Neviditelný pes

POLITIKA: STAN bez marketingu, na přístrojích

16.4.2019

Starostové a nezávislí se sešli a pohovořili o své politické situaci. Chtějí bojovat proti „marketingové politice“ a pokud v tomto boji budou pokračovat, zcela jistě se jim podaří skončit pod pěti procenty.

Novým předsedou STAN se stal poslanec Vít Rakušan. Vystřídal Petra Gazdíka, který se „přesunul“ na pozici místopředsedy. Ve svém kandidátském projevu mimo jiné prohlásil: „My nejsme catch all party,” řekl Rakušan. Babiš naopak hlásá, že hnutí ANO je pro každého. Slovy Václava Havla, naše země opravdu nevzkvétá. Nevyužíváme lidského potenciálu, ani ekonomického. Politickou vizi nahrazujeme marketingem,” kritizoval Rakušan.

V rozhovoru pro novinky.cz pak sdělil i tuto „novinku“:

V projevu jste hodně kritizoval současnou vládu. Chcete jít jako nový předseda také tou cestou Antibabiš?

Vůbec ne. Babiš se kritizuje personálně. My ho chceme kritizovat věcně. Ukazovat na to, že personální nouze je obrovská, že se mu personálně nedaří. Se stavebním řízením se nic neudělalo pět let, a to už je jejich odpovědnost. To, že se začíná škrtat, projídají se finanční zásoby, to jsou konkrétní věci. Vláda ani marketingem neudrží to, že je úspěšná. Prostě není.

Rakušan pak také v rozhovoru horoval pro „nový impuls“, který je potřeba k tomu, aby se jím vedené hnutí vůbec dostalo do poslanecké sněmovny a překonalo hranici pěti procent. Podle volebního modelu agentury Kantar pro Českou televizi by hnutí premiéra Andreje Babiše volilo v březnu 33 procent dotázaných. To je o dva procentní body víc než v únorovém průzkumu. Naopak mimo Sněmovnu by zůstala TOP 09 se čtyřmi procenty, a STAN s 3,5 procenta a poklesem o 1,5 bodu proti únoru.

Paradoxní na této situaci je to, že tak mizernými výsledky z průzkumu disponuje hnutí, které se stalo nejsilnějším senátorským seskupením v Senátu. V senátu totiž stačí na zvolení naprosto minimální množství hlasů, když se doplňovacích voleb v Praze zúčastnilo něco málo přes 10 % oprávněných voličů. Jásat nad výsledky v senátu tak sice hnutí STAN může, ale je to právě a jenom kvůli nízké volební účasti, kdy se voliči STAN dostaví v plném počtu. Jaká je legitimita takto zvolených senátorů, jejichž volební období činí šest let?

Je jistě chvályhodné, že Rakušan nechce pokračovat v politice „Antibabiš“, ve které tak exceloval jeho předchůdce. Má dokonce zájem se „sejít s premiérem“. Přesto pokračuje v kritice „marketingové politiky“ v situaci, kdy hnutí ANO válcuje tradiční strany a jedinou stranou vykazující zisky oproti volbám v roce 2017 jsou Piráti. Ti přitom mají s marketingem podobné problémy jako STAN a příčina jejich vzestupu je zdá se dána spíše touhou části voličů mladé generace po změně „ať to stojí, co to stojí“.

STAN je těžce nemocný pacient s nedostatečně pracujícím srdcem, který vyžaduje pobyt na resuscitačním oddělení s umělým dýcháním. Těsně před podobným stavem jsou ale i další politické strany levice, pravice i středu. Mají totiž navlas podobnou rétoriku a vedou je „šedé myši“, které už voliči buď „prokoukli“, nebo voliče nezajímají. K tomu, aby je Rakušan přesvědčil o opaku, pak bude přeci jenom trochu toho marketingu potřebovat.

Převzato se svolením autora z JanBarton.blog.idnes.cz



zpět na článek