19.4.2024 | Svátek má Rostislav


TECHNIKA: Pravduh vítězí

5.6.2018

Utopický projekt Elona Muska podpoří prokádrovaná média

Osobní doprava bude vedena potrubní poštou, letadla budou na elektriku, osídlíme Mars a noviny budou psát pravdu, to jsou cíle stanovené americkým vizionářem Elonem Muskem. Zvláště ten poslední projekt pravdomluvných novin vyvolal v poslední době velkou pozornost. Na ty ostatní jsme si už jaksi zvykli.

Tušíme, že Muskův Hyperloop nejspíš nespojí Brno s Prahou a Vídní, jak se o tom psalo předloni v létě. Nicméně myšlenka sama je pořád ještě ve vzduchu, elektrického letadla se Musk také ještě plně nevzdal, v těch rysech, jak ho nastínil před devíti lety, a město na Marsu? O něm se už napsalo tolik, že se v něm vyznáme i se zavřenýma očima. Zato myšlenka pravdomluvných novin je nová.

Pravdivé noviny

Je to vynález zařaditelný mezi kuriozity, řečeno zdvořile, na našem Patentním úřadě pro takové inovace měli oddíl zvaný „mašíbl“ podle spojení „magoři, šílenci a blbi“. Nutno ovšem podotknout, že Elon Musk ani do jedné z uvedených tří kategorií nepatří. Je to prostě kreativní člověk, kterého zaujal stav současných médií a coby muž činu se rozhodl pro podporu pravdomluvnosti něco udělat.

Rozhodl se, že založí jakýsi webový tribunál posuzující věrohodnost médií, novinářů a jejich jednotlivých článků. Pro našince je pikantní název projektu, měl se jmenovat Pravda. Pak se ukázalo, že webovou doménu „pravda.com“ už mají Východoevropané a provozují na ní Ukrajinskou pravdu. Nicméně firma Pravda Corp už existuje a v jejím vedení je Jared Birchall, šéf Muskova projektu Neuralink zaměřeného na propojení lidského mozku s počítačem. Týž muž se zabývá Muskovým projektem na převod městské dopravy pod zem, což má současně řešit dopravní problémy na Zemi a připravit technologie pro zmíněná města na Marsu. Nová firma má koupit doménu „pravduh.com“, na té zatím žádný obsah nenajdeme. Na Twitteru doslova napsal, že se chystá zřídit webovou stránku, na níž bude veřejnost moci hodnotit pravdivost každého novináře, vydavatele a publikace a že jí chce dát název Pravda.

Elon Musk se hlava nehlava pouští do žhavých problémů dneška. Zajímá ho globální oteplování a s ním spojená energetika, prosazuje elektrická auta ve své firmě Tesla, v budoucnu vyhlíží umělou inteligenci a kolonizaci planet. Je v popředí zájmu a ne vždy ho ten zájem těší. Na Facebooku zrušil letos na jaře účty pro svůj kosmický program Space X, ale také pro Teslu. Pokud jde o Pravdu, je zřejmé, že jde také o reakci na veřejný zájem o jeho elektromobilní podnikání.

Automobilka Tesla je výrazně blíže realitě než třeba Hyperloop. Skutečně vyrábí a prodává elektrické automobily. Potíž je v tom, že zatím pořád ještě nevynáší žádné peníze. Horší je, že nad budoucností elektromobilů se vznášejí otazníky a ty otazníky se objevují v médiích, a tudíž není divu, že to Elona Muska štve. Podobně jako Donald Trump vede svoji válku na Twitteru. Rozčílila ho kampaň kolem nehody samořiditelného vozu Tesla Model S. „Je to supersvinstvo, že nehoda Tesly s jedním zlomeným kotníkem plní první stránky novin a skoro nikoho nezajímá 40 tisíc lidí zabitých na silnicích jenom za minulý rok“. To byla jen část jeho útoků na média obecně. Obviňuje je z překrucování pravdy av něm pak vidí příčinu, proč ztrácejí důvěru publika.

Jádro pravdy

Muskova reakce je pochopitelná. Nikdo nemůže být upřímně nadšený z negativních referátů, tím spíš, že se byznys kolem elektrických automobilů nerozvíjí tak rychle, jak se čekalo. Jeho reakce ale nepostrádá jistou pikantnost. Celkový ráz přístupu mainstreamových médií k alternativní energetice a s ní spojené elektromobilitě je až nekriticky pozitivní. Média vytvářejí i politický tlak a lvím podílem přispěla k nereálným očekáváním a z nich odvozeným opatřením. Demonstrovat se to dá na příkladu Norska, které ve svatém nadšení pro elektromobilitu zavedlo masivní dotace, takže prodej elektromobilů a hybridů přesáhl třicetiprocentní hranici. V roce 2020 mělo být 90 procent nových aut elektrických a stoprocentní prodej měl být dosažen v roce 2025. Brzy ale se ukázala nereálnost projektu a norská vláda od loňského roku silně šlape na brzdu a média hovoří o nové „dani na Teslu“.

Ale ani to nemění mnoho na tom, že elektromobilita zůstává v politicky korektních médiích svatým grálem, za nímž je třeba se pachtit hlava nehlava, fyzika nefyzika. Stále do nás média tlakují vizi čistých měst, kde po ulicích tiše poplynou elektromobily. Běda tomu, kdo se začne poptávat po tom, kde se všechna ta elektřina vezme, jak se dopraví do automobilů, za jakou cenu se vyrobí a jaké ztráty nastanou na cestě od výroby do elektromotoru v náboji kol. Takové otázky jsou podezřelé, možná dokonce nahnědlé, ne-li přímo fašistické.

Muskův pokus zavést do médií Pravduh bude možná jednou v jeho životopise citován jako žertovná epizoda v životě velikánově, je ale typická. Není to ani první, ani poslední případ, kdy utopie naráží na realitu a lektor této utopie se snaží nějakým bičem umravnit média.

Prostě, vnutit jim svoji Pravduh.

LN, 31.5.2018

Neff.cz