Neviditelný pes

REPORTÁŽ: Nejlepší české komiksy

10.11.2008 0:05

KomiksFEST! 2008 logoTOPlistZítra (10. listopadu, pozn. redakce) se definitivně odebere do věčných lovišť 3. ročník KomiksFEST!u – multižánrové přehlídky všeho možného, co má něco společného s „neviditelným uměním“. K dokonalosti tomu chybí pořád ještě dost, ale když se tam potkáte se spoustou zajímavých lidí, vidíte pěkné filmy, divadla či výstavy, nakonec organizátorům jejich organizační přehmaty odpustíte. Z letošního ročníku jsem toho osobně viděl zoufale málo: výstavy Andraste, Pavla Čecha nebo Nicolase Mahlera a spol. Ve čtvrtek jsem si z Prahy do Plzně „půjčil“ fenomenálního Lewise Trondheima a jezdil s ním po zdejších nemocnicích – o tom někdy příště. V pátek jsem se byl podívat na Trondheimově vernisáži a projekci animáků v nedobytném Francouzském institutu a v sobotu pak strávil celý den na komiksové sobotě v nevyhovujících prostorech Roxy/Nod.

Tam jsem nakonec z rozličných důvodů odmítl jak prezentovat svoji knížku Prázdniny v nebi tak dělat autogramiádu a raději se věnoval starým i novým komiksovým přátelům, kterých se tam sešlo jako vždy moře.

Už první přednáška týkající se nového komiksového projektu časopisu ABC Mars 44 začala s půlhodinovým zpožděním. Tomáš Kučerovský potom za přizvukování Tomáše Prokůpka představil senzační Singapurský speciál magazínu Aargh!

KomiksFEST! 2008Pak jsem se z hlavního sálu vytratil, prohlížel si nabízenou komiksovou produkci a debatoval s kolegy v kuloárech. V galerii představili své nové komiksové knížky Lucie Lomová (Zlaté české pohádky) a Renata Fučíková (J. A. Komenský), došlo i na sborníky Bunkr a Psí knížka.

V hlavním sále pak pokračoval program bez vynechaných položek a přesto se zpožděním – přednáškou Pavla Ryšky o komiksu a filmu, pásmem krátkých animací od komiksových tvůrců (s výrazně proměnlivou kvalitou), kratinkou besedou s Trondheimem, který na závěr utržil čestnou cenu Muriel, nesnesitelně dlouhou přednáškou Bryana Talbota a razantně osekaným vyprávěním Petra Janečka o městských legendách.

S hodinovým zpožděním pak začalo udílení cen. Nejdřív došlo na vyhodnocení soutěže o nejlepší komiks nakreslený v zápisníku Moleskine na téma Kdo je George?, kterou vyhrál brněnský divadelník Jiří Jelínek alias Tichý Jelen. A pak už se udělovaly Muriel – české komiksové Oscary. Nejlepší zahraniční knihou, která u nás vyšla, je Černá díra Charlese Burnse, českou komiksovou knihou roku je Bomber Jaromíra 99. Nejlepší krátký příběh nakreslil Tomáš Kučerovský (Ptačí perspektiva). Nejlépe přeloženým komiksem je Jak si nahrabat jako pornohvězda díky Richardu Podanému, cenu za nejlepší propagační počin si předali pořadatelé sami sobě. Nejlepší lettering se povedl Motu v šestém dílu Padoucnice Davida B., loňského hosta festivalu. Nejlepší strip Hovory z Rezidence Schlechtfreund Džiana Babana a Vojtěcha Maška stále vychází v časopise A2, rovněž pozice nejlepšího scénáristy a kreslíře se od loňska nemění – zůstává jím Jiří Grus, jehož sobotní Volemanovy příhody už v Deníku navzdory tomu nebo spíš právě proto nechtějí… Uvedení do síně slávy se dočkal vytrvale čekající Vlastislav Toman.

Zítra si můžete přijít poklábosit s vítězi do Café DOX v Holešovicích, kde se třetí ročník KomiksFEST!u stane definitivně minulostí. Navzdory enormní snaze některých lidí v mnoha ohledech nepřekonal ten předcházející. Přesto zůstává bezkonkurenční komiksovou přehlídkou konanou na našem území. A tento primát jí pravděpodobně ještě dlouho nikdo nevezme.

Ve spolupráci s Vhrstiho blogem.



zpět na článek