Sobota 17. května 2025, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ARCHITEKTURA: Josef Gočár – architektonická osobnost XX. století

Za pár týdnů uplyne 130 let od narození jedné pozoruhodné osobnosti. V poslední době se zabývám s několika kolegy jejím dílem a nestačím žasnout, co se dá za jeden nedlouhý život všechno stihnout a jak neobyčejnou stopu tu zanechat. TouJosef Gočár osobností byl český architekt Josef Gočár. Mladý chlapec z rodiny majitele malého pivovaru ve východočeských lázních Bohdaneč projevil na pardubické reálce kreslířský talent, a tak byl poslán do Prahy na stavební průmyslovku a potom nastoupil na slavnou Kotěrovu architektonickou speciálku na Uměleckoprůmyslové škole. Byl tak nadaný, že ho jeho profesor současně zaměstnal ve svém atelieru. Už v roce 1904 staví s přítelem Stanislavem Suchardou hrobku svým rodičům v Bohdanči a projektuje průčelí několika činžáků v Hradci Králové. Také cestuje po Evropě, poznává Belgii - zemi, kde se zrodila architektonická secese, Anglii, Holandsko, Německo.

Už v letech 1908-10 pak černovlasý vytáhlý mladík s uhrančivým pohledem sebevědomě vstupuje na pražskou architektonickou scénu výstředním projektem dostavby Staroměstské radnice, jíž dává podobu jakési krystalické stupňovité věže, která ovládá svou velikostí centrum metropole. S provokativním návrhem ovšem dopadl podobně jako o sto let později Jan Kaplický se svou Národní knihovnou. Ale další Gočárovy návrhy se staví: křehké železobetonové schodiště na hradecké náměstí, novátorský Wenkeho obchodní dům v městečku Jaroměři s lehkým skleněným pláštěm a kouzelným interiérem nebo Jaruškův obytný dům v Brně ovlivněný tvorbou vídeňského architekta a designéra (a moravského rodáka) Josefa Hoffmanna…

Pak přichází malá revoluce. Jeho mladší kolega Pavel Janák, s nímž se sešel v Kotěrově projekčním atelieru, protestuje proti přílišné racionalitě architektury, volá po dynamických formách a na svět přichází kuriózní epizoda v dějinách české architektury – kubismus. Rozhněvaní umělci, jako byli bratři Čapkové, Emil Filla, Václav Špála, sochař Otto Gutfreund a také architekti Chochol nebo Hofman se nechávají zlákat k novému dobrodružství. Přidává se k nim i Gočár. Nemá moc rád teoretizování (v životě nenapsal žádný odborný text, nepočítáme-li průvodní zprávy ke svým návrhům!) a hned staví budovu, která se stane pilířem nového stylu, jakkoli ve výsledku neúspěšného: Dům U Černé matky Boží s proslulou kubistickou kavárnou (nedávno obnovenou) Grand café Orient.

I léta první republiky přinášejí teď už ctihodnému projektantovi a nástupci Jana Kotěry na postu profesora pražské uměleckéGočár - svatý Václav akademie úspěchy. Kubismus je zapomenut, ale světem hýbe módní styl art déco, který zásluhou Janákovou a Gočárovou získává u nás podobu tzv. národního dekorativismu. Už nejde o dynamické prolamování průčelí a krystalické tvary, jako tomu bylo v kubismu; nastupují sytě barevné folklórní geometrické obrazce – kruhy, válce, oblouky a polygony, jimiž architekti pokrývají fasády i interiéry. A opět je to Gočár, kdo staví kultovní dílo té doby: budovu Legiobanky na pražském Poříčí.

„Národní sloh“ se obecně líbí veřejnosti, které se zdá správně československý (aniž si připouští, že jeho obdobu najdeme i v dalších bývalých zemích monarchie), mladá generace, včetně Janákových a Gočárových žáků je ovšem zklamaná. Dekorativní „rohlíčkový styl“, jak ho posměšně nazývají, je neoslovuje. Mají už jiné hrdiny: Le Corbusiera, Bauhaus, ruské a holandské konstruktivisty. Slouží ke cti obou slovutných pánů, že se dokázali z tenat dekorativismu vymanit a v polovině 20. let začít hledat cestu, jak dál. Vrátili se tedy ke Kotěrově odkazu a k „holandské“ architektuře neomítaných cihelných průčelí. Janák vilami přátel umělců na pražské Ořechovce, Gočár navrhuje vinohradský palác Zemědělské osvěty a v roce 1925 racionálně pojatý (a mezinárodní kritikou velmi vlídně přijatý) československý pavilon na světové výstavě dekorativních umění v Paříži. A také nadčasové školy pro Hradec Králové.

