20.5.2019 | Svátek má Zbyšek


TURISTIKA: Rok po tragédii na Sinaji - a co dál?

4.11.2016

V pondělí 31/10 tomu byl přesně rok, co se na Sinaji zřítil ruský dopravní airbus, na jehož palubě se nacházeli turisté vracející se z dovolené v Šarm aš Šajchu. Událost měla fatální dopad na egyptský cestovní ruch.

Všeobecně se má za to, že příčinou smrti více než 200 nevinných lidí byl teroristický čin sinajské odnože Islámského státu. Ruská reakce byla jednoznačná: 6. listopadu přinesly servery zprávu o tom, že Putin zakázal všechny lety ruských společností do Egypta. Současně úřadům nařídil, aby zajistily návrat ruských turistů z Egypta, kterých tam bylo v té době kolem 45 tisíc, z toho asi polovina právě v Šarmu.

Následná nepřítomnost ruských návštěvníků znamenala pro Egypt citelné finanční ztráty. Rusové se samozřejmě nezřekli Egypta zcela, používaly jiné než přímé lety z Ruska, nicméně káhirská agentura CAPMAS píše o poklesu kolem 65 procent. Kromě nich ovšem přerušily lety, zejména do Šarmu, další země.

Moskva říká, že spojení obnoví, až si bude zcela jista dokonalou bezpečností na egyptských letištích. Za uplynulý rok bylo v tomto směru mnoho vykonáno, nicméně ruské požadavky byly prý splněny na nějakých sedmdesát, nanejvýš osmdesát procent. Což na druhou stranu může znamenat, že zbývají poslední kroky a Rusové se do Egypta začnou vracet (linkami přímo z Ruska).

Z vlastní zkušenosti vím, že Egypťané na ně čekají jako na smilování. (Češi jsou vítáni, ale trn z paty jim nevytrhnou.)

O dopadu krize svědčí dvě čísla. Zatímco ve finančním roce 2014/2015 získal Egypt na cestovním ruchu 7,4 miliard amerických dolarů, ve fiskálním období 2015/2016 to bylo 3,8 mld. Víc dodávat netřeba.

Snad jen to, že Egypťané s upřímnou vděčností zaznamenávají doslova každou leteckou společnost, která se rozhodne do Šarmu vrátit. Dokonce návštěvníky z obnovených letů vítají na letišti květinami.

Není to nikterak masivní návrat, ale situace se pozvolna zlepšuje. Sice neprší, ale alespoň kape.

Desátého srpna hlásila egyptská média přílet prvního polského letadla do Šarmu od sinajské tragédie. O měsíc později se přidaly Turkish Airlines. Doslova „žně“ nastaly poslední říjnovou neděli, na kdy bylo hlášeno obnovení letů belgické společnosti Jetairfly, která se ale pár dnů předtím přejmenovala na TUIfly Belgium (je spoučástí i našim turistům známé společnosti TUI Travel). Kromě ní přistálo po roce v Šarmu první letadlo z Německa. Air Germania přivezla prvních 141 turistů. Servery uvádějí, že v prvním čtvrtletí navštívilo Egypt na 170 tisíc Němců, kteří ovšem letěli nejprve do Káhiry a odtud místními spoji do Hurghady nebo Šarmu.

Zdá se, že navzdory ruskému vyčkávání cestovní ruch v Šarmu krok za krokem ožívá.

Jsou ruské obavy na místě?

Nepřímou odpověď dalo zasedání výkonného výboru Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO), které se v minulých dnech konalo v egyptském Luxoru (obr. 1). Generální tajemník organizace Talev Rifaj vyzval k okamžitému zrušení zákazu cestovat do Egypta (rozuměj: zákazu letů), neboť tyto restrikce prohlubují utrpení země, která přestála teroristický útok (míněn proti turistům na Sinaji 2015).

Zásadní slovo k problematice turistické bezpečnosti v Egyptě přidal David Scowsill (obr. 2) z Británie, prezident mezinárodního fóra pro cestovní ruch známého jako World Travel and Tourist Council (WTTC). David v Luxoru řekl, že byl nanejvýš ohromen (ve smyslu příjemně překvapen) bezpečnostními opatřeními na egyptských letištích, k nimž došlo za uplynulých deset měsíců. Dodal, že při chystaném jednání s londýnskou vládou bude usilovat o zrušení zákazu britských letů do Šarmu. Chce také vést rozhovory s britskými a německými cestovními kancelářemi a povzbudit je, aby se do Egypta vrátily, neboť ztrát už utrpěly v důsledků zákazu letů dost.

Je to pro Egypt samozřejmě nadějná zpráva, ovšem skutečný užitek z ní budou mít místní lidé pracující v turistice a lidé napojení nejrůznějšími vazbami na cestovní ruch až poté, co se z příslibů stane realita.

Nejnovější vývoj z technického pohledu. Egypťané hlásí, že biometrické zařízení pro identifikaci a pohyb zaměstnanců, doporučované ruskými experty, s nimiž Káhira úzce spolupracuje, bude do země dodáno v polovině listopadu. (Jde o zřejmou reakci na podezření, že nálož do airbusu, jenž na Sinaji spadl, umístil pracovník letiště, což je samozřejmě zásadní problém.) Nějaký čas potrvá, než bude uvedeno do činnosti – a pak bude Egypt s ruskými specialisty konzultovat další kroky. Ruské zdroje říkají, že bude instalováno „minimálně na dvou letištích“, aniž by bylo konkretizováno kde. (V Šarmu a Hurghadě?)

Jak patrno, Egypťané se snaží, aby se Rusové vrátili, nicméně nelze se zbavit dojmu, že se to všechno přece jenom trochu vleče. Jde pouze o technickou stránku věci, anebo je v tom také politika (dostat víc Rusů na Krym, jak mi bylo v Egyptě naznačeno)? Toť zatím nezodpovězená otázka.

UNWTO

obr. 1/ Web organizace UNWTO informuje o zasedání výkonné rady v Luxoru

WTTC

obr. 2/ David Scowsill (Web fóra WTTC)

Stejskal.estranky.cz



České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.