Neviditelný pes

Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 356

9.2.2016

Můj kamarád Petr, znalec bulharských vín, má zajímavého koníčka: stěžuje si na České dráhy. Denně dojíždí do Prahy z Černošic, a tak má materiálu na stížnosti víc než dost. Je to moudrý muž, vysokoškolsky vyučený, a rozhodně není malicherný. Takže si stěžuje na to, proč vlak nejel, proč cestující ve stanici Černošice nikdo neinformuje atd. Nejsou ani tak zajímavé jeho stížnosti, zajímavé jsou odpovědi pracovníků Českých drah. Lidé mé generace byli zvyklí na neuvěřitelné „české“ návody u výrobků z NDR, ale dopisy pracovníků drah je v mnohém předčí. Ač se všichni honosí akademickými tituly, jejich čeština a vyjadřovací schopnosti jsou neuvěřitelné. Petr si odpovědi schovává a je to vskutku silvestrovské čtení!

Něco málo na ochutnávku: „Mám na vás několik dotazů týkajících se dopravy na trati Praha - Beroun v tomto týdnu. Proč jezdí ve špičce jen o jedné vozové jednotce (3 vagony)? Proč průvodčí neumožní cestujícím využít prázdnou první třídu?“ Dotaz je delší, ale toto myslím postačí na to, abych vyjmul něco ze slohové práce JUDr. Petra Holánka. Práce je poměrně dlouhá a je psána úřední češtinou. Dovolte, abych citoval: „Z důvodu poruchy výhybky v ŽST Beroun byla dne 6.1.2016 použita na vlak Os 8809 náhradní souprava od vlaku OS 8804. Byl opožděn na odj. Ze ŽST Beroun o 13 minut, veden 1x el. Jednotka řady 471 „City elefant“. Povolen byl i nástup cestujících do 1 třídy. Odřeknut byl v úseku Praha Smíchov- Praha hl.n. z důvodu eliminace zpoždění obratového vlaku.“ To je bomba! Petr jel z Černošic a do první třídy narvaného vlaku je průvodčí nepustil. Jak jste si přečetli, bylo to z důvodu eliminace zpoždění obratového vlaku - tedy jen v úseku Praha Smíchov - Hlavák! Jak pan doktor napsal, za všechno mohla Správa železniční dopravní cesty. Ale Petr si nekoupil lístek od SŽDC, ale od Českých drah! Takže smluvní vztah vznikl mezi ním a ČD, to by měl pan doktor vědět.

Dovolil bych si další ukázku slohového umění zaměstnanců drah, tentokrát od pana Jana Behro, oddělení kvality a kontroly. Na dotaz: „Proč píšete nepravdy do aplikace „Můj vlak“? Dnes ráno bylo napsáno....“ Odpověď je úžasná: „Velmi nás mrzí důvody Vámi zaslané stížnosti a děkujeme za poukázání na nedostatek v našich službách. Chybné zobrazení opatření k mimořádné události na trati bylo způsobeno nesprávným zadáním ze strany regionálního dispečera...“

Chybné zobrazení opatření - to je úžasný začátek věty!

Paní Dana Šlajerová (oddělení kvality a kontroly) má také značnou invenci. Petr jí napsal: „Nepište mi, že za to může SŽDC, protože vlaky jsou ČD. SŽDC může za tu mimořádnost na trati, ale vlaky vypravuje dle schváleného grafikonu ČD. A na to je jízdní řád, podle kterého mohly vlaky jezdit mezi Praha – Radotín - Beroun.“ Paní Šlajerová uvádí, že byly nasazeny náhradní autobusy, ale na konec opět dodává: „Pro úplnost uvádíme, že za provozuschopný stav na železnici, řízení dopravy a informování cestujících ve stanicích odpovídá státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která je majitelem infrastruktury.“ Takže za všechno může SŽDC! Paní Šlajerová zřejmě přehlédla, co Petr napsal.

Takže toto bylo okénko pro učitele jazyka českého z pohledu Oddělení kvality Českých drah. A kdybyste náhodou letěli na dovolenou a odlet měl zpoždění, protože letadlo mělo závadu, kterou je třeba opravit, věřte, že podle logiky ČD za to může letiště, které provozuje rozjezdové dráhy, halu i restaurace...



zpět na článek