25.4.2024 | Svátek má Marek


ŽELEZNICE: Další monopol zdražuje!

11.10.2008

Jízda vlakem bude výrazně dražší

České dráhy jako další z monopolů přistoupily od prosince k výraznému zvýšení cen přepravy. Po polostátním ČEZ a Transgasu se jedná o další takto vysoké zvýšení cen, které zařídil další z monopolů.

Monopoly navíc využívají zdražování nejvíce. Jen málo oborů či firem v normálním konkurenčním prostředí si mohlo dovolit takovýmto způsobem o 10 resp. 7,5 % jednorázově zvýšit ceny. Pokud by to totiž firma udělala, okamžitě by se dostala do konkurenční nevýhody a začala by opouštět trh. Nic by jí nepomohla ani argumentace vysoké inflace a vyšších výrobních nákladů.

Inflace je laciný argument. I pro České dráhy

České dráhy právě vysokou inflací odůvodňují prosincové zdražení služeb. Je to velmi populární a zároveň laciný argument. Proč nesnižují náklady jinými způsoby? Proč nezvyšují produktivitu práce? Proč se nesnaží o větší počet cestujících za nižší ceny, což jim v konečném důsledku vynese stejný nebo srovnatelný profit? Protože zdražení je nejjednodušší cestou.

České dráhy se zřejmě nepoučily z předchozích zdražování v devadesátých letech, kdy jim výrazně ubyli cestující a přešli na alternativní možnosti přepravy jako automobily či autobusy. Uvidíme, jak se právě letošní zdražení promítne do vývoje počtu cestujících.

Dráhy také používají pro své zdražování nefér argumentaci. Zvýšily ceny o 7,5 % v průměru a odůvodnily to právě očekávanou inflací v této výši. Je zřejmé, že ani v odhadech se takto vysoká inflace nečeká a konečná inflace pro letošní rok je očekávána na 6,2 % (6,6 v současnosti). Pro příští rok inflace dále zpomalí. 1,5 % navíc je bonus ke zdražování.

České dráhy přispívají k další inflaci

Argumentace zvyšování cen o inflaci či očekávanou inflaci je právě ten signál, který inflaci dále roztáčí. Státní České dráhy se tak podílí a na zvyšování inflace a svou obchodní, cenovou politikou přispívají k jejímu dalšímu očekávání. Pokud totiž všechny firmy v ekonomice zvýší ceny o inflaci plus něco navíc, budou chtít stejně tak přidat zaměstnanci, kteří zase více utratí, aby firmy mohly opět zvedat ceny, protože všichni schválně očekávají inflaci vyšší, než by mohla reálně být.

Automobilky drtí inflace, silná koruna, a přesto nezdražují

České dráhy by měly sledovat jiné vzory. Například automobilky i přes zvyšující se ceny, platy a silnou korunu ceny nezvyšují. A přesto se s tím musí umět vyrovnat a jsou v miliardových ziscích, stejně tak strojírenské firmy, podniky vyrábějící elektronické přístroje a další. Tyto společnosti nejsou vystaveny pouze domácí konkurenci, ale také mezinárodní. Přesto jsou schopné svou konkurenceschopnost udržet, ačkoliv nijak výrazně nezdražují.

Pro úplnost lze dodat, že České dráhy nejsou ovlivněné silnou korunou jako vývozní firmy a naopak jim silná koruna spíše pomáhá. Přesto nejsou schopné se pouze s jediným negativním ukazatelem – inflací - vyrovnat jinak než zdražením. Že by kletba monopolů?

www.mojepoplatky.cz