Neviditelný Pes

Rozčapený Chovanec

27.9.2017

Milan Chovanec se potkal s Milošem Zemanem a podle všeho byla aféra Čapího hnízda předmětem hovoru. Nedalo se čekat, že se dozvíme, k čemu pánové dospěli, moucha na stropě přilepená nevydala komuniké. 

Jsme v roli oněch zkoumatelů, kteří odhadují podle stínů vržených na záclony, co se odehrává v nitru vatikánské konkláve. Určité opěrné body k úvaze tu jsou. Zeman a Chovanec mají k sobě jistě blíže než dejme tomu Zeman a Sobotka. Chovanec coby ministr vnitra má k vyšetřování rozmanitých kauz blízko, i když je přímo nemůže ovlivňovat. K Babišově rétorice patří obviňování Chovance, že proti němu vede difamační kampaň. Zeman drží Babišovi ve věci Čapího hnízda palec. To je trojúhelník, který má více než tři strany.

Rozplete ho, tedy… rozplétací proceduru zahájí soud a po něm další a další instance, lze se bez rizika vsadit, že se kauza potáhne daleko přes volební období vlády, která ještě nebyla ustanovena parlamentem, který ještě nebyl zvolen. Zatím je celá aféra jen politikum, které mělo podle strategie Bohuslava Sobotky zásadně ovlivnit výsledek voleb. Nezdá se, že to byl produktivní nápad, nicméně rozhodující slovo bude mít až volič.

Dvourychlostní Macron

Po chabém vítězství Merkelové přihodil francouzský prezident Macron pod kotel a roztápí lokomotivu dvourychlostní Evropy. Zde je příklad té šalby slov. Pořád ještě jsme v zajetí představy pokroku a rychlosti v jeho dosažení, takže ta rychlejší Evropa je lepší než pomalejší Evropa. Macron už naznačil, že v té rychlejší by mělo být patnáct států. 

Ono ale je to tak, že o žádnou rychlost nejde. Princip je ve federalismu, princip je v odstoupení od národní suverenity ve prospěch nadnárodní, přičemž rozhodování bude na dvou nadnárodních státech, tedy na Francii a Německu. Komu se to nelíbí, je v lepším případě málorychlostní, v horším případě rovnou nacista.

Toto je Macronova představa, představa Macrona rychlého.

Ten pomalý prosazuje doma ve Francii svou reformu pracovního práva. Zatím se proti němu chystá bojkot dopravy. Na barikády a Molotovovy koktejly dojde později. Tady moc úspěchů nebude. Proto chce Macron získat úspěchy na té rychlejší koleji.

Aston Ondřej Neff


zpět na článek