25.4.2024 | Svátek má Marek


SPOLEČNOST: Karel Kryl přivlastněný

4.11.2009

„Před budovou Ústavního soudu protestovali odpůrci Lisabonské smlouvy, demonstraci doprovázely písně Karla Kryla.“ Zhruba takto zněla jedna z hlavních zpráv v úterý 27. října 2009. Proč písně Karla Kryla? Proč ne třeba tradiční národovecké Hej, Slované nebo některá ze Smetanových symfonických básní? A vůbec, proč organizátoři nesehnali nějakého živého interpreta, který by přivítal zviditelnění v televizi? Každý si jistě vzpomene na comeback dávno odepsaného Michala Davida, když na tribuně s přiopilými naganskými mistry pěl svůj ad hoc upletený hit My jsme ten správnej tým a vyneslo ho to zpátky na výsluní úpadkové české pop music.

Jsou to zbytečné otázky, samozřejmě vím, co vedlo k výběru Kryla, a o to víc mě to vytáčí. Že Karel Kryl je vděčný parťák, pochopil už Miloš Zeman, nebo spíše Miroslav Šlouf, když před lety ponuré krylovky, linoucí se z reprodukotrů autobusu Zemák, utvářely atmosféru předvolebních mítinků sociální demokracie. A co na to Karel Kryl? Opravdu by se chtěl stát in memoriam Šloufovým kámošem?

Pochopil to i Daniel Landa, který Karla Kryla využil ke svému přerodu ze skinheada na vlastence a intimní zpověď umírajícího vojáka Morituri te salutant přetavil v burácející hymnus, který už roky omílají česká rádia, aniž by jim stálo za to občas pustit do éteru originál, lehký jako pírko holubí...

Význam Karla Kryla v letech mezi jeho odchodem do emigrace a příletem na Ruzyň v listopadu 1989 asi nemá cenu rozebírat. Pro mě osobně se kazety s jeho nahrávkami staly tím, co utvářelo můj pohled na svět, morálku a poetiku od patnácti let. I já jsem si Kryla přivlastnil, hrával jsem jeho songy při každé příležitosti a neděli co neděli jsem vylaďoval frekvenci Svobodné Evropy, abych mezi šumy zaslechl vybrnkávání e-moll z Rakoviny, uvádějící coby znělka jeho relaci.

Po listopadu byl Karel Kryl posedlý kritikou poměrů a čas mu dal zapravdu, jeho nekompromisní soudy už tenkrát odhalovaly to, co dnes vyplouvá na povrch jako kal. Před patnácti lety Kryl zemřel a nikdo si nemůže osobovat právo stavět ho do svého šiku. Kdyby podbarvovaly protestní shromáždění před Ústavním soudem smyčce z Vltavy, sotvakdo by asi Bedřicha Smetanu podezříval z odporu proti sjednocené Evropě. Ovšem Kryl, to je jiné kafe. Použití jeho songů nám má jasně říci: Karel by byl s námi. Co na tom, že právě českou provinčnost nenáviděl ze všeho nejvíc a i po převratu žil hlavně v Německu.

Ví se, jak moc Kryl litoval, že se nechal přemluvit Václavem Havlem na balkóně Melantrichu ke zpěvu hymny v duetu s Karlem Gottem - vyznělo to jako „co jsme si, to jsme si“ a teď jsme na jedné lodi. Se stejným nadšením by Karel Kryl chtěl asi plout na jedné lodi s Landovým bratrstvem v bílých kápích, které pělo Krylovy písně svého času na Vyšehradě. A přesto, řada nezasvěcených si jeho jméno právě s touto maškarádou spojuje, ač v té době jeho ostatky již dávno spočívaly na břevnovském hřbitově.

Karel Kryl je fenomén, který se už od konce šedesátých let díky volbě témat pohyboval mimo písničkářství, folk a kulturu vůbec. Ke srovnání s Krylem se přirozeně nabízí Jaromír Nohavica. Nohavicova tvorba je obsáhlejší, témata pestřejší, obrazotvornost barvitější a muzikálností Kryla trumfne také. Ale Kryl má něco navíc, je to dle mého soudu magická kombinace jednoduchého hraní na kytaru a závažných textů, brnkání bez kudrlinek nechává vyniknout jazyk a mollové akordy změkčují ostré verše.

Práce s češtinou je pro Kryla posedlostí, neexistuje pro něj rozvolněný rytmus, ošizení počtu slabik či dokonce absence rýmu. Proto jsou Krylovy texty působivé i při pouhém čtení, jsou to zkrátka klasické básně, slova přesně vložená do mustru, žádná povlávající imaginace. Kryl ovládá mateřštinu jako málokdo, včetně přechodníků a archaismů, díky kterým získávají texty paradoxně i formální nadčasovost. Ale hlavní důvod toho, proč je Kryl tak výjimečný, jsou jeho vyhraněné postoje, přesné formulace, dokonalá interpretace, barva hlasu a to vše vtisknuté to povědomí lidí praskajícím vinylem a rušenými vlnami mnichovského rádia.

Karel Kryl, ač mrtev, je a zůstane bardem číslo jedna. Proto je tak lákavé a snadné jej využívat - je stále aktuální a přitom se nemůže bránit před nýmandy, kteří jeho hlasem dodávají lesk kdejaké zhovadilosti. Jsou směšní ti, kteří se domnívají, že by zrovna jejich svatý boj ironicky neglosoval, a přihřívají si polívčičku na genialitě malého velkého muže. Vždyť najde se někdo ze současníků, kdo by charakterizoval dnešní politiky výstižněji, než Karel Kryl v písni čtyřicet let staré?

Tak jenom pojistit a nechat zadní dvířka,
hrát dvojí, trojí hru a o čtvrtou se snažit,
bambitku odjistit a dožíti se zítřka,
vždy státi na výhru a zmrtvýchvstání zažít.

S úsměvem mudrce si vlastní kapsu plnit,
dát ruku na srdce a jako had se vlnit,
rozmlouvat o právu a bezprávím se živit,
nadávat na slávu a pro slávu se křivit.

Nemíti skrupulí, když o náš prospěch běží,
mít na rtech vyznání a pod jazykem hada,
být silným po vůli a říkat že nám leží
na srdci poznání a bát se říci - zrada.