23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


ŠKOLSTVÍ: Slovo do pranice!

7.8.2012

A je to tady!

"Česko bude muset řešit negramotnost, 50 tisíc lidí nemá ani základní školu." (viz)

A nemylme se, nejsou to jen Romové a těžší dyslektici. Jsou to všichni ti, kdo se ve škole pořádně číst nenaučí a mimo školu nečtou vůbec. Takže zapomenou i to málo, co se naučili.

"Každý pátý patnáctiletý Evropan, stejně jako řada dospělých, postrádá základní úroveň čtení, psaní a orientace v textu. V České republice tato úroveň v roce 2009 dosáhla dokonce alarmujících 23 % žáků 9. tříd." (viz)

Zkuste si představit, že negramotná je třeba celá Jihlava!

A bude hůř, protože v tomhle má nezastupitelnou roli rodina, která musí dohlédnout, aby dítě doma četlo. Není myslitelné, aby každé dítě ve třídě těch 2500 hodin treninku, které jsou zapotřebí, aby bez problému rozumělo přečtenému textu, načetlo ve škole. To by už nezbyl čas na nic jiného.

Jenže bez porozumění textu se nemůže učit z učebnic. Bez porozumění textu těžko vypočítá slovní úlohu, protože nepochopí zadání… atd.

A bude ještě hůř, protože ve jménu "svaté integrace" se mají rušit zvláštní školy, kde bylo méně žáků ve třídě a učitelka měla na slabé žáky víc času.

A ještě hůř - školy nemají peníze, tak se budou slučovat třídy a místo 25 žáků jich bude třeba 35. A odnesou to jak ti nadanější, kteří se tam budou nudit, protože bude nutno postupovat pomaleji, tak ti slabí, na které už skoro žádný čas nezbude.

A ti, kteří školu nedokončí, pak obvykle ani nejdou do učení a jsou to prostě jen další kandidáti na sociální příspěvky, ze kterých budou žít oni sami, jejich děti a děti jejich dětí…

A je vůbec nutné trápit ty děti na druhém stupni učením látky, která je naprosto nezajímá, kterou v životě nebudou potřebovat a vlastně se ji ani nenaučí a dobrá je jen k tomu, aby z ní propadly?

Nebylo by nakonec lepší věnovat se spíše upevňování základních znalostí, které v životě určitě potřebovat budou (čtení, psaní, počítání), podat jim jednodušší výklad o světě, ve kterém žijí, a ušetřený čas věnovat manuálním dovednostem, protože ty děti většinou nejsou nešikovné?

Proč nepřesunout základní výuku jednodušších řemesel na druhý stupeň? Tak, aby dospívající už měl v patnácti základní ponětí o některém řemesle, které by ho mohlo uživit. Pokud pak ještě absolvuje učební poměr – tím líp!

Takové dítě totiž dostane aspoň šanci něco vůbec umět a získat základní pracovní návyky.

Křik bojovníků o rovnosti šancí všech dětí neobstojí. Dítě, které vyjde ze školy v sedmé třídě a funkčně negramotné, totiž vlastně neumí téměř nic!