Neviditelný pes

DOPRAVA: Mýtné v ČR

1.12.2010

Vyhraje nejlepší řešení, nebo „nejvyšší“ nabídka…?

V příštích týdnech bude ministerstvo dopravy znovu řešit problém mýtného a jeho rozšíření na silnice nižších tříd. Tím se také rozpoutal boj mezi největšími zájemci o lukrativní zakázku Kapschem, který provozuje současný mikrovlnný mýtný systém na českých dálnicích, a slovenským konkurentem SkyToll. Ten nabízí satelitní sledování. Popravdě, člověk, který se alespoň trochu orientuje v problematice, musí žasnout. Pokud bychom totiž hledali nejlepší řešení - tedy nejúčinnější, zároveň nejjednodušší a nejlevnější, pak už dávno existuje.

Monitoring aut už léta funguje

Desítky, možná i více firem v ČR už léta provozují vedení tzv. elektronických knih jízd. Sledují automobily (ale třeba i bagry) pomocí satelitního systému GPS a lokátorů umístěných ve vozech. Denně mají majitelé vozů přehled, kdy, kam i jakou rychlostí jejich vozidla jela. To vše za pár tisícovek ročně. Pokud by chtělo ministerstvo dopravy účinně kontrolovat provoz na silnicích, není nic jednoduššího - stačí zadat povinnost povinné instalace lokátoru GPS do automobilu a pak vytvoření počítačového centra, které bude automaticky sledované jízdy vyhodnocovat. Výhody by byly až neuvěřitelně fantastické: Ministerstvo, případně policie, by tak v reálném čase ihned vědělo, kdo kde jezdí - tedy i kolik kdo projel kilometrů po zpoplatněných komunikacích. Tím bychom mj. odstranili nespravedlnost, kdy dopravci platí za celý úsek dálnice, třebaže po ní ujedou jen pár kilometrů od nájezdu po nejbližší sjezd. Na druhou stranu by satelit ukázal, kudy dopravci placené úseky objíždějí.

Bič na piráty silnic

Zřejmě daleko revolučnější přínos by byl v možnosti rekonstruovat celý průběh jízdy - tedy i rychlost, jízdu na červenou nebo agresivní chování řidiče. Smysl by to mělo. Celých 91,8 procent (!) všech dopravních nehod v ČR zaviní řidiči porušením předpisů. Představa, že by GPS lokátor měly všechny vozy v ČR povinně, je ovšem nereálná z jiného důvodu. Počítač by totiž ihned poznal, zda jedeme správně podle předpisů. A ihned by nám mohl napařit pokutu. Což je ovšem největší potíž - systém, jímž postihneme prakticky každé pochybení řidiče, zřejmě žádný ministr ani poslanec nenavrhne a neschválí. Vždyť sami také řídí.

Systém by dopravu zrychlil

Na lokátor by se dal napojit dopravní informační systém v autě - tak to v podstatě již nyní funguje u pokročilých navigací, běžných v autech už dnes. Ten by informoval v reálném čase o dopravní situaci. Počítač v centru by měl totiž přehled, kolik aut se hromadí přede mnou, a také by ihned viděl každou kolizi. Předešlo by se tak jak zácpám, tak i mnohým srážkám. Systém by zaznamenal i pohyb kradeného auta a těch výhod bychom asi našli víc. Našli bychom i výhodu pro milovníky rychlé jízdy - na rovném úseku by elektronické značky nebo online signalizace v počítači mohla třeba povolit nejvyšší optimální rychlost - takže při prázdné a suché rovné dálnici klidně i dvě stě kilometrů za hodinu. Provoz by se díky aktualizovaným informacím zrychlil a byl by plynulejší. A co osobní auta ze zahraničí? Zřejmě do doby, než by na stejný systém přešly ostatní země, by mohly mít projíždějící vozy výjimku. Ale lze si představit možnost povinného krátkodobého pronájmu lokátoru pro pobyt delší než určený počet dnů. Modul GPS by musel být pevně instalován a zaplombovaný uvnitř mechaniky automobilu, aby nebylo možné ho jednoduše přemisťovat.

Svoboda znamená odpovědnost

Jsou tací, kteří budou namítat proti permanentnímu sledování svého auta. Tomu, kdo hodlá jezdit podle zákona a předpisů, to nemůže vadit. Nákladní automobily a autobusy už dnes mají tachografy, které jejich jízdu nepřetržitě měří. Již nyní jsou na dálnicích i ve městech instalované kamery, které automobily a řidiče nepřetržitě sledují a bude jich přibývat. Pevně instalované policejní kamery již také běžně sledují pohyb lidí v našich městech za účelem zvýšení bezpečnosti v ulicích a dodržování pravidel. Doufat v anonymitu je dnes scestné - svět za současného stavu spěje k vyšší kontrole všeho a všech. Otázka tedy není ano či ne, ale jak a do jaké míry. Svoboda v rámci demokracie neznamená anarchii - tedy volnost dělat cokoli. Znamená v prvé řadě odpovědnost neohrožovat druhé. Části své svobody se všichni už od narození vzdáváme výměnou za služby státu, který nás v mnohých svobodách omezuje. Těmito službami jsou především ochrana bezpečí a zdraví a sociální solidarita.

Teorie je fajn, jenže...

Pravda - ubylo by nehod - hlavně těch smrtelných, ale pochybuju, že tahle výhoda převáží někdy nad požitkem z rychlé jízdy. Systém by nestál miliardy - dal by se v podstatě provozovat pro stát ihned a troufnu si tvrdit, že úspory by řádově stamilionové náklady ihned zaplatily. Dokonce si myslím, že by tuhle činnost zvládl stát sám a nepotřebuje k tomu draze najímat externí firmy. Na lokátory by pak, stejně jako u náramků s lokátory pro vězně, měl stát udělat otevřenou mezinárodní soutěž. To jen na okraj pro ty, kdo by hledali, za koho tady lobbuju. Lobbuju za nejlepší řešení, které bude chránit jak majetek, tak bezpečnost moji, mé rodiny, mých spoluobčanů. I to je ale v ČR mínus - šanci na úspěch mají jen projekty, kde se dají vydat velké peníze - pouze z velkých peněz jsou velké úplatky. A tak se dá čekat, že vyhraje opět nikoli to nejlepší řešení, ale nejbohatší firma.

Převzato z Okamura.blog.idnes.cz se souhlasem autora



zpět na článek