Neviditelný pes

PRAHA: Boj o peníze na správu mobiliáře začíná

25.3.2019

Provozovatelé reklamních ploch, a v zásadě nejspíš jen ti dva u nás největší, začínají bojovat o lukrativní zakázku od hlavního města. V červnu 2021 totiž končí firmě JCDecaux smlouva na správu pražského mobiliáře, tedy především zastávek MHD, zábradlí a laviček. Tím ovšem končí i možnost využití na nich umístěných reklamních ploch. A vzhledem k tomu, že už by nemělo být možné tuto smlouvu prodloužit, město musí vypsat soutěž na nového provozovatele.

Pro cestující v Praze to může znamenat, že se dočkají moderních zastávek s rychlým wi-fi připojením a možností dobíjení mobilů. Pro dva hlavní konkurenty – firmy JCDecaux a Bigboard - pak šanci na získání několikaleté smlouvy a víc než slušných příjmů z venkovní reklamy.

Společnost JCDecaux spravuje pražský mobiliář již pětadvacet let. Už v roce 2015 tehdejší primátorka Adriana Krnáčová kritizovala podmínky dosavadní smlouvy, vadila jí její nestandardní délka i fakt, že se během celé dlouhé doby příjmy města od JCDecaux z prodeje reklamních ploch na mobiliáři nezvýšily. Stále činí deset milionů korun ročně. Magistrát již potvrdil, že vypíše soutěž na nového správce. Ve hře je zhruba 600 zastávek s reklamou a dalších 300 bez reklamy, dále 1500 metrů reklamního zábradlí a 20 veřejných toalet. Jejich údržba, úklid a využívání reklamních ploch.

Zájmem hlavního města je samozřejmě získat výhodnou smlouvu, ze které poplynou adekvátní zisky. Už minulé vedení města Prahy schválilo princip budoucí soutěže formou koncese, kterou považovalo za nejtransparentnější variantu.

Firma Bigboard považuje končící smlouvu na pražský mobiliář za nevýhodnou pro město. Svoji účast na novém výběrovém řízení již potvrdila s tím, že předpokládá, že nová smlouva bude pro město mnohonásobně výhodnější co do příjmů z ní, a Pražanům zajistí vyspělejší technologie.

Bigboard opakovaně upozorňuje na totéž, na co Krnáčová – že podle výročních zpráv JCDecaux prodeje reklamy inkasovala mnohonásobně víc, než zaplatila městu. JCDecaux to popírá s tím, že stávající smlouva je pro město výhodná. Spory kolem reklamních ploch v hlavním městě nejsou ničím novým, vedou se dlouhodobě, což jen dokazuje, že skutečně jde o velmi lukrativní zakázky.

V současné době zajímavější než spory je a bude to, s jakou strategií obě firmy do soutěže půjdou. Bigboard může vsadit na to, že nabídne vyšší cenu a lepší podmínky, JCDecaux podle zákulisních informací sází na zdržovací taktiku, která by magistrátu znemožnila vypsat novou soutěž včas, čímž by jí zůstala správa mobiliáře dál. Vedení města by proto mělo být maximálně ve střehu, aby mu budoucí vyšší příjmy z mobiliáře zbytečně neproklouzly mezi prsty.



zpět na článek