20.4.2024 | Svátek má Marcela


SPOLEČNOST: Občanské hledisko územního plánování

17.5.2016

Dvě osobní auta se v úterý v půl sedmé ráno střetla na Strakonické třídě u Sconta. Doprava ve městě, ochromená i částečnou uzavírkou frekventovaného Litvínovického mostu, následně zkolabovala. Takto dramaticky začíná článek „Lidé to nestihli do práce...“ v úterním (19. 4. 2016) internetovém a následně i ve středečním tištěném vydání Českobudějovického deníku.

Jeden zúžený most a jedna dopravní nehoda a doprava v téměř stotisícových Českých Budějovicích kolabuje. Je to možné? Možné, jak je vidět, to je. A není to jen případ jihočeské metropole. Podobné situace nastávají v mnoha našich městech téměř denně.

Ale jak je to možné?

Jednoduchá odpověď na tuto otázku bude asi složitější. Lidem se daří dobře a koupili si auta. A koupili si jich tolik, že se do ulic měst prostě nevejdou. Takže za to mohou vlastně ti lidé, kteří si ta auta koupili. Ale ti lidé, co si ta auta koupili, si zas myslí, že za to mohou hlavně ti, co sedí na radnicích a rozhodují o tom, jak bude vypadat územní plán (ÚP), jak v něm bude řešena doprava, kudy povedou silnice atd.

V odborné literatuře (např. Tatíček M., Technika územního plánování, ČVUT Praha, 1999) se mj. dočteme, že územní plánování má svoji zvláštní specifiku – vzájemný interakční průnik tří na sobě nezávislých a sobě nenadřazených vlivů nebo hledisek. Je to hledisko politické dohody, kdy ke škodě věci mohou převážit zájmy politických stran a uskupení zastoupených v zastupitelstvu nad samotnou potřebou, odborností a znalostí věci. Ale je to právě zastupitelstvo, které rozhoduje o tom, že územní plán bude zpracován a nakonec ho i schvaluje. V demokracii to prostě jinak nejde. Hledisko odbornosti, tedy že zpracovatel územního plánu musí mít znalost urbanismu a dalších souvisejících disciplín, že musí plán projednat s dotčenými orgány státní správy (ochrana životního prostředí a přírodních zdrojů, ochrana zdraví, bezpečnost, zabezpečení infrastruktury). A konečně hledisko právní, což představuje dodržení podmínek daných zákony, vyhláškami, normami a dalšími předpisy. Výsledkem je ÚP, který má podobu právní normy. Tolik stručně z odborné literatury.

A podle tohoto schváleného ÚP se mohou projektovat a následně stavět jednotlivé stavby infrastruktury, jako jsou tolik potřebné komunikace, které by našim, dopravou přetíženým, městům alespoň trochu odlehčily, rychlostní silnice a dálnice, železniční koridory, ale i prvky protipovodňové ochrany, spalovny, inženýrské sítě a mnohé další. Řada investic je projekčně připravena, některé mají dokonce i stavební povolení a finanční zajištění, a přesto se nestaví. Jak je to možné? A kdo za to může? Jedna z hlavních příčin je ve čtvrtém vlivu – hledisku územního plánování, a to v občanském! Že nevěříte? Stačí zalistovat na stránkách Občanská společnost – návod k použití (http://obcan.ecn.cz). Každý občan starší 18 let má právo podat petici. Při prosazování vlastních zájmů je ale prý ještě lepší spojit se s dalšími občany se stejnými názory (stačí tří) a založit občanské sdružení. A pokud se správní řízení (mj. tedy i územní řízení a stavební řízení) nějak dotýká ochrany životního prostředí (a to se u územního a stavebního řízení větších staveb dotýká prakticky vždy), může se občanské sdružení stát i účastníkem řízení! A tak občané, kterým se nelíbí, jak o životní prostředí pečují orgány státní správy, případně občany zvolení zastupitelé, mohou vzít „spravedlnost“ do vlastních rukou. Do průběhu přípravy investiční akce mohou zasáhnout i několikrát.

Podle zákona. A tak to dělají. Díky nim pak důležité, již připravené akce „stojí“ a někdy trvá značnou dobu, než se je radnicím podaří prosadit a realizovat Že nevěříte? Například v Českých Budějovicích, podle statistik ze srovnatelných měst, je jedna z nejhorších dopravních situací. Namátkou několik příkladů. Podjezd pod vlakovým nádražím, Modrý most (přes Malši), přeložka silnice III/14539 – přes ul. M. Horákové do ul. Strakonická, Jižní spojka (Novohradská – Litvínovická), z jiných oblastí např. protipovodňová opatření na Malši. Prakticky na každé této akci je „navěšeno“ nějaké občanské sdružení, které její realizaci brání. A když se těmto občanským sdružením podaří sehnat dost podpisů na to, aby přesvědčili některé zastupitele, že pro ně představují nezanedbatelný voličský potenciál, když budou hlasovat v jejich zájmu, tedy proti realizaci, je osud akce, byť s platným stavebním povolením, zpečetěn a končí v šuplíku.

Ještě nevěříte?

Tak až zase budete se svým autem stát v koloně, jedno zda to bude právě v Českých Budějovicích, v Plzni, v Praze, v Brně nebo kdekoliv jinde, a nadávat na radnici a zastupitelstvo vašeho města, tak se nad touto úvahou zamyslete. Téměř jistě najdete ve svém městě nějaký podobný „pomníček“ občanské společnosti.