19.2.2019 | Svátek má Patrik


VOLBY: Jáchyme, hoď ho do urny

18.5.2010

Jáchyme, hoď ho do stroje. Název jedné z oblíbených normalizačních komedií vystihuje pojetí českých voleb do sněmovny v roce 2010. Příští vláda očividně nebude moci utrácet tak, jak bylo dosud zvykem a tak politici raději nic neslibují. Vědí, že budou muset podniknout několik velmi nepopulárních kroků především v oblasti daní a sociálních dávek, a o tom pochopitelně raději mlčí.

Navíc volební kampaň probíhá už celý rok a tak úvahy, zda zvolit Losnu nebo Mažňáka publikum do značné míry unavují.

Právě z toho důvodu, že není jiné téma, a protože složitější náměty unavené publikum z lavic nezvednou, právě proto se pozornost soustřeďuje na průzkumy veřejného mínění. Co také jiného.

Už celkem pět agentur zveřejňuje průzkumy o tom, koho budou občané volit. Tři zašly dokonce tak daleko, že každý týdne zjišťují, jak se bude volit v jednotlivých krajích. Fakt, že se provádějí krajské průzkumy odhaluje podstatu současných voleb.

Preference v jednotlivých krajích zjišťuje agentura STEM spolu s SC&C pro Českou televizi a Český rozhlas. Něco podobného provádí ještě společnost Sanep na internetu.

Výsledky krajských průzkumů mohou těžko sloužit k předpovědi volebního výsledku. Nepřinášejí ani nějaké převratné zjištění, jestli je některý kraj více levicový či pravicový. To se beztak už ví dávno.

Průzkumy jsou navíc zatíženy pětiprocentní chybou a výrazně se od sebe liší. Zjištění, že sociální demokraté někde v kraji vedou nad ODS o pět procent se tedy může za měsíc snadno zvrátit v odhalení, že ODS vede o pět procent nad sociálními demokraty.¨

Lidé tedy odpovídají v průzkumech a jediným výsledkem je v případě Sanepu demonstrace toho, co se dá přes internet zorganizovat. U společnosti STEM a SC&C jde o podklady pro dramaturgii televizních a rozhlasových pořadů. Používá se argument, že veřejnoprávní média přece musí nějak vybírat strany, které pozvou před volbami do diskusních pořadů.

Zkušenost s krajskými průzkumy zpochybňuje i celostátní průzkumy. Otázka například zní, jestli se dá věřit společnostem Sanep a Median, které předpovídají vstup do sněmovny Zemanově Straně práv občanů. A pokud se nedá věřit Sanepu a Medianu ve věci Miloše Zemana, dá se vůbec očekávat, že se do sněmovny dostanou další nové strany TOP 09 a Věci veřejné? Vždyť o velikosti jejich šancí koneckonců víme také jen z průzkumů.

Svět průzkumů vytváří virtuální realitu, v níž se lidé rozhodují o tom, koho volit. Přispívají k tomu média, která si průzkumy jednak objednávají, jednak nerozlišují, která šetření se provádějí seriózně a která nedodržují běžná sociologická pravidla.

Celá volební kampaň se tak zjednodušuje na určitý druh zábavy, kdy politici vedou diskuse bez významného věcného obsahu, a lidé je za to hodnotí. Nejdříve prostřednictvím průzkumů a nakonec tím, že hodí do urny svůj hlas.

Podobně jako v české komedii o Jáchymovi pak dostanou vysvědčení, které jim předpoví, co je v nejbližší době čeká. A jako ve zmíněném filmu nebudou mít pocit, že mohou své příští dny nějak významně ovlivnit.

Není to jen výmysl komentátorů, běžné demokratické volby nakonec ukážou převládající názor ve společnosti. Kampaň slouží k tomu, aby formulovala otázky, na které mají lidé odpovědět. Třeba před týdnem proběhly volby v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko a lidé svým hlasováním dali jasně najevo, že přestali věřit dosavadnímu premiérovi a hlavně že se v období hospodářské krize obávají přísnější sociální politiky pravicových stran.

V Česku se zatím zdá, že v kampani hraje stále větší roli náhoda. Neexistují věcná témata, tak se bavíme pozorováním průzkumů a maximálně jsme zvědaví na výsledky, které po volbách ze stroje vyjedou. Nečekáme, že se na jejich základě podaří sestavit vládu. Koneckonců jsme zažili, že to může trvat řadu měsíců. A i když se vládu sestavit podaří, málokdo si myslí, že tato vláda může něco změnit. Ty poslední vlády také nic nezměnily.

Ovšem z voleb vzejde vláda, která už v tomto roce rozhodne, jestli porostou daně, o kolik se budou zvyšovat důchody, kolik měsíců bude výpovědní lhůta, které dálnice se postaví, kolik budeme platit za elektřinu a jestli budou mít k veřejným zakázkám přístup korupční firmy.

V této chvíli se zdá, že o všech těchto otázkách rozhodne náhoda. I když občan hodí svůj hlas do urny, výsledek tím neovlivní a možná ani ovlivnit nechce.

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6



Diskuse


P. Kolář
15:33
18.5.2010

A. Reček
12:44
18.5.2010

J. Urban
8:10
18.5.2010

M. Bílý
18:20
18.5.2010

počet příspěvků: 4, poslední 18.5.2010 06:20









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.