Neviditelný pes

POLITIKA: Eurokampaň plná zbytečných obrázků

16.5.2014

Když už se někdo vrhne na dráhu politika, měl by být jedincem nápaditým, kreativním, dynamickým. Jen takový dokáže naplňovat tužby svých voličů a posouvat věci kupředu, jak se od něj očekává.

Politici jenom vegetující, držící se v závěsu, maximálně surfující na náladách veřejnosti žádným přínosem nejsou.

Za uplynulé čtvrtstoletí jsme u nás ale museli jít s laťkou notně dolů. Sice i nyní bychom našli dva až tři politiky či političky, kteří působí inspirativně, ovšem většina splývá s šedí.

Podle toho vypadá i kampaň před volbami do Evropského parlamentu: nic neříkající billboardy, nezáživné televizní diskuse a odbyté programy. Jsou vesměs stručné nebo sice upovídané, leč nekonkrétní. Vymyká se snad jen programový dokument TOP 09, jehož formulace ale pasují spíš do úst stranické jedničky Luďka Niedermayera než dvojky Jiřího Pospíšila.

Televizní spoty zřejmě moc diváků nezasáhnou – jsou zařazeny mimo hlavní vysílací čas. Kdo si ale dá tu námahu a prokouše se jimi, musí mít zamotanou šišku. Grafickou a technickou stránku mnohé subjekty zvládly výborně. Nápad ale schází.

Aspoň nějaký obsahový náboj má staromilská televizní kampaň lidovců. Nezklame ani lídr sociální demokracie Jan Keller, který sype z rukávu tu u piva, tu u kávy suché glosy a stručné bonmoty. Stylově přiměřený je i zápas Svobodných s domnělými euronesmysly. Tuctové klipy nabízí Babišovo ANO či Fialova ODS. KSČM se dřívějších televizních kampaní zpravidla neúčastnila, tentokrát nabídla alespoň pár hesel a fotek.

Hororová podívaná formou přiměřená obsahu sdělení je nám servírovaná Národní demokracií. Výzva "zabijte hada" působí natolik autenticky, že už jsem ani raději netoužil vidět doslovnou verzi, která nesměla spatřit světlo veřejnoprávní obrazovky. Úlevný smích pak rozezní bránice při sledování lídra SNK Evropských demokratů Daniela Kroupy, jak navazuje – patrně nějakým lanem – na havlovskou tradici.

Nad vším ostatním se už ale hlava sama kroutí na krku. Spousta stran ani neví, co je, a co není v kompetenci evropských poslanců. Běžná je virtuální válka proti euru. Za ní následuje vzývání přísné imigrační politiky. Česká Suverenita má obavu o naše hranice v oblasti někdejších Sudet. Krajně levicová Komunistická strana Československa vede kampaň za obnovu společného státu Čechů a Slováků.

Za zmínku pak ještě stojí uskupení nazvané Antibursík, která dělá exministrovi lepší propagaci než jeho vlastní Liberálně ekologická strana. Nepřehlédnutelný je též Ludvík Zifčák, který poselství Hnutí sociálně slabých drmolí z papíru i s hrubkami. No nenechte se v Evropě reprezentovat takovými machry!

Krátká stopáž šotů nedává prostor dlouhému filozofování. Nahrává těm, kteří mají co sdělit stručně a jasně. Nebo těm, co dokáží zaujmout vtipem či metaforou. Ti nejlepší by načrtli v několika desítkách sekund příběh, jenž by byl rozvinut na internetu nebo v tištěných materiálech. Takové nadání však abyste u tuzemských partají pohledali. Jalové jsou evidentně i jimi najaté reklamní a marketingové agentury.

Ozdobou zdejší televizní kampaně tak zůstává Strana rovných příležitostí, která nabízí aspoň příjemnou romskou muziku. Co se vizí a politického programu týče, musíme spoléhat už jen na nadnárodní politické frakce, které snad v Bruselu našim furiantům píchnou.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



zpět na článek