Neviditelný pes

EKONOMIKA: Vytrumpovaná EU

9.3.2018

Juncker opět selhal ve své reakci na oznámení amerického prezidenta, že vláda zavádí cla na dovoz hliníku do USA. Spojené státy se zavedením cla odvolávají na zájmy národní bezpečnosti. (zdroj)

Reakce EU

Ministři obchodu EU se údajně dohodli, že přijdou s odvetnými opatřeními, neboť zavedení cla na hliník je podle nich neslučitelné s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Předseda EK Juncker dokonce prohlásil: „Krok USA nelze ospravedlnit obavou z národní bezpečnosti. Nebudeme nečinně sedět, zatímco náš průmysl je zasažen nepoctivými opatřeními.“ (zdroj). „Uvalíme cla na (motorky) Harley-Davidson, na (americkou whiskey) bourbon, na džíny Levi´s,“ řekl následně německé televizi běsnící Juncker a jeho štáb vydal další prohlášení, že Evropská unie zvažuje zavedení cel ve výši 25 procent na dovoz průmyslové i zemědělské produkce z USA. Že Juncker není ani vteřinu oprávněn hodnotit otázky americké národní bezpečnosti, není třeba vysvětlovat. V Bruselu se prázdná sláma mlátí už dlouho, a plánovaná cla na džíny a whisky dovážené z USA působí proto až komicky.

Pravidla WTO platí i pro EU

Americká vláda u zavádění cel argumentuje ochranou národní bezpečnosti. Pravidla WTO totiž tuto výjimku připouštějí. Týká se to nejen zbraní, ale i zboží, které se nepřímo týká zbraní a které nakupuje armáda. Že se letadla nevyrábějí ani z papíru, ani z kůže, snad ví každý. Americké ministerstvo obrany navíc uvádí, že k použití bezpečnostní výjimky se v minulosti uchýlily i jiné země, jako třeba Rusko při odvetě za uvalení politicky motivovaných sankcí ze strany Evropské unie.

Zahájit Junckerem avizovanou obchodní válku s USA znamená nerespektovat pravidla WTO. Přitom EU se může domáhat řešení uplatněním sporu. WTO disponuje tzv. Tělesem pro řešení sporů (Dispute Settlement Body, DSB) a Mechanismem pro řešení sporů (Dispute Settlement Mechanism, DSM), které jsou využívány, pokud mezi členskými státy dojde k rozporu. Mechanismus pro řešení sporů je tvořen až čtyřmi kroky. Prvním krokem jsou konzultace, druhým je panel, třetím je případné odvolání a čtvrtým je realizace. (zdroj)

Juncker místo toho, aby postupoval podle pravidel WTO, předem USA vyhrožuje. Jde o obdobnou politiku, kterou dělá v rámci EU vůči členským státům. Pravidla EU nedodržuje, státům vyhrožuje a africká islamizace Evropy přináší Evropanům jen zmar a beznaději. Politika sebestředného a poživačného Junckera dovedla EU na kraj rozpadu a jen Bůh ví, proč si Juncker myslí, že stejně arogantní, až dětinská politika zabere na Američany.

„Uspět v nynějším sporu s USA by znamenalo napadnout uplatňování výjimky. Zatím její použití u WTO žádný stát nezpochybnil, takže chybí jakékoli precedentní rozhodnutí,“ doplňuje Lucie Vondráčková, ředitelka odboru obchodní politiky na českém ministerstvu průmyslu. (zdroj)

Výmluvná čísla

Největším dovozcem hliníku do USA je Kanada (56 procent), pak Rusko (8 procent), Spojené arabské emiráty (7 procent) a Čína (3 procenta). Experti poukazují na to, že Trumpovo rozhodnutí povede k obnově výroby hliníku v USA a šéf korporace U.S. Steel, David Burritt, zavedení cel přivítal s tím, že ocelářský průmysl v USA je dlouhodobě obětí čínského dumpingu. (zdroj).

Jeho slova potvrzuje hysterická reakce Junckera, který chce zajistit, aby americká cla neměla za následek zahlcení evropského trhu čínskou ocelí dodávanou za dumpingové ceny. Pokud by se její dovoz zvýšil, zavede Evropská unie ochranná opatření. Hliníkový dumping Číny Juncker tak zjevně připouští. Ale pokud se vůči němu USA brání, pokládá to za nepoctivé jednání? Navíc za stavu, kdy EU dost nevybíravě dotírala na USA, že musí dodržovat závazky NATO, ačkoliv mnohé členské státy NATO své závazky neplní? A že hliník je v oblasti zbraňových systémů významnou položkou, Juncker nepochybně ví.

EU obchodní válku s USA prohraje

Trump reagoval na Junckerovy trapnosti velmi jednoduše. Oznámil, že pokud EU nehodlá respektovat pravidla WTO a bude zavádět „odvetná opatření“, Trump zavede další cla, a to na dovoz automobilů, jejichž vývozní podíl do USA představuje 25 % z celkového evropského vývozu. (zdroj) I malý chlapec si snadno spočítá ztráty, které by EU utrpěla. Americký prezident Trump totiž označil celkovou bilanci obchodu s auty pro USA jako velmi nevyrovnanou a tento stav kritizoval již při svém nástupu do úřadu. Je možné si představit, že cla na hliník byla jen spouštěcím mechanismem s očekávanou velmi hloupou reakcí EU na čele s Junckerem. A že skutečným cílem Trumpovy administrativy je omezení dovozu evropských aut do USA.

Pokud Juncker na tento lep sedl, pak je ještě hloupější, než jsme si mnozí mysleli. 



zpět na článek