23.9.2017 | Svátek má Berta


SPOLEČNOST: Světlo do doby temna

11.7.2017

Církve se snaží o společný pohled na sporné dějiny

Kdy ž jsem byl před lety na stáži v USA, navštívili jsme univerzitu v arizonském Flagstaffu. Hovořila s námi i specialistka na původní Američany a padla otázka: „Je možné napsat historii amerických indiánů tak, aby s tím souhlasily všechny kmeny?“ Leč etnoložka, i když pochopitelně fandila předmětu svého oboru, odpověděla stručně: „Ne.“ Cosi podobného platí i pro církve v Česku.

Obyvatelé českých zemí překonali strukturu kmenů už dávno. Ale kdyby se někdo zeptal: „Je možné napsat historii českých náboženských komunit tak, aby s tím souhlasily všechny církve?“, odpověď by asi zněla: „Ne.“ Tím není řečeno, že snaha o mezicírkevní dialog nemá smysl. Jde o jinou věc: odhadnout mantinely, ve kterých tento dialog může mít smysl.

Nejspornějším obdobím zůstává začátek 17. století, více či méně násilná rekatolizace. Ne proto, že by k té éře chyběla fakta, ale spíše proto, že tato fakta i po 400 letech žijí vlastními životy. Že pomáhají vytvářet stereotypní obrazy, o něž se opírají nejen mýty, ale i současné politické kampaně. Třeba kampaň proti církevním restitucím.

Už proto je jistě dobře, že vznikla Komise pro církevní dějiny 17. století. Svědčí přinejmenším o tom, že ochota k dialogu tu je. Ale očekávat od dialogu společný výklad sporné éry by bylo pošetilé. Asi jako očekávat, že se Apači a Dakotové shodnou na společném výkladu dávných bitev o loviště. Pro začátek by úplně stačilo hledat nejmenší společné jmenovatele, na nichž se náboženské komunity ve vztahu k historii shodnou. To je ostatně i aktuální potřeba v nemalé části společností Západu, jež vykazují názorové rozdělení zhruba 50 : 50 (od USA až po Rakousko, jak dokládají výsledky referend či voleb).

Hlavní pozornost se samozřejmě soustředí na církev římskokatolickou. Jednak proto, že je největší i nejvlivnější. Ale i proto, že právě ona je považována za vítěze událostí před 400 lety – notabene za vítěze na úkor ostatních. Ať se tento tradiční výklad uvádí ne-li na pravou, tedy alespoň na pestřejší míru. Ale nezapomínejme, že katolické církvi klade otázky i ta úplně nejnovější historie. Po čtyřicet let komunistické vlády byla v pozici utlačovaného, okradeného, zavíraného, pronásledovaného. Měla dobře nakročeno k tomu, aby běžní lidé vytěsnili stereotypy „doby temna“ a fandili jí už ze zásady coby slabšímu, který to „dostával sežrat“. Nepromarnila katolická církev část tohoto kapitálu v posledním čtvrtstoletí?

LN, 8.7.2017



Diskuse


F. Houžňák
9:37
12.7.2017

F. Houžňák
21:21
12.7.2017

J. Jurax
22:01
12.7.2017

F. Houžňák
10:08
13.7.2017

J. Jurax
14:08
13.7.2017

M. Starý
21:01
11.7.2017

J. Jurax
0:10
12.7.2017

F. Houžňák
17:30
11.7.2017

F. Houžňák
9:35
12.7.2017

F. Houžňák
11:00
12.7.2017

L. David
12:19
12.7.2017

Z. Rychlý
14:21
11.7.2017

F. Houžňák
21:37
12.7.2017

F. Houžňák
6:43
13.7.2017

Č. Berka
12:10
11.7.2017

R. Morava
12:24
11.7.2017

V. Student
10:30
11.7.2017

J. Vintr
10:50
11.7.2017

R. Morava
11:09
11.7.2017

V. Student
13:25
11.7.2017

M. Starý
21:47
11.7.2017

R. Szewczyk
hm
10:13
11.7.2017

R. Langer
10:23
11.7.2017

J. Vintr
10:48
11.7.2017

Č. Berka
12:00
11.7.2017

J. Sova
12:52
11.7.2017

F. Houžňák
13:38
11.7.2017

F. Houžňák
17:29
11.7.2017

K. Novák 396
6:45
11.7.2017

F. Houžňák
8:25
11.7.2017

F. Houžňák
13:37
11.7.2017

J. Babicka
2:26
11.7.2017

J. Vintr
1:29
11.7.2017

Č. Berka
11:51
11.7.2017

R. Langer
9:29
11.7.2017

J. Vintr
10:54
11.7.2017

počet příspěvků: 81, poslední 13.7.2017 07:06









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.