20.5.2019 | Svátek má Zbyšek


Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 501

19.2.2019

Přečetl jsem si článek v Lidových novinách Rusko zbrojí, nebo jen blafuje od Tomáše Vlacha. Dovolil bych si k tomu jen pár poznámek.

Koukal jsem na záznam přistání bomardéru Tupolev Tu-22M. Přistání bylo úplně normální. Ne, že by s tím velitel praštil o dráhu jako se sirotkem. Letadlo se rozpadlo protože bylo zkorodované. V místě, kde se příď oddělila od trupu je hlavní nosná skříň, což je masivní elektronový výkovek, na kterém jsou pověšené závěsy křídel a připojeny jsou nosníky motorů. Je to pevnostní uzel, který drží letadlo pohromadě. Příď je k tomu připevněna. Pamatuji si, jak se neustále zpevňoval trup dopravního letadla Tu-154. Nosný potah neustále praskal, a tak se zpevňoval potah kolem vstupních dveří, zavazadlových prostorů. Některé 154-B2 měly zpevněné i okolí připojení vnějšího zdroje. Až verze 154M měla zpevnění zabudováno v konstrukci. Nepochybuji o tom, že podobně špatně budou postavené i vojenské stroje, nepoměrně více namáhané. K tomu ještě velmi špatná údržba, nedostatek náhradních dílů a nekvalitní elektronika a motory, to vše je smrtící kombinace.

prototyp Su-34, přistál v Praze na zabrzděná kola v červnu 1996 při cestě z aerosalonu v Paříži

prototyp Su-34, přistál v Praze na zabrzděná kola v červnu 1996 při cestě z aerosalonu v Paříži

Na leteckých přehlídkách létají nevěřitelné stroje, které dokáží v rukou předváděcích pilotů úžasné kouskyi. Kolik takových letadel mají Rusové skutečně ve výzbroji, kolik jich je funkčních? Výkony stíhaček a vlastně všech bojových letadel stojí a padají s kvalitou motorů a ty se vyrábějí na Ukrajině. Moderní letecký motor potřebuje poslední technologie a moderní slitiny a ty Ukrajinci nemají. Takže jejich motory jsou zastaralé.

Když Rusové v Sýrii zkoušeli nové Suchoje, skončilo to fiaskem. Když chtěl Putin v Sýrii pohrozit světu svou jedinou letadlovou lodí, stěží tam doplula a po několika nehodách letadel na palubě odplula jak spráskaný pes, vesele natáčená z amerických letadel. V současné době je většina vojenských plavidel poháněná jaderným reaktorem, ruská letadlová loď ale za sebou nechávala hustý černý dým, jako kdyby tam topili starými hadry. Pak musela do doku, ze kterého jim potom vypadla a ještě víc se poškodila…

prototyp Suchoj T-100, třímachového stíhacího bombardéru z titanu

prototyp Suchoj T-100, třímachového stíhacího bombardéru z titanu

Jaderné torpédo? Prý může rejdit pod vodou až 200 km/h! Po zkušenostech s torpédy na ponorce Kursk by se tohoto torpéda měli bát nejvíc námořníci, kteří ho mají na palubě. A jak se takové torpédo ovládá, když se pod vodou nešíří elektromagnetické vlny? Kromě filmů s Jamesem Bondem, samozřejmě. Možná píšťalkou, zvuk se pod vodou šíří dobře.

Rusové postavili super tank, nejlepší na světě, jak jinak. Při přehlídce na Rudém náměstí chcípl a už nešel natočit. Kde asi skončila nebohá posádka toho křápu? Tank se nevyrábí, protože továrna, která ho měla vyrábět, už neexistuje.

prototyp Mjasiščev M-50, údajně třímachového bombardéru

prototyp Mjasiščev M-50, údajně třímachového bombardéru

Pan Vlach píše, že ruská armáda objednala stařičké dvouplošníky An-2 pro výcvik parašutistů. An-2 se nejmenuje Kukuruzník, to bylo jiné letadlo, Polikarpov Po-2, ale ten se už bezpečně nevyrábí asi šedesát let. An-2 je skutečně kuriozní letadlo. V našem Svazarmu a u Slovairu jich létalo poměrně dost. Je to nerozbitné letadlo. Jeho jedinou nevýhodou je ohromná spotřeba benzinu. Několik pokusů o přestavbu na moderní turbovrtulový pohon skončilo neúspěchem. Že Rusové nepostavili moderní letadlo této kategorie? Oni za posledních třicet let vůbec nepostavili jediné moderní letadlo. Varianty MiG-29 a Su-24 a Su-27 nejsou špatná letadla, jejich problémem zůstává kvalita motorů a avionika. Super Suchoj T-50/Su-57 je předražený výtlem do tmy, kdy je postaveno několik kusů pro přehlídky, ale nikdy a nikde nebyly nasazeny. A tak je to v Rusku podle mě se všim. Kníže Potěmkin žije!

Ještě dodatek: Tu-22M se zlomil přesně v místě, kde mi upadla příď u plastového modelu od Revella. Že by špionáž?

*****************************

Letadla, můj osud 3
Třetí díl knihy fotografií dopravních letadel, které za 48 let působení na letištích udělal Jan Čech, letecký mechanik. Kniha obsahuje nejen černobílé fotografie, ale i krátké příběhy, které s daným typem autor zažil. Vydal Svět křídel.

Letadla, můj osud 3


Diskuse


J. Pýcha
13:54
19.2.2019

J. Lepka
12:40
19.2.2019

O. Tůma
11:42
19.2.2019

J. Lepka
12:34
19.2.2019

O. Tůma
13:38
19.2.2019

S. Rehulka
9:44
19.2.2019

P. Khail
9:40
19.2.2019

J. Lepka
12:37
19.2.2019

V. Kolman
18:40
19.2.2019

počet příspěvků: 12, poslední 19.2.2019 06:40









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.