Neviditelný pes

GLOSA: Blábolení kolem zodpovědnosti

28.11.2017

Co je zodpovědná firma? To je moderní téma, nad nímž mudrují manažeři v mnoha firmách a jejich publikacích.

Většinou všichni ředitelé státotvorně uvádějí, že“nelze budovat firmu bez zodpovědnosti“, že zodpovědná firma by se neměla soustředit jen na hromadění zisku, ale také na budoucnost – sledovat nejmodernější technologie a poznatky v oboru... A také že zodpovědný přístup znamená „zvyšovat kvalitu života klientů, zaměstnanců i celé společnosti“. To všechno je samozřejmě prima. Je to podobné jako skutečnost, že se snažíme co nejlépe vychovávat děti a dbát o zdraví a dělat svou práci, jak nejlépe umíme...

Ale jak je to ve skutečnosti?

Do dětí už od útlého věku mnohé „zodpovědné“ firmy tlačí klamavou reklamu. Stačí si pustit televizi a zaměřit se na to, kolik falše a nepravd se na nás z reklamních spotů valí... a my už jsme se s tím smířili. Jako jsme se smířili s tím, že u politiků je „normální“ neplnit předvolební sliby a klást osobní a stranické zájmy před blaho národa. Také jsme se smířili s tím, že automobilky v rámci konkurenčního boje uvádějí nižší spotřebu, než ve skutečnosti auta mají. Mobilní operátoři omotají klienty ve svých sítích tak, že je těžké se z nich bez finančních následků vymanit. Agenti renomovaných pojišťoven hledají cesty, jak uzavírat „výhodné“ pojistky, u nichž klient v případě potřeby spláče nad plněním. Smířili jsme se i s tím, když farmaceutické firmy podněcují hysterie a strach z epidemií, aby draze prodaly své léky těm, kteří je nepotřebují, zatímco jinde na světě léky chybí. Prostě mnohé rádoby „zodpovědné“ firmy často dělají věci, které už bereme téměř „normálka“, přestože zodpovědné vůbec, ale vůbec nejsou.

Takže jaká je zodpovědná firma? Ta, která dokáže běžet na dlouhou trať a za žádných okolností s nikým nevyjebává (promiňte mi to slovo). Ta, která za žádných okolností nefixluje. Nepodvádí klienty, zaměstnance, ani společnost. Prostě vždycky hraje fér.

Převzato z blogu autorky s jejím souhlasem



zpět na článek