Neviditelný pes

VE VZDUCHU: Čechoviny 115

9.9.2014

Nedávno jsem dostal fotky z opravy Boeingu 747-438 VH-OJH, který na letišti Don Muaeng 23. září 1999 přejel dráhu 21L, srazil antény přibližovacího systému, při té příležitosti si vyvrátil i nohy hlavního i příďového podvozku.

Kapitán původně žádal letícího copilota, aby opakoval. Na letišti byl silný tropický déšť a spousty vody bylo na dráze. Jenže nakonec kapitán bůhví proč rozhodl přistát a bez reversů přejel dráhu a skončil i s letadlem na golfovém hřišti. Kromě rozmláceného aeroplánu se nikomu nic nestalo. Golfové hřiště mezi dráhami 21L a 21R je kuriozitou letiště Don Muaeng. Letiště sice pár let nefungovalo, ale i když se nyní celé přestavuje a postupně otevírá, golfové hřiště je tam stále. Napadlo mě, že kdybych tam hrál, tak při mém neumění by se mi jistě podařilo trefit nějaké pojíždějící letadlo (jamku určitě ne…).

Čechoviny 115 4
Čechoviny 115 3

Letadlo vytáhli z hřiště a přetáhli do hangáru Thai International. Tam došlo mám ten dojem k jedné z největších oprav sedm čtyři sedmiček. Oprava skončila záletem 8.4. 2000. Letadlo nezrušili, ale opravili. Potud by to bylo normální, co mně ale přišlo poněkud kuriosní, že letadlo bylo dvanáct let po této události (v říjnu 2012) vyřazeno z provozu. Kolik musela stát oprava, kdy se mimo jiné měnila spodní část přídě i pomocné nosníky křídel, na kterých byly podvozky, to si nedovedu představit.

Podobná nehoda se stala na Ruzyni 2. ledna 1977. Na dráze stála osmnáctka OK-NAA a na ni přistála TU 134A OK-CFD. Iljušin přišel o část kýlovky a tůčko se po dopadu na dráhu dosmýkalo po sněhu až k tehdejší hasičárně (tam, kde dnes parkují cisterny s palivem). Tupolev byl odtažen k hangáru a byl zrušen, osmnáctka byla opravena a ještě dva roky létala, než byla 8.3.1979 prodána do muzea ve Kbelích, kde stojí v zuboženém stavu dodnes. Nikdo by dnes nevěřil, že tam někdy přilétla…

TU 134A po řistání na IL 18 OK-NAA

IL 18 OK-NAA poškozená TU134A

Na letišti Don Muaeng stojí odstaveno poměrně dost letadel od různých společností, mnohdy dnes již neexistujících. Nejvíc letadel tam má Thai International. Stojí tam 747-400, airbusy A 340-600, A 330, A 300 a boeingy 737-300. Překvapilo mne, když jsem se toulal po ploše a čekal na letadlo, že tyto velké mašiny - některé tam jsou již od roku 2000 - jsou pravidelně zatahovány do hangáru a překonzervovány, pak následuje motorovka a letadlo je pak opět uloženo. Boeing 747-4D7 HS-TGN (uložen od roku 2013) dostal i nové motory, které měnili na ploše.

Společnost Las Vegas Sand Corporation, která vlastní několik boeingů 747SP a 737, parkuje na Don Mueang L 1011 Tri Star 500. Letadlo tam přežilo zátopy v roce 2011, kdy na ploše letiště bylo přes metr vody. V únoru se kolem letadla rojili mechanici, a tak jsem se byl podívat i uvnitř. Překvapil mne superluxusní interier. Letadlo létalo před tím v královské letce saúdskoarabského krále. I když byl interiér na přestavbě v roce 2007, původní zůstal patrně zachován. Mechanici, kteří se kolem letadla pohybovali, tvrdili, že letadlo je po C- checku a po záletu (21.1.2014). Jenže mašina tam stojí stále, pouze montážní schody a GPU od letadla zmizely. Škoda, podle Planes.cz to měl být poslední letuschopný Tri Star určený pro dopravu cestujících.

Čechoviny 115 2
Čechoviny 115 1

Největší zajímavostí je Sud Aviation SE 210 Caravelle lll XU-JTB Royal Air Cambodge, která leží za dráhou 21R v areálu obalovny drti. Toto letadlo uletělo z Phon Penu s posádkami a s jejich rodinami v roce 1973 před Rudými Khmery. Tady stálo dlouho před cargo terminálem, pak bylo odtaženo za letiště, kde bezdomovci dokončili dílo zkázy. Letadlo je kompletní, i s motory. Interiér je zdevastovaný. Přitom je areál muzea jen 3,5 km daleko!

Letiště Don Muaeng bylo po povodních v roce 2011 zavřené a z valné části zničené. Pak ho začali pomalu opravovat. Terminal 3 pro tuzemské linky nikdy nebyl otevřený a na začátku tohoto roku fungovala jen asi tak třetina Terminalu 1. Terminal 2 byl plný bahna a nic nenasvědčovalo tomu, že by někdy mohl fungovat. Teď je všechno jinak, jednička je již z valné části otevřená, jsou zde nové odbavovací prostory pro zahraniční lety včetně restaurací a duty free. Ve čtyřicetistupňovém vedru jsem obdivoval dělníky, jak dělali dvacet čtyři hodin na terminálu dvě. Teď již hala svítí do noci a odletová hala se leskne novotou. V listopadu má být vše otevřené. Přispěl k tomu fakt, že nejdynamičtěji se rozvíjející společnost (slogan z plakátů) Air Asia sem přemístila všechny své aktivity z nového letiště. Od začátku roku je to neuvěřitelný nárůst provozu, o jakém se Ruzyni může jenom zdát. Zatímco polovina nového terminálu na Ruzyni zeje prázdnotou, tady pracují jak čerti, aby mohli uspokojit zájmy cestujících.

Boeing 747-4D7 HS-TGN Thai Airways Int

Co má letiště společného s Ruzyní, je to, že nemá rychlé spojení s městem. Protože bylo léta zavřené, nabylo to ani zapotřebí. Nadzemní rychlodráha Sky Train končí u tržiště Mo Chit. To v listopadu nebude pravda. Konečná bude až na letišti. Tam byla sice v roce 2000 stanice postavená, ale nikdy k ní žádné koleje nevedly. Ta stanice se naopak bude bourat (je před terminálem 3) a nová bude u terminálu 1. Kvůli této stavbě mizí úžasné restaurace z vlnitého plechu a igelitu, kde fantasticky vařili. Jeden den jsem byl před hotelem v takové restauraci na skvělé thajské polévce Tom Yum a druhý den tam byla díra a stály v ní bagry. Škoda, tyto restaurace patřily k místnímu folkloru.



zpět na článek