28.3.2024 | Svátek má Soňa


MÉDIA: Nesouvisí, nesouvisí, nesouvisí

18.4.2019

Pařížská katedrála Notre Dame ještě vesele plápolá, ale z obrazovky veřejnoprávní České televize už jsme ubezpečováni, že požár nijak nesouvisí. S čím že nesouvisí, ani není třeba dodávat.

Nic nového. Děje se tak pokaždé, dá se to přímo zobecnit. Ať se v Evropě či jinde přihodí prakticky cokoli, někoho zamordují, někoho zastřelí, někoho podřežou, někoho znásilní, zblázní se náklaďáky, vybuchuje metro, vybuchují autobusy, vybuchují kavárny, padají letadla a tak dále a tak podobně, seznam možno libovolně doplňovat, téměř vždy jsme ubezpečováni, že to nesouvisí. A to i v případech, kdy to evidentně souvisí.

Obrázky či videa rozradostněných obyvatel jistých zemí, jistých etnik, jistých národů a vyznavačů jistého náboženství, kteří naopak po pádu Dvojčat, během požáru Notre Dame či při kterékoli z výše zmiňovaných událostí propukají v nadšení a na sociálních sítích vítají neštěstí bezpočtem smajlíků, nám oficiální média raději nikdy neukazují.

To ale neznamená, že ty obrázky a videa neexistují. To neznamená, že po sociálních sítích i jinde nekolují. To neznamená, že si lidé souvislosti nedomýšlejí, že o souvislostech nepřemýšlejí, ba že si někdy – ano, je to lidská přirozenost, zvláště pak v reakci na „nesouvisí“ – souvislosti nepřidávají. A hlavně, že někteří lidé prostě mají strach. Oprávněný.

Odbýt tuhle realitu našeho světa, že to jsou všechno fake news, je podvod. Novinářský podvod. Seriózní novinařina si nemůže dle svých vlastních sympatií či antipatií nasazovat klapky na oči. Povinností seriózních médií je i tyhle věci ukázat, rozebrat a případně odsoudit. Nikoli je selektovat a zatajovat.

Střih. Ten samý den, ten samý večer, co hoří Notre Dame. Na ČT1 běží Reportéři ČT a v nich reportáž o důchodci-teroristovi, o pomateném staříkovi s berlí, který pokácel na trať stromy a kolem rozházel infantilní letáky předstírající, že jde o akt migrantů. Důchodce před soudem vypovídá, že motivací jeho činu byl strach. Strach z migrantů a jejich věrouky. Jinými slovy, jeho čin souvisí.

Tuhle souvislost ovšem reportáž víceméně pomíjí. O to úporněji ale hledá, ba přímo vytváří souvislost jinou. Totiž že ruku pomatenému staříkovi vedlo jisté politické hnutí. Co na tom, že hnutí se od staříka i jeho činu distancuje, co na tom, že žádný důkaz, přímý ani nepřímý, že by kdokoli z hnutí pomateného staříka inspiroval, naváděl či úkoloval, neexistuje.

Proč ta úporná snaha vytvořit souvislost tam, kde ve skutečnosti není? Přece proto, že ono hnutí, na rozdíl od propagandistické veřejnoprávní televize, před souvislostmi onoho mordování, znásilňování, ničení, zapalování a odpalování oči nezavírá.

Záměrně neuvádím konkrétní národnosti, vyznání ani jméno onoho politického subjektu, ostatně každý si je umí domyslet. To vše je vedlejší. Můj text je o něčem jiném. O mizerné práci redakce publicistiky, kterou musíme spolu s celou veřejnoprávní televizí povinně financovat.

Redaktor, který natočí podobný paskvil, by měl chodit kanály, taková je to ostuda. Dramaturg, jenž to pustí do vysílání, by měl raději míchat povidla, neb to je práce, na kterou stačí. Generální ředitel, který je za to za všechno zodpovědný, by měl být neprodleně odvolán. A Rada České televize, jež nad onou permanentní propagandou a manipulací, jichž se nám namísto seriózní novinařiny z veřejnoprávní obrazovky dostává, drží ochrannou ruku, jakbysmet.

Proč? Protože zamlčovat souvislosti tam, kde evidentně jsou, a naopak je vytvářet tam, kde chybějí, je prostě zločin. Propagandistický zločin. Neexistuje jediný důvod, proč bychom měli financovat zločince.

www.petrstepanek.cz