Neviditelný pes

PRAHA: Počítejte se mnou!

21.3.2009

Pražské metro má 57 stanic. Dopravní podnik (či Magistrát?) plánuje do nich zamontovat turnikety za 2,16 miliardy korun. (viz Turnikety se možná vrátí do metra, stát by měly dvě miliardy korun).

Tak počítejme:

Na jednu stanici (při šířce turniketu 60 cm nebo 100 cm) se vejde asi tak 4-6 turniketů. Některé stanice mají více vchodů, tedy možná - v průměru maximálně - 10 turniketů na jednu stanici.

Jednoduchým dělením zjistíme, že 2 160 000 000 Kč / (57 x 10) = 3 789 000 Kč. To je cena za jeden turniket !!!

Srovnejme technickou složitost turniketu s osobním automobilem. Proti tomu je to zcela jednoduchý stroj. Žádný složitý motor, brzdy, kola, která snesou rychlost 180 km/hod, bezpečností deformační zony, polstrovaná sedadla, měřící přístroje, reflektory, pneumatiky.... Asi tak 1/5 – 1/10 jeho ceny, tedy okolo 100 000 Kč.

Nebo s automatickou pračkou - to už je řádově stejné, pravda, turniket je asi složitější a nevyrábějí se ho statisíce kusů, tedy za 20 000 Kč asi nebude. Tak přidejme, dejme tomu 80 000 Kč.

Počítejme i z druhé stany – obsahuje čtečku karet a rozeznávací zařízení na papírové jízdenky, s počítačem, nějaké fotobuňky a 2 motory na ovládání závor. K tomu několik mechanických dílů. To opět tvoří dohromady asi 100 000 Kč, možná ani ne.

Jasně, něco stojí vývoj a něco montáž. I tak si troufám tvrdit, že kdyby se na dodávku vypsal poctivý konkurz, pořídí Praha turnikety za 1/10 výše uvedené absurdní ceny. (300 000 Kč za turniket + 80 000 za montáž).

Nabízí se otázka - komu Praha věnuje neuvěřitelných 1 900 000 000 korun? A zvýší potom opět cenu jízdného v Praze s tím, že provoz metra je drahý?



zpět na článek