnými   železničními stanicemi , v Berlíně je to S-bahn  se společnými  železničními stanicí  u letiště Schonefeld  tak i   u bývalého staršího letiště, nyní již zrušeným. Ve vzorovém dopravním státu  ve Švýcarsku je přímo v Curychu podzemní železniční stanice, v prvním patře potom MHD a autobusy a ve třetím patře letiště. V Italii např. pro spojení letiště u Pisy jsou použity rovněž rychlovlaky  železnice. Moderní vlakové soupravy poskytují největší pohodlí a nejrychlejší přepravu.

Ing. Václav Křepelka, Ph.D. 17.12.2009 22:07

Ruzyni nepoužívají jenom Pražáci - takže jsem pro rychlodráhu

V Evropě prakticky není letiště, které by nebylo napojeno železnicí. Ta ovšem může být buď koncová (Brusel-Zaventem, Paris CDG, Londýn Gatwick, Heathrow i Stansted. Heathrow je napojeno i metrem, ale jízda jím je dost zdlouhavá. Větší část jede po povrchu s využitím původních železničních tratí. Ovšem to pravé ořechové je hlavní trať podél letiště. Tam potom zastavují i dálkové vlaky a takto se tam ideálně dostanou i lidé odjinud, aniž by museli přestupovat. Je to Frankfurt, Amsterdam Schiphol a nejdokonalejší je snad Curych. Letiště leží na hlaví trati směr Winterthur a Schaffhausen. Spojení s Curych Hbf je každých 5 minut, zkrátka ideál. Poloha Ruzyně je předurčuje, k tomu, aby vlaky od východu projely až do Kladna, ovšem to by potom byla problematická k tomuto účelu Masaryčka.

Reaguji na pomluvu Atén - nevím co se na metru diskutujícímu nelíbilo - Je to bez zastávky jako rychlodráha a na kraji města to zajede pod zem. Atény za to vděčí samozřejmě olympiádě. Použil jsem k plné spokojenosti třikrát, počtvrté vzhledem k velmi časnému odletu musel jet taxíkem. Ovšem za asi osminásobek ceny metra. Teď jsem byl po dvanácti letech v Madridu. Letiště Barajas má odlehlý čtvrtý terminál - myslím že metŕo přestavěli a jede to perfektně. Napřed terminály 1-2-3 a potom přes lokální zastávku Barajas terminál 4.

SW 17.12.2009 21:00

Re: O realizaci spojení letiště s centrem nerozhodnou dopravní ani urbanistické důvody

WTF Rýdlová?

Honza 17.12.2009 20:47

Zkušenosti ze světa

nám říkají, že jakýkoliv solitérní dopravní systém je velmi náchylný k poruchám. Když budu mít 10 km dlouhou dráhu, k tomu 3 vozidla, tak budu jezdit dobře do prvního opotřebení vozového parku. Co potom? Takto malý systém mi neumožní ekonomicky provozovat opravárenskou základnu na úrovni přísných drážních předpisů a budu muset posílat HDV (hnací drážní vozidla) do existujících bývalých ŽOS, nebo přímo výrobci. Je otázka jak a za kolik. Už v polovině 60.tých let (možná i dřív) se objevilo v Evropě několik dopravních systémečků, jako třeba visuté dráhy, pokusy s ALWEGem apod. Nikdy to nepřesáhlo omezený rámec zvláštní atrakce, skoro něco jako lochneska na Matějské pouti. Čím více systémů, tím více nákladů na provoz, když se mi v jedné chvíli porouchají všechna 3 HDV a to není nepravděpodobné), jsem s celým systémem kde?