16.4.2024 | Svátek má Irena


ŠKOLSTVÍ: Neklidní studenti by raději měli více studovat

7.3.2012

Pokud by se snažili více studovat, pak by z nich nepadaly takové hlouposti, kdy si protiřečí a vůbec neví, proč vlastně protestují.

Každý má ve svobodné společnosti právo protestovat. Nikomu toto právo neupírám, je to každého věc. Ba dokonce jsem pro, ať - pokud se někomu zdá, že je nutné protestovat - protestuje. Protestující ale musí počítat s tím, že se jejich protest nemusí setkat s kladnou odezvou a že jejich protest bude kritizovatelný.

Minulý týden jsme zažili neklidné studenty, kteří protestovali. Vlastně ani pořádně nevěděli proti čemu, ale důležité bylo protestovat. Obávám se, že mnozí studenti protest pojali jako příležitost ulít se ze studia. Trnem v oku jim je reforma školství a hlavně dva body. Školné a vznik rad vysokých škol, kde by třetinu rady tvořili lidé jmenovaní ministerstvem.

Školné je pro mnoho studentů nepřijatelné, protože považují vzdělání za něco, co musí dostat bezplatně. Podle studentů není vzdělání byznys. Jenže, milí studenti, vzdělání byznys je. Svým vzděláním zvyšujete svou cenu na trhu práce, nabízíte své znalosti, svou kvalifikaci.

Listina základních práv a svobod doslova v článku 33/2 píše: "Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách." Je tedy pošetilé domnívat se, že vysokoškolské vzdělání musí být bezplatné. Pokud společnost nemá dostatek peněz na financování studia, budou se muset ti, kteří chtějí vysokoškolský diplom, spoluúčastnit na financování.

Je to investice do jejich budoucnosti. Jako vysokoškolsky vzdělaní lidé budou dostávat vyšší plat než lidé se vzděláním nižším. Je to investice do sebe sama. Každý člověk, který chce na trhu práce zvýšit svou cenu, musí za zvýšení kvalifikace platit. Je to podobné jako s řidičákem. Kdo chce mít kvalifikaci na řízení automobilu, musí si tento kurs zaplatit.

Vysoké školy dostávají od státu peníze, a je tedy logické, že stát chce vědět, kam tyto peníze jdou a popřípadě alespoň zčásti ovlivňovat jejich vynakládání. Vedení vysokých škol to bere jako zásah do akademických svobod. Jenže v Magně chartě se píše o akademické svobodě jako o svobodě bádání a výuky, nikoli o tom, že nikdo nesmí kontrolovat, jak univerzita nakládá s financemi.

Studenti se bojí, že by politici vstoupili na akademickou půdu vysokých škol. Zde je vidět, jak málo studenti o svém protestu vědí. Politici už dávno na akademické půdě jsou. Jsou zastoupeni v různých dozorčích a správních radách, někde mají dokonce v těchto radách naprostou převahu. O tom snad studenti nevědí? Jak by mohli, když je volby do samosprávných orgánů nezajímají a podle průzkumu se 70 % dotázaných vůbec těchto voleb neúčastní. O činnosti Studentské komory Rady vysokých škol zcela neví 44 %, celkově o ní nemá jasno 81 % dotázaných.

Co mě ale zarazilo na celém protestu nejvíc a proč posílám studenty více studovat, je absolutní nepochopení současného protestu s jinými daty, kterými studenti při svých protestech operovali. Snad nejvíce absurdní je transparent na Filozofické fakultě, která se pyšní památníkem Jana Palacha.

Tito studenti dávají rovnítko mezi 17. listopad 1989 a 29. únor 2012. Při pochodu byl navíc ještě použit rok 1968 a to už je tak neuvěřitelná hloupost, že by se tito studenti snad měli vrátit na střední školy a zopakovat si učivo, především historii.

Srovnávat vpád okupačních vojsk Varšavské smlouvy či esenbácký masakr na Národní třídě s reformou školství může jen člověk, který vůbec neví, o čem vlastně tyto události byly. Dnešní studenti se chtějí srovnávat se zmlácenými studenty na Národní třídě?

V roce 1989 šlo studentům doslova o život. Pokud by na místě skutečně zůstalo pár mrtvých a ne jen mrtvého předstírající agent Zifčák, nebylo by divu. Tito lidé riskovali i možnost, že budou ze studií vyhozeni. Komunistický režim to dělal více než snadno a nemálo vyhozených by o tom mohlo dlouhou dobu vyprávět.

Dnešním studentům hrozí vyhazov, jen pokud neprojdou u zkoušek. Nikdo je nevyhazuje z politických důvodů, protože jejich otec někde řekl něco proti totalitnímu režimu. Nikdo jim nebrání ve studiu. Bohužel, dnešní studenti mají spoustu jiných zábav než právě studium. Nemůžeme se pak divit, že mnozí nemají patřičné znalosti a propadají i ze středoškolského učiva.

Právě letopočty na transparentech usvědčují studenty z tragických znalostí, oč před zhruba dvaceti a čtyřiceti lety šlo. A tito lidé mají být de facto elitou národa, když ani nedokáží rozlišit okupaci od sametové revoluce a srovnávají ji s reformou školství? Nechtěně tak potvrdili, že reformy školství je opravdu hodně zapotřebí.

Převzato z Polanecky.blog.idnes.cz se souhlasem autora