Neviditelný Pes

PRŮZKUMY: Překvapení?

6.12.2018

Poslední průzkumy, v kterých hnutí ANO posílilo, opět ukázaly, že prvoplánové, často zahraničními PR agenturami řízené kampaně v Česku nefungují. Čeští voliči, podle Heydricha „smějící se bestie“, jsou od Bachova absolutismu zcela imunní, respektive spíše opačně naladění k jakémukoliv direktivnímu vnucování názorů. 

Chcete dostat Andreje Babiše až na Hrad? Tak dál organizujte v Praze protibabišovské demonstrace. „Hele, jdou mu po krku, tak to bude asi dobrej,“ tak zní hluboce historicky zakódovaný reflex českého voliče. Co si budeme namlouvat – nebýt této národní vlastnosti bychom podporu pro širokou veřejnost tehdy prakticky neznámého Václava Havla v listopadu 1989 na venkově nezískali. Ale když lidé pochopili, jak tím komunisty rozzuří, šli do toho! Současná vláda a pan premiér jmenovitě by měl poslat velikou kytici a bonboniéru paní Slonkové a dalším svým oponentům, protože takový nárůst preferencí zaslouží odměnu.

Štvanice na premiéra Babiše má, bez ohledu na fakta, podle průzkumů zcela opačný efekt: Preference hnutí ANO rostou na úkor popletů, kteří kampaně proti němu organizují. Připojí-li se oficiální média – jako například Česká televize, je lidu jasno. Nelze totiž pochopit, že do hlavních pořadů byli opakovaně namísto vítězů zváni převážně politici poražených stran potácejících se na hranici volitelnosti. Nedávná masivní kampaň pro předem jasně prohraný návrh na vyslovení nedůvěry vládě pak média korunují opětovným zvaním poražených pitomců, kteří neumí do sto jedna počítat. Zvou je do diskusí, kde za sarkastického smíchu racionální české veřejnosti páchají politické sebevraždy blekotajíc, že skoro vlastně vyhráli, jenom kdyby atd…

Nevím, jak je možné, že velkoryse placení političtí analyzátoři nejsou schopni odhadnout výsledky průzkumů, které by si dovolil tipnout kterýkoliv debatér české hospůdky. Zaregistroval jsem i pár notorických nevoličů, kteří říkají, že teď volit půjdou a Babiše „tam natruc hodí“. To vede k tomu, že ti zbylí aktéři politické scény, kterým zbylo trochu zdravého instinktu sebezáchovy, se děsí jediného v podobné krizi použitelného demokratického institutu, tedy předčasných voleb.

Šlo by celou věc zužitkovat? Samozřejmě. Až se toho někdo podnikavý chytí, může vzniknout záporná PR agentura, která bude za peníze kandidáta organizovat proti němu negativní štvavé kampaně, které platícímu navýší voličskou podporu. Pak nastane zlatá doba pro pány Kalouska, Fialu, Gazdíka a další. Nemusí nic měnit, jen to, co říkají nyní zadarmo, by dostali oponentem zaplaceno. Pozitivní volební výsledek jimi štvané osoby je, jak praxe v Čechách ukazuje, jistá. Strany typu hnutí ANO by si pak tyto osoby měly hýčkat, protože se počítá finální výsledek, čemuž premiér Andrej Babiš dobře rozumí.

Ivan Emr


zpět na článek