Neviditelný pes

POLITIKA: Pomeranče proti koblihám

24.6.2017

Sociální demokraté narychlo mění předvolební kampaň

Pomeranče za jedenáct, koblihy za dvaatřicet. Obchod, který by nastavil takovouto cenovou politiku, pravděpodobně neexistuje. Zmiňovaná čísla vyjadřují přízeň voličů, kterou momentálně zahrnují sociální demokraty a hnutí ANO. Ovoce a pečivo mají charakterizovat oba nejsilnější koaliční partnery.

Alespoň v tomto duchu by se mohla nést kampaň ČSSD v hlavním městě. Její autoři uvažují, že by tímto způsobem dali najevo snahu sociálních demokratů konfrontovat se především s hnutím reprezentovaným Andrejem Babišem. Ten se před sněmovními volbami v roce 2013 snažil občany získat na svoji stranu mimo jiné rozdáváním koblih.

Sociální demokraté sice zatím žádné pomeranče lidem nenabídli, ale oranžová barva, kterou vyznávají, byla patrně onou inspirací k přirovnání s exotickým ovocem. Vzhledem ke stavu pokladny v Lidovém domě se nedá příliš očekávat, že by sociální demokraté vyrazili do ulic s bednami pomerančů. Ostatně není jisté, zda by o ně měli jejich voliči zájem. Ti by možná měli větší chuť na koblihy.

Setrvale vysoké volební preference hnutí ANO a klesající počty příznivců sociální demokracie dokazují, že nejde pouze o příměr, ale o tvrdou realitu. Část potenciálních voličů ČSSD skutečně zamířila za Andrejem Babišem. V následujících měsících se je pokusí sociální demokraté získat zpět.

Vylepováním plakátů, nebo snahou donutit veřejnost studovat stranický program, se jim to podařit nemůže. Musí vyrazit mezi lidi a dokázat je oslovit tak, aby je chtěli podpořit. V tom má Andrej Babiš velký náskok.

Pomocí propracovaného marketingu a prezentace na sociálních sítích se daří šéfa hnutí ANO vykreslovat jako člověka, který se zajímá o běžný život a chápe problémy lidí. Ti to momentálně oceňují zhruba 32 procentní podporou.

Lubomír Zaorálek se pokusí drtivou převahu koblih nad pomeranči zmenšit. Otázkou zůstává, zda budou sociální demokraté působit autenticky.

Jejich pokusy zaujmout voliče na sociálních sítích mají spíše podobu parodie, než přirozené komunikace s lidmi. Podobně může vyznít jejich pokus o osobní kontakt. S ním Andrej Babiš nemá problém a má na něj i více času než Lubomír Zaorálek.

Udělal mu ho Bohuslav Sobotka svým vítězným bojem o výměnu ministra financí. Babiš tak může ukazovat na sociálních sítích, jak vede dítě do školy. Nový volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek si podobný režim dovolit nemůže. Je totiž stále ještě ministr zahraničí. Musí proto docházet do Černínského paláce a řešit věci, které nepředstavují pro sociální sítě zrovna šlágr.

Nebylo by tudíž překvapením, kdyby pomeranče v dohledné době zlevnily pod deset a koblihy překonaly hranici pětatřiceti procent.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



zpět na článek