Sci-Fi Neviditelného psa
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996RECENZE: Dmitry Glukhovsky, Metro 2033
Jako každé ráno beru tašku s knížkou, peněženkou a klíči od kanclu. Přehodím ji přes rameno a vypadnu z domu, cestou mrknu co je nového v trafice. Hmm, ta slečna na novém Maximu ... a sakra. Ujela mi tramvaj. Čekat patnáct minut? Kdepak, kousek je přece Českomoravská, takhle budu v práci ještě dřív. Kdybych nebyl tak líný, chodím tam každý den. Sjíždím po eskalátorech a vyndávám z tašky knížku zabalenou do novinového papíru. Metro 2033 - čtu na první straně, rozhlédnu se. To se hodí, pomyslím si. Přijíždí souprava a já usedám vedle nepříliš vábně vonícího vousáče. Začínám číst.
Arťom, hlavní hrdina knihy, je jedním z obyvatel Moskevského metra, největšího protiatomového krytu na světě. Konkrétně stanice VDNCh, která je státem sama pro sebe, sloučeným do jakéhosi volného svazku s dalšími dvěma stanicemi. V metru je proslulá hlavně vývozem čaje. Z hub. Je dvacet let po válce a Arťom nikdy neviděl slunce, ba ani oblohu. Počkat? Ano, jednou ji vlastně viděl, temné nebe poseté hvězdami, jenže tuhle vzpomínku by chtěl nejraději vytěsnit z paměti. Tehdy to vlastně všechno začalo. Nebýt té osudné noci, kdy pomohl otevřít průchod na povrch a vpustil tak do sousední stanice a tím do celého podzemí zlo, nemusel by se nyní vydávat na pouť skrz polovinu metra.
Zdá se mi to, nebo je větší šero? Několik zářivek nesvítí a vagón se povážlivě vyprázdnil. "Florenc, prosíme chrrlr, chrrr, výstup, chllrr," zahlásí známý hlas, ale poté se odmlčí. Čeká mě ještě polovina cesty, a tak se opět nořím mezi řádky.
Nevím jestli je to tím, že Metrem jezdím každý den, a to naše má s tím Moskevským společného víc než si myslíte, každopádně atmosféra vás ve chvilce vtáhne, později přímo vcucne. Líčení života v metru, jednotlivých stanic i komunit v nich žijících je prokládáno minipříběhy, postavami, které se s Arťomem kousek projdou a pak umírají nebo odcházejí. Tyto postavy ale nejsou ploché - mají vlastní svět, své cíle i názory, i když jsou v knize hlavně proto, aby udělaly z metra živoucí organismus. Nejen svou přítomností, ale hlavně informacemi o stanicích mimo trasu, o neštěstích, úspěších, fámách, které nutně musejí obestírat prostor plný temných chodeb, skladišť, technologických místností, jejichž ubohost kontrastuje s obrovskými sály z mramoru, skla a zlata, jimiž některé stanice Moskevského metra jsou.
Co stránku, to vás příběh nutí sledovat plánek, umístěný na zadní vnitřní straně obalu a zkoumat, které frakci či politické straně patří stanice, v níž se nacházíte, a kam asi vyrazíte dál, protože přímá cesta nebývá zdaleka ta nejlepší. Metro totiž už není jen dutinou z betonu a oceli. S příchodem apokalypsy se stalo i semeništěm všemožného neřádstva - od satanských sekt, komunistů, nacistů, přes mutanty, jehovisty, až k obřím krysám. Dalo by se říct, že Moskevské metro roku 2033 je panoptikem zvrácených ideologií, politických směrů a náboženství.
Řekl jsem "nacházíte"? Ano, protože vy Metro 2033 nečtete, vy v něm jste.
Už na to moc nevidím. Rozhlédnu se. Bodejť, vždyť svítí jen nouzovky a vlak stojí. Ve vagónu nikdo není. Sakra! Asi nějaká porucha. Nepropadám panice, jsem v Praze. Počkám, po chvíli za svitu mobilu čtu dál, však on pro mě někdo přijde.
Zatímco atmosféra je výborná, příběh i hrdina se mi zdál od začátku takový tuctový. Uznejte sami:
- Arťom je nalezenec, má fobii z krys a jakýsi Hunter mu zadá úkol, čímž se z Arťoma pomalu stává vyvolený. To se pak s přibývajícími stránkami a setkáními jen stupňuje. Arťom má víc štěstí než rozumu a ač dostane pokaždé do těla, oklepe se a jde dál.
- Příběh je quest v klasickém střihu s nášivkami v zadní části. Klasická cesta spočívající v dopravení předmětu z bodu A do bodu B, abychom tak zabili problém v bodu A.
Tak, asi nikdo nepřijde, říkám si, když se půl hodiny nic neděje. Beru za kliku nouzových dveří a vystupuji na koleje. V dálce slyším kapání vody. Všude je tma, světlo dodává jen můj mobil. Dojdu dopředu a podívám se do kabiny řidiče. Nikdo. Zběžně prohlédnu starou soupravu, jednu z těch repasovaných ruských. Vypadá to, že jí moc nedali, jako by na renovaci pořád čekala. Nechám vlak vlakem a jdu po kolejích. Teď bych měl dojít na Anděla a tam někomu pořádně vynadám.
Vylézám po servisních schůdcích na stanici. Co to? