18.11.2017 | Svátek má Romana


SPOLEČNOST: Tentokrát o černochovi

7.9.2017

aneb „Lidlovská“ diskuse pokračuje

Zeptal se mě v blogerské diskusi pan Jakub Kos: „Proč považujete za rasizmus, když odmítnu, třeba jako zadavatel reklamy, model tmavé pleti?“

A pokračoval:

Prostě chci z nějakého důvodu prezentovat své zboží na modelu světlé kůže a motiv může být prozaický, třeba aby barvy oblečení vynikly. Model odmítnu, protože je to černoch, ale s rasizmem to nemá nic společného. S postupující ekologickou, rasovou a genderovou hysterií za chvíli nebudete moci odmítnout pánského manekýna s chlupatýma nohama, který se přihlásí na prezentaci dámských plavek, Protože máme genderovou rovnoprávnost?

Moje odpověď: Ale takto to přece v případě černého modela jménem Alpha Dia nebylo!

Černocha neodmítl zadavatel reklamy (jinak by v reklamě neúčinkoval; nemýlím-li se, zadavatel, který si reklamu zaplatí, má do jejího obsahu co mluvit), ale část veřejnosti. Nikoli z odborných důvodů (kvůli kontrastu nebo proto, že by měl „chlupaté nohy“), ale z důvodů čistě rasových. A to za rasismus považovat lze.

Nemyslím si, že je rasismus, když odmítnu černocha, aby jako model prezentoval černé kalhoty s černou mikinou. To je odborná záležitost. Rasismus je, když odmítnu černocha proto, že je černoch, tedy bez ohledu na to, jaký oděv by mohl prezentovat. Třeba bílé kalhoty a bílou mikinu.

Je to stejně nepřijatelný rasismus jako kdybychom odmítli, aby na TV obrazovce účinkovali Ray Koranteng nebo Zuzana Tvarůžková. S poukazem na to, že vytvařejí falešný obraz toho, jak vypadají autentičtí Češi.

Musíme si vybrat: buď Alpha Dia v reklamě Lidlu ANO, a pak ANO také Koranteng a Tvarůžková v TV, anebo Alpha Dia v reklamě Lidlu NIKDY, a pak ani Koranteng a Tvarůžková na obrazovce NIKDY. To druhé by ovšem byl čistokrevný rasismus.

Podle mého soudu nevede „červená linie“ mezi póly černoch ANO - černoch NE, ale jinudy: Dia v reklamě a Koranteng s Tvarůžkovou v televizi ANO - odstraňování křížů z obrázků kostelů (půlměsíců ze snímků mešit a Davidových hvězd ze záběrů synagog) NE.

Takový byl můj postoj tehdy a takový je i nyní. Nejsem totiž přesvědčen o tom, že problém začal umístěním černého modela do reklamy Lidlu v lednu 2017 (nebyl to zdaleka první případ tohoto druhu), ale až na konci srpna 2017, kdy byly „zmrzačeny“ křesťanské svatostánky v reklamě téhož řetězce.

Stejskal.estranky.cz



Diskuse


J. Kanioková
20:10
7.9.2017

J. Kanioková
19:30
7.9.2017

V. Student
17:29
7.9.2017

J. Kanioková
19:14
7.9.2017

P. Švejnoch
12:17
7.9.2017

H. Balzám
11:00
7.9.2017

J. Lepka
11:31
7.9.2017

R. Dubravský
13:29
7.9.2017

H. Balzám
14:19
7.9.2017

J. Kanioková
19:17
7.9.2017

V. Student
10:47
7.9.2017

J. Kanioková
19:19
7.9.2017

L. Křivan
9:13
7.9.2017

V. Klepetko
7:46
7.9.2017

P. Zinga
8:53
7.9.2017

M. Prokop
9:02
7.9.2017

P. Lenc
10:26
7.9.2017

P. Harabaska
10:37
7.9.2017

V. Klepetko
15:49
7.9.2017

J. Krásenský
5:54
7.9.2017

V. Student
10:50
7.9.2017

J. Kanioková
19:23
7.9.2017

P. Sulc
3:25
7.9.2017

K. Dvořák
11:08
7.9.2017

V. Student
17:35
7.9.2017

počet příspěvků: 30, poslední 7.9.2017 08:10









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.