25.4.2024 | Svátek má Marek


Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 302

16.12.2014

Toto pokračování bych rád uvedl poopraveným příslovím: počítač je dobrý sluha, ale zlý pán. Proč? Když jsem se koukal v časopise Automobil Revue na adepty na titul Vůz roku, marně jsem si lámal hlavu, čím je které auto výjmečné. Když jedete po silnici, netušíte, jestli to, co jede před vámi, je Ford, KIA nebo koncernový zázrak. Když se díváte na masku škodovky, nemáte jistotu, jestli to není KIA. Prostě auta si jsou podobná jako vejce vejci. A může šéfdesigner Auto Škoda plácat hlouposti o sebevědomých liniích, agresivním prolisu a já nevím co, prostě to auto je nudné stejně jako tucet ostatních. Takové zjevení, jakým bylo uvedení Citroenu DS 19, který dodnes vypadá nadpozemsky, takové v současné produkci prostě nenajdete. Citroen, ve kterém jezdil a létal i Fantomas, byl prostě něčím naprosto výjmečným. Jean Paul dokázal dokonce jezdit jen s jeho polovinou… Nebo Ferrari 250GTO! Ale to je už stejný extrém jako Lamborghini Miura. Dnešní auta obou výrobců mne již neoslovují a Citroen teprve ne.

Čím to je? A proč to tak je? Když jsem graduoval konstrukcí letadel, učili jsme se, jak navrhnout letadlo. Vzali jsme si knihu Jannes´all the world airplane a z ní vypsali všechna technická data letadel podobné kategorie, jakou jsme chtěli projektovat my. Dali jsme rozpětí, délku, výšku, výkon motorů do tabulky a udělali jsme graf, který ukázal, jaké má mít parametry ideální letadlo. K tomu jsme počítali skutečně navrhované letadlo, a to na logaritmickém pravítku, žádné počítače jsme neměli. V té době vznikala letadla tužkou, pravítkem a kružítkem. Záleželo na erudici toho kterého z nás. Pak samozřejmě do toho mluvila i aerodynamika. Všechno se kreslilo tužkou na papír, opravovalo se, měnily se detaily, stokrát se předělávalo. Ale vznikala taková krásná letadla, jakými byly L-39 nebo L 410.

Podobně je to s auty. Krásná Felicie, Tatra 603 nebo 613, to byla výjmečná auta. I Škoda 110R, to byla asi poslední hezká škodovka. Proč tehdy vznikala krásná a originální auta a dnes už ne? Protože ta auta nenavrhuje člověk, ale počítač. Když tu mašinu nakrmíte stejným zadáním jako v Soulu, musí zákonitě vzniknout i stejné auto. Chrysler postaví typ 300 s velkou mohutnou maskou. A hleďme, stejnou masku mají teď i Audi. Konfekčním autům chybí ruka výtvarníka, který by dal svému dílu nějaký „ksicht“ jak se říká. Počítač nemá duši, a tak ji nemohou mít ani jeho výplody. Jakkoli se tzv. designéři ohánějí bláboly o křivkách, nejsou designery, ale pouhopouhými počítačovými operátory. A tak potom jinak respektovaný motoristický novinář Ing. Gregora musí v testu Rapidu Spaceback vypotit nehoráznou ptákovinu, že největší výhodou tohoto auta, které vypadá jako kombi, je to, že je malé! Kdybych neměl takový odpor ke všemu, co souvisí s koncernem, určitě bych se hned sebral a utíkal do nebližší Škodatechny, abych si takovou blbost koupil!

Stejně jako je to s auty, je to i s hudbou. Když vařím, poslouchám Radiožurnál. Rád poslouchám pana Pokorného nebo paní Lucii Výbornou. Jsou to intelignetní a kultivovaní lidé. Ale nechápu hudebního redaktora tohoto rádia. Jak začne hudba, vrhám se po tlačítku, které radio vypne. Ten neskutečný kolovrátek se nedá poslouchat. Když jsem byl hostem tohoto rádia a trval jsem na tom, že při mém vyprávění tam nebudou pouštět ani jednu recyklovanou normalizační hvězdu, paní redaktorka se mě zeptala: „A cobyste si přál?“ „Joe Cockera, Percy Sledge, Sly & the Family Stone, Ray Charlese nebo z našich Wooden Shoes, Bluesberry nebo aspoň Michala Prokopa.“ „Tak to fakt nemáme!“ Ale příšerné muziky generované počítačem mají přehršel. A je celkem jedno, jestli je naší či cizi provenience. Ta naše je ještě o to horší, že většina současných pěvců neumí zpívat a neuvěřitelně mečí. A k tomu kolovrátek! Pak se nelze divit, že slavíka bude dostávat Mistr i po smrti! Když jsem na narozeninách Ivana Hlase slyšel osmdesátiletého Jiřího Suchého, jak za doprovodu Šlupky Svěráka doslova rozburáceli publikum, nechápal jsem proč naše rádia vytrvale tyto umělce ignorují. Ani Hlas, ani Suchý a Svěrák počítače ke svému uměni nepotřebují, a proto jejich muzika člověka chytne, je dělaná duší, stejně jako Citroen DS19!