RECENZE: Stanislaw Lem, Marťan

18.11.2005

MarťanNezaměstnaný novinář se náhodou a vlastně jako následek svého rozmaru dostane do supertajného střediska, kde malá, ale vynikajícím způsobem organizovaná skupinka pod nejvyšším vládním utajením zkoumá tajemný artefakt, který se k nám dostal z Marsu. Pronikavé záření, kterým zabíjí vše živé, zvláštní způsob komunikace, technika nesrovnatelná s tou naší - to vše a zřejmá živá podstata pasažéra artefaktu je ohrožující a přitom dráždící zvídavost malého týmu. Profesor Widletton, šéf výzkumu, postupně odhaluje svět za artefaktem, motivy a cíle, se kterými k nám byl popsán.

Tato Lemova prvotina v sobě nese řadu ohlasů slavné Wellsovy Války světů, ta však slouží jen jako inspirační zdroj, jako koncepční námět tam, kde se ještě začínající autor necítil silný. Ze svého velkého vzoru si vzal téma ohrožení z Marsu, místo globálního konfliktu a stejně globálního zakončení pojal příběh jako velmi komorní. Sevřel ho do rámce necelé desítky postav a do prostor izolované výzkumné základny, konflikt tu je vymezen na bipolární střetnutí lidské a ne-lidské inteligence.

Zároveň se tu objevuje i Lemova filozofická poloha. Leccos není jasné, i když to vypadá jako zřejmé. Profesor Widletton je pro čtenáře téměř stejně tajemnou postavou, jako osobnost Marťana, rozdíl vychází z toho, že profesor své poznámky a postřehy formuluje lidskou řečí, ovšem často připomíná Pýthii. A ani v samotném závěru není tak úplně jasně řečeno co a jak. Jediné, co je zřejmé, je autorův názor, že domluva mezi dvěma rasami není snadná, či dokonce je nemožná.

Z dnešního pohledu to je nanejvýš průměrný román s plochou a mnohokrát zpracovanou zápletkou, stylově dávno zastaralý, na svůj rozsah s nadprůměrnou cenou (což je způsobeno neobvykle rozsáhlým grafickým doprovodem). Je ale zajímavou sondou do rané Lemovy tvorby. Již ukazuje jeho silné stránky, které později rozvinul v Nepřemožitelném a Solarisu, naznačuje jeho sílu v budování příběhu. To je ale opravdu jenom naznačené, práce vznikla v době, kdy Lema ještě od vrcholu literárního Olympu dělilo příliš mnoho schodů, byť už měl našlápnuto velmi slušné tempo. Toto vydání je tak ze všeho nejvíce určeno pro čtenáře, kteří chtějí důkladně poznat osobnost a tvorbu tohoto slavného autora.

Stanislaw Lem: Marťan (Czlowiek z Marsa)
překlad: Pavel Weigel
obálka a grafika: Michaela Kuklovičová