16.4.2024 | Svátek má Irena


SPOLEČNOST: Bude válka civilizací?

17.9.2010

Představuji si občas, že žijeme v civilizované a tolerantní zemi, že se už tedy nebudeme navzájem zabíjet, upalovávat, ukřižovávat, kamenovat, stínat a vraždit ve jménu náboženství. Není to tak. Nežijeme v civizované době. Rozhlédněme se kolem sebe po světě, co se na této planetě děje. Fanatici ničí, co vidí. Výbuchy trhají nevinné lidi na kusy, krev teče z cárů masa, mstitelé se navzáje posílají do pekel a násilí hrozí všem. Konec není v dohlednu. Barbarství vládne.

Kdo jsou ti, co tohle vše dělají?. Jsou to zločinci, vyvrhelové a násilníci? Bohužel, ne vždy. Lidstvo se odedávna pobíjelo z různých důvodů - z hladu, z touhy po moci, po majetku, po kořisti, po ženách, po půdě. Také však, a to velmi často a odjakživa, bojovalo kvůli náboženství. Náboženské války způsobily mnoho zla. Historie je toho všeho plná.

Náboženství také v dnešní době moderního člověka příliš neoslovuje. Většina občanů Ceska, ale i jiných zemí, nevěří na žádného blíže určeného boha, ani na pohanského, ani na křestanského, ani na Mohameda ani na Buddhu, To, čemu se říká ateismus, je dnes masovýn jevem. Podle definice je však ateismus také víra, i když jen víra v neexistenci něčeho nebo někoho. Má snad něco společného s vírou, ale není to to pravé, stojí to stranou od racionálního chápání světa. Nejvyšší bytost může existovat a nemusí, nevíme a ani nemáme zatím způsob, jak se to dozvědět. Také je možné, že se to nikdy nedozvíme. A je možné, že se to nesmíme dozvědět. Také je možné, že není co se dozvědět. Všechny možnosti tu jsou.

S postupem poznání zjištujeme, že blesk není Boží posel, že člověk se vyvinul z předchůdců a nebyl stvořen před pěti tisíci lety, nebesa nejsou nad mraky, ale snad tam, kam ani Hubblův teleskop nedohlédne, že vesmír vznikl před patnácti miliardami let při Velké třesku a nebyl stvořen nedávno. To, co je psáno v bibli a v koránu, tedy není stoprocentní pravda. Také víme, že jsme v mnohém nevědomí a svaté knihy nám nepomohou. To si však mnozí nepřipouštějí.

Stovky a tisíce let se lidé zabývali výkladem boží existence a božího konání. Tato vědomá nevědomost je hlavní a nejpodstatnější součástí našeho života. Vědomě nebo nevědomě to každý ví. Je v tom celý náš život. Je v kardinálech, v papeži, v dalajlámovi a v japonském bohu císaři.

Dostávám občas po emailu i jinak dopisy, jak je islám krásný, že v něm je vše a všechny odpovědi. Těch všech tazatelů se ptám, jestli opravdu podle jejich názoru existuje Alláh a také jestli existuje křestanský Bůh a také Jahve. Na tuto otázku totiž neexisuje spolehlivá odpověď. Na tuto odpověď budeme asi dlouho čekat. Odpověď možná vůbec neexistuje, nezná ji nikdo. Mnozí se tváří, že vědí, ale nevědí. Každý může věřit, na co chce, tvrdí, že ví, ale neví. Nikdo neví. Nevědí to ani teroristé, kteří vyhazují do do vzduchu lidi, auta a letadla. A přitom je to tak důležité.

Mluví se hodně o náboženském fundamentalismi a také o islamizaci světa a myslí se tím návrat k bezbřehé víře a oddanosti Bohu nebo Alláhovi. Tato bezbřehá oddanost však není založena na skutečném poznání, není bezbřehá. Jsme stále ještě příliš nevědomí a to hlavní nevíme.

Je možné, že se blíží konflikt mezi naší civiluzací a muslimy. My, kteří nevíme, tedy ti, co se nazývají agnostiky, mohou jediní v tomto konfliktu být úspěšní. Agnostici jsou jediní, kdo mohou dát rozbouřeným myslím mír.

Snad se jednou takový mír uskuteční. Do té doby nám budou muslimská děvčátka v podzemní dráze házet pod nohy bomby a jiní pálit bibli nebo korán.

Jedním z důležitých aspektů vztahu mezi vírou a bezvěrectvím je lidská morálka. Agnostici jsou šmahem označováni za lidi morálně slabé, vrahy a hříšníky. Nic není dále od pravdy . Morálka je součástí našeho zivota, je odvozená z naší psychologie, s ní se vyvíjí a mění. V tom není níc nadpřirozeného, tajemného a nepochopitelného.

Našim vykladačům náboženství chybí nejvíc ze všeho skromnnost, Před námi je nekonečný vesmír se všemi jeho tajemstvími, plný otázek a záhad. Vysvětlení, ke kterému dnes můžeme dojít, je na samém počátku porozumění. My se zatím jen díváme. A víme jen to, že to hlavní nevíme. Proto jsou veškeré snahy prosazovat jedno nebo druhé náboženství předčasné a a nemístné. Náboženské války nemají smysl.