China Miéville ukazuje, že zvládá i mnohem kratší útvary, než špalkovité romány. Své příběhy drží na krátké uzdě, dokáže v nich i na malém prostoru vytvořit ucelené fungující světy. Pouze v povídce Jack se vrací do Nového Krobuzonu, ale tady využívá známého prostředí, aby čtenáře zavedl do slepé uličky jeho představ a řádně mu o ně natloukl nos. Postkatastrofická prostředí jsou ponurá už z principu (Pátrání po Jakeovi, Amalgám), jiné příběhy jsou „jen“ ponuré (Míčkovna, Odlišná nebe, Familiár, Konec hladovění), ale i takové téma, jako jsou Vánoce, dokáže zpracovat tak, až nám běhá mráz po zádech (Šťastné a veselé) - a nepotřebuje k tomu jedinou vraždu, jediný strašidelný dům.
Některé povídky jsou vysloveně „atmosférické“ (titulní Pátrání po Jakeovi, Jednotlivosti, Prostředník), v jiných čtenáře i své hrdiny prohání (Konec hladovění, Amalgám) - ale i tady je pod děj vetkána osnova tajemství, záhady a nejistoty, prosvítající až na samý povrch příběhu. Dokonce mám dojem, že v těchto krátkých útvarech autor především využívá možnosti pracovat s celkovou atmosférou - tedy s tím, na čem by jen těžko mohl stavět dlouhý útvar, a děj mu slouží především jako její nosné médium.
Tajemství v jeho podání vyrůstá z příběhu i z prostředí, ve kterém se odehrává. V této kategorii je favoritem povídka Prostředník, která je až po okraj plná existenciální nejistoty - je v trochu jiné podobě, než na jakou jsme zvyklí v povídkách Josefa Nesvadby, ale je podobně silná a naléhavá, zanechává ve čtenáři otazník velikosti dospělého člověka.
China Miéville ukazuje, že dokáže využívat nejrůznější formy vyprávění a s příběhem je vzájemně vyladit. Někdy píše v ich-formě, jindy ve třetí osobě, dokonce jednou i o sobě. Zavalí nás nejrůznějšími dokumenty vypadlými z obálky či paroduje vědecký styl, vypravěči jsou dospělí i děti, svého hrdinu zavře do místnosti či ho nechá putovat nepřátelskou krajinou, která vznikla z kdysi velkého a prosperujícího města.
Vůbec nejvíc jsem byl lapen Hlášením o jistých událostech v Londýně. Proud výstřižků, hlášení, zpráv, glos a poznámek se na nás valí spolu s komentáři vypravěče. S každým kouskem papíru, s každým odstavcem vyprávění se vyjasňuje podstata oněch „jistých událostí“, až jsem v pointě byl s okouzlením vtažen do samotného příběhu, stál jsem na kraji Paracity Way a díval jsem se na její domy. Naproti tomu komiks Cestou na frontu mne nezaujal, myslím, že více by mu prospěla textová než obrazová forma.
Tento soubor dokazuje šíři Miévillovy fantazie, jeho fabulační talent i jeho cit pro formu a způsob vyjadřování.
China Miéville: Pátrání po Jakeovi a jiné příběhy
odpovědný redaktor: Tomáš Jirkovský
obálka Edward Miller
medailon autora: Martin Šust
Laser-books, 2006
311 stran, 249 Kč, brožované
ISBN 80-7193-215-9