Svět moderní architektury se však nezadržitelně řítí dál: nastupuje konstruktivismus a funkcionalismus. Oba přátelé a současně konkurenti vedou další souboj na dálku a oba nakonec drží krok s o generaci mladšími projetanty: významně se podílejí na projektu a realizaci výstavní kolonie moderního bydlení na pražské Babě, staví skvělé sakrální stavby: Gočár Ambrožův sbor v Hradci a kostel sv. Václava v pražských Vršovicích, Janák vinohradský Husův sbor.

Janák se stává po Plečnikovi architektem Pražského hradu, Gočár zase předsedou Mánesa a rytířem francouzského řádu Čestné legie. Kromě domů navrhuje četné pomníky, náhrobky, nábytek, jehož design vždy dokonale souzní se stylem, jenž v jeho tvorbě právě dominuje, účastní se četných soutěží. A také učí: je mimořádně oblíbeným profesorem zejména pro svou velkorysost, laskavost a toleranci. K jeho absolventům patří meziválečná architektonická elita: Benš, Černý, Havlíček, Gillar, Rosenberg, Fragner, Sokol, Wachsman, Fiala…

Aby toho nebylo málo, hraje v Gočárově tvorbě významnou roli také urbanismus. Jeho zásadním dílem je moderní centrumGočár - Dům U Černé matky Boží, interier Hradce Králové s dvěma náměstími – Masarykovým a Ulrichovým a také – poprvé u nás – okružním bulvárem kolem historického centra. Zatímco koncept moderní metropole východních Čech byl – zejména zásluhou pokrokového primátora Františka Ulricha – alespoň z části realizován, zůstává jiné téma jen na papíře, ač mu architekt věnuje mnoho let svého života (na jeho konci pak ve spolupráci se svým synem Jiřím). Jde o projekt Moderní galerie v Praze, nejdřív na Kampě, poté na Letné. Zatímco první z nich na ne právě šťastně zvolené místo pojímá ještě v klasicistních formách, je letenský soubor budov (zahrnující i moderní Masarykovu knihovnu) už ryze moderní architekturou.

Josef Gočár umírá v 65 letech v roce 1945. Kdo ví, kam by se ubíraly jeho cesty v následující éře stalinismu. K tzv. sorele ovšem nikdy – Gočár byl demokrat a s levičáctvím si nikdy nezadal. Jeho dílo, čítající desítky realizací od Paříže až po podkarpatský Užhorod, a další desítky neprovedených projektů, tady však zůstává jako memento. V každém stylovém období té neklidné první poloviny dvacátého století pak alespoň jedna stavba, nad níž i po tolika letech stojíme v úžasu…

LN, 2. 1. 2010

zlukes@mistral.cz
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998

Ivo Fencl
17. 5. 2025

Krásnými časy se míní roky 1880-1912.

Jan Kovanic
17. 5. 2025

Novotný má teď svou vlastní huť v Novém Boru.

Lika
17. 5. 2025

Zmrzlý kalendář

Gustav Sitař
17. 5. 2025

Nemálo Američanů vnímá situaci v USA jako souboj.

Aston Ondřej Neff
14. 5. 2025

Chystaná smlouva s Korejci mohla být nepopiratelný úspěch

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Aston Ondřej Neff
15. 5. 2025

O co jde vládní sestavě v předvolební kampani?

Úpadek německého hospodářství je zjevný každému.

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Pavel Carbol
17. 5. 2025

Včera uplynulo 80 let od triumfálního návratu Edvarda Beneše do osvobozené Prahy. Země prožívala...

ČTK, Lidovky.cz
17. 5. 2025

Izraelská armáda informovala, že v Pásmu Gazy zahájila první fázi nové velké ofenzivy. Ozbrojené...

Josef Kopecký
17. 5. 2025

Hnutí Starostové a nezávislí si na celostátním sněmu v Praze volí vedení. Funkci předsedy hnutí...

svm Matěj Svěrák
17. 5. 2025

Pro atraktivní vzhled a schopnost okouzlit ženy mu přezdívali Casanova. Sériový vrah Glen Rogers...

Josef Kopecký
17. 5. 2025

Pozoruhodným přeřeknutím pobavil volební sněm hnutí STAN premiér a předseda ODS Petr Fiala. „Vážený...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz