19.4.2024 | Svátek má Rostislav


VOLBY: #volim_pravici. Ale asi nepřemýšlím hlavou

9.9.2013

ods

ODS odstartovala kampaň. A teď marně přemýšlím, jak pojmout úvod optimisticky. Ať hledám, jak hledám, žádné pozitivum mě nenapadá. Tak znova…

ODS se ztrapnila. Dokonale, nečekaně, absolutně. Český virtuální rybníček "rofluje" jako o závod. Čím že se ODS tak znemožnila?

Když stavím kampaň na sloganu, spáruji ho s doménou

Jde o takový dobrý zvyk. Pokud kampaň stavím na krátkém, úderném sloganu, pak je dobré mít pro každý případ připravenou webovou prezentaci, na doméně, která svým názvem slogan podporuje. Nabízelo by se například www.volimpravici.cz a k tomu alternativní www.volim-pravici.cz, jelikož když někdo slyší slogan "volím pravici" a chce si o tom najít víc informací na internetu, často automaticky slogan doplní do adresy a očekává výsledek. Podívejte se sami, na co obě domény odkazují. Svobodní hýkají blahem (a naprosto právem), protože dostali zdarma od ODS příspěvek k předvolební kampani, o kterém se jim nikdy ani nesnilo.

svob

Pokud bych byl člověk, který je nějak zapojený do této předvolební kampaně, pravděpodobně bych řval jak tur, kdyby domény nebyly volné, protože taková hloupost by hrozila velkou blamáží. Což se nakonec stalo. Zřejmě bych se snažil, ještě před spuštěním kampaně, o změnu volebního hesla. Například takové "Volíme pravici" by od původního nebylo nijak vzdálené, přesto by rozdíl byl patrný. Domény byly ještě dnes v sedm večer volné (tímto dávám šanci nejrychlejším). Bohužel jsem jen obyčejným řadovým členem, který se může maximálně chytat na hlavu a střídat stud s cynickým pobavením.

Kdosi, kdo byl za zrod této kampaně zodpovědný se pravděpodobně ráno probudil, napsal si na papírek první heslo, které ho ve snu napadlo, donesl ho do sídla ODS, poradil se nad vhodností a úderností s vrátným, předal ho někomu s rozhodovací pravomocí, ten někdo moudře pokýval hlavou, zatímco myslel na včerejší špekové knedle a dva žejdlíky Kácova a o hlavním brandu celé kampaně bylo rozhodnuto.

Nepoužívám něco, co je v Čechách okrajovou záležitostí a pro většinu členů asi věcí neznámou

V kampani tentokrát chceme vedle zapojení klasických médií intenzivněji využít také sociální sítě, především Twitter.

Jako hlavní komunikační kanál byl vybrán Twitter. A já se ptám proč? PROBOHA PROČ? Vzhledem k omezenému počtu znaků, které lze v tweetu zapsat je kampaň po Twitteru zhruba totéž, jako vést tiskovku pomocí SMS zpráv. Pro představu naprosto absurdního průběhu kampaně si nahraďme ODS Sociální demokracií. Jak by vypadal takový komunikační tweet Zdeňka Škromacha, proslulého svými sluníčkovými statusy od bazénku?

"#sluníčko a #kafe @rohatec. fajn den všem. lol"

Členům ODS přišel nadšený hromadný mail, hýřící nadšením z novátorského stylu kampaně. Součástí mailu je návod pro ty členy, kteří nemají o Twitteru ani potuchy. Jak chce vést ODS komunikační kampaň prostřednictvím členů, kteří ani nevědí, co je to hashtag nebo retweet? Uvažoval autor kampaně nad naprostou zhovadilostí celého nápadu? Zjistil si vůbec, jaká je penetrace českého virtuálna Twitterem? Kolik času na této síti průměrný uživatel stráví? Jaké je zhruba sociální složení jeho českých uživatelů?

Opět jde asi o bleskový nápad ve stylu "Každý dneska řádí na Facebooku, budeme originální a jdeme na Twitter. Někde jsem četl, že tam je i Schwarzenberg (schwarzenbergk), tak to nemůže bejt špatný"

Opak je pravdou. Je to nápad špatný. Možná ještě horší než špatný. Je to nápad vpravdě idiotský, který ani jeho nesporná originalita nespasí.

Samostatnou kapitolou jsou prapodivné tweety na stránce ODS. Možná jsem jen méně chápavý a nepobírám sofistikovanost této "komunikační kampaně", ale výkřiky jak z prvomájového vydání Pionýrské sedmičky mi připadají všelijak, jen ne jako cokoliv, co má nerozhodnuté voliče přemluvit, aby volili právě ODS.

obč

Když se o nás mluví jako o mamtácích, není to dobrá reklama

Neudržel jsem na uzdě vztek a na Facebooku si odplivnul směrem k tvůrcům kampaně. Honza Zahradil na to reagoval stylem "Mluví se o nás? Mluví. Tak to není tak špatné". Zřejmě jsem asi divný, ale nikdy mé ego netěšilo vědomí, že jsem někomu za neschopného vola. Ani jsem z toho neměl pocit, že jsem vlastně populární a čím víc lidí si ze mne bude dělat srandu, tím budu oblíbenější.

S velkou dávkou ironie se jediné pozitivum, i když nechtěné, dá najít v naprosto nelogickém kroku nespojovat jméno strany s kampaní. I když, už se o tom vlastně mluví, tak stejně všichni vědí, že ten nesmysl je z dílny ODS…

Pokud teď mezi špičkami ODS vládne uspokojení, jak jde slogan na dračku, jak je parodován a vysmíván a je důležitější, že se o ODS nějak mluví než to, jak se o ODS vlastně mluví, je někde něco špatně. Podobné uspokojení je jen oslavou diletantství a bohužel sebou přináší otázku "Jak chce ODS dělat po volbách dobrou politiku, když dokáže zflikovat i vlastní kampaň?" a nabízí se podobenství s podporou strany vlastnímu kandidátovi na presidentský post.

Ne, opravdu to není dobrá vizitka, je to ostuda jak hrom. A autorovi celé kampaně, jeho týmu a všem zodpovědným za rozjezd celé akce mohu poděkovat za opravdu silný pocit studu, který za celou ODS cítím.

Převzato z webu Zprávy zprava se souhlasem autora