Pondělí 4. listopadu 2024, svátek má Karel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ARCHITEKTURA: Co přinesl Brusel 1958 nejen české kultuře

Brusel. To slovo má u nás dva významy. Kromě označení belgické metropole je to také Brusel Expo 1synonymum svérázného výtvarného stylu, který kulminoval v první polovině šedesátých let minulého století. Umělé hmoty – zejména umakart, pastelové barvy, aerodynamické tvary nejen oblíbených skútrů čezeta nebo spartaků a šestsettrojek, ale i kuchyňských robotů nebo vysavačů, sektorový nábytek, dále rozmáchlé psací písmo, neony, hutnické sklo, ale také poněkud pokleslé dekorativní prvky jako akty ze svařovaných drátů, intarzované obrazy, ozdobné provazové obrazce, útlé vázy s rákosem - tzv. doutníky… Pro pamětníky jsou to typické atributy, které mají svůj prapůvod v československé expozici na světové výstavě v roce 1958 v Bruselu.

Úspěch našeho pavilonu a restaurace nebo Radokovy Laterny magiky, kombinující biograf s živým divadlem, mohli u nás lidé sledovat jen na dálku, protože cestovat na Západ bylo na sklonku temných 50. let ještě velmi obtížné. Když jsem nedávno dělal rozhovor se sochařem Jiřím Novákem, který byl jedním z výtvarníků, již se na instalaci podíleli, vyprávěl mi, jak zásadní vliv na jeho celoživotní tvorbu ten krátký bruselský pobyt měl. Dostal se poprvé do svobodné části Evropy a měl-li volno, běhal s kolegy po výstavách, nadšený z toho, co viděl. Nicméně ještě před oficiálním zahájením EXPO si museli naši výtvarníci sbalit věci a vrátit se domů. O nadšeném přijetí pavilonu, o hlavní ceně – Zlaté hvězdě – pro československou expozici, o frontách před naším stánkem se pak mohli jen dočíst v novinách nebo vidět pár záběrů ve filmovém týdeníku.

Přesto byl Brusel pro nás 1958 významným mezníkem. Symbolicky vrátil naši zem do Brusel Expo 3Evropy, prokázal, že – navzdory zoufalým podmínkám a totální izolaci – máme schopné a nápadité lidi, výtvarníky, architekty a designéry, ale také manažery, techniky a řemeslníky. Dostali příležitost a vypjali se k heroickým výkonům. Pochopili, že nemohou konkurovat západním zemím kvalitou výrobků a moderními technologiemi, a tak vsadili na originální instalaci, která propojila různé disciplíny, pracovala se světlem i zvukem, dala vyniknout výtvarné složce a vše zkombinovala s historickými artefakty. Vše bylo aranžováno v architektonicky efektním prostoru s prosklenými stěnami a mozaikovou dekorací plných fasád, obklopeném kultivovanou zahradou s fontánami a dynamicky tvarovaným restauračním objektem, vyneseným nad terén štíhlými ocelovými sloupy. Tedy ne jen klasická přehlídka výrobků v efektním obalu, ale komplexní dílo, které působí na všechny smysly a fascinuje návštěvníka na každém kroku…

Přes to všechno je třeba vidět i temnější stránky. Naše expozice byla potěmkinovou vesnicí. To, co se v pavilonu předvádělo, nebylo možno běžně dostat v našich obchodech. Trnkovy půvabné hračky okouzlovaly dětské návštěvníky v Bruselu, ale šlo o výtvarné dílo připravené pouze pro světovou výstavu. Podobně i další exponáty byly jen prototypy, které se až na výjimky nikdy nedostaly do sériové výroby. I architektura pavilonu, dílo někdejších meziválečných funkcionalistů Františka Cubra, Zdeňka Pokorného a Josefa Hrubého, nereflektovala, co se u nás staví, neboť ve stejné době se v pražské Podbabě dokončoval směšný a těžkopádný hotel International – symbol již překonané stalinské éry - a na papírech projektantů Bruselská restaurace 4vznikaly projekty prvních paneláků, které ovšem měly ke kvalitní moderní architektuře daleko. Koneckonců se nad naší metropolí tehdy ještě vypínala grandiózní socha generalissimova, která zmizela až o čtyři roky později. Symbolicky ve stejné době, kdy se jen o kousek dál na Letné začal montovat restaurační pavilon přenesený z bruselského EXPO.

Již z těchto důvodů si nelze představovat, že po bruselském úspěchu byl s tzv. socialistickým realismem definitivní konec. Než u nás definitivně zvítězilo moderní umění, pár let to ještě trvalo. Svědčí o tom i fakt, že velká dokumentační kniha EXPO ´58 od autora scénáře naší bruselské expozice Jindřicha Santara se skvostnou a nadčasovou grafikou autorů pavilonu mohla vyjít až v roce 1961 a navíc pouze s velmi tendenčními texty, poplatnými zcela období studené války. Přes velkolepý úspěch ve světě se Novotného Československo odmítlo zúčastnit další světové výstavy, protože se konala v New Yorku. Přesto je správné brát naši bruselskou účast jako určitý mezník, jako jeden z impulsů pro nastávající změny, a stejně důležité je si toto datum znovu připomínat.

LN, 17.4.2008

O jiném čs. pavilonu na světové výstavě, tentokrát v Paříži 1937, viz zde.

zlukes@mistral.cz
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998

Aston Ondřej Neff
4. 11. 2024

Nevěřte blábolům, že by soukromníci zachovali aktuální rozsah poskytovaný ČT a ČRo.

Milan Smutný
4. 11. 2024

Vzděláním literární estét v rozhovoru doslova perlí své levičácké vidění světa z roku 2011. Tři...

Gordon G. Chang
4. 11. 2024

Peking tvrdí, že ostrov Tchaj-wan je od nepaměti „nezcizitelnou“ součástí Číny.

Jaroslav Zamazal
4. 11. 2024

Americká společnost byla vždy vnitřně dynamická a heterogenní, což je jedním ze zdrojů jejího...

Hana Lukešová
4. 11. 2024

Zdá se, že svět zná pouze vyprávění o palestinských uprchlících.

Aston Ondřej Neff
2. 11. 2024

Vláda Petra Fialy pracuje na sebezničení s pozoruhodným úsilím.

Aston Ondřej Neff
1. 11. 2024

Na epizodu si vzpomeneme i týden po amerických volbách, a to je co říct, většinou se zapomíná hned...

Aston Ondřej Neff
4. 11. 2024

Nevěřte blábolům, že by soukromníci zachovali aktuální rozsah poskytovaný ČT a ČRo.

přečetl Panikář
1. 11. 2024

Pohádky je konec. Ani nacisti, ani komunisti, ba ani Luftjarda to milé děti nebyl.

Ladislav Pošmura
4. 11. 2024

Krajský soud v Hradci Králové projednává případ šestadvacetiletého Jakuba Tůmy. Podle obžaloby z...

jla Jiří Lacina
4. 11. 2024

Boeing se rozhodl zrušit své globální oddělení pro diverzitu, rovnost a inkluzi. Tím výrobce...

slo Miroslava Sloupová
4. 11. 2024

Avizované navýšení platů policistů je jen planým slibem ministra vnitra Víta Rakušana. Pokud se...

Marek Hudema
4. 11. 2024

Odpověď poslanců českého parlamentu na otázku, koho byste volili v amerických prezidentských...

ČTK, Lidovky.cz
4. 11. 2024

V okolí španělské Valencie pokračuje pátrání po obětech bleskových záplav, při nichž zemřelo...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz