23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Martin Sichinger, Hudba pro Anvilany

30.4.2010 0:05

Hudba pro Anvilany Martin SichingerTOPlistPrvní sci-fi spisovatele Martina Sichingera, se odehrává v roce 2030, kdy svět ovládá ruský energetický gigant EněrGaz.

Hlavní hrdina Ondřej pracuje pro Eurosat, jednu z posledních televizních společností, která ještě není EněrGazem cenzurována. Televize záhy končí činnost a Ondřej se ocitá na dlažbě. Ztrátu zaměstnání chodí zapíjet do kavárny Merkur s kamarády z kapely - Planktonem, vynálezcem neoslizu a Višusem, synovcem slavného vědce doktora Wirkuse, který zmizel během terraformingu planety Gliese.

Jednoho dne se v hospodě objeví Ondřejův bývalý spolužák a nabídne mu práci u EněrGazu. Ondřej ke svému údivu přikývne a záhy se ocitá jako vyslanec Země na cestě k planetě Anvil, kde přednedávnem proběhl kontakt s mimozemskou civilizací...

Hned zkraje zaujme stylová obálka s motivem houslí uvnitř žárovky obíhající kolem planety. Kniha je vázaná a celkově působí kvalitním dojmem. Kniha je rozdělená do tří částí nazvaných Země, Anvil a Chronovizor. Na konci Anvilu Ondřeje kontaktuje entita, která si říká PraAnvilan, udělá z něj jednatele společnosti Z-Dek a následně vyšle chronovizorem napříč vrstvami univerza s obligátním úkolem – zachránit lidstvo...

Co se týče obsahu, to už bohužel taková sláva není. Je vidět, že jde o autorovu první sci-fi, a přestože po stylistické stránce se jí nedá nic vytknout, dokonce je místy i vtipná, příběhu chybí nějaký jasný směr. Než člověk přijde na to, o čem to vlastně celé bude, půlka stoosmdesátistránkové knihy je pryč. A tam, kde by měl začít příběh nabírat na obrátkách, nastává chaos.

Jak by řekl Zdeněk Pohlreich, kdyby místo knihy šlo o kuře s broskvemi a sýrovou omáčkou: „To je těžkej průser, vole.“

Autor spojuje dohromady vatikánské vynálezce, stroj času, vesmírnou reciprocitu, cesty prostorem a neprostorem a mimozemské nadvědomí, výsledkem čehož je míchanice podivné barvy a chuti. Bez mučení se přiznám, že jsem zkrátka nepochopil, o čem kniha vlastně byla, a po jejím odložení zůstaly rozporuplné pocity, protože první polovina je napsaná zábavně.

Zdá se mi, že se autor snažil napodobit styl Philipa K. Dicka, jenže se s úkolem moc nepopasoval. Přesto, pokud vám u sci-fi nevadí absence příběhu, zajímáte se o nové české autory nebo máte chuť na literární experiment, mohla by vás Hudba pro Anvilany zaujmout.

Hudba pro Anvilany (ukázka)
Sichinger, Martin
Nakladatel: Argo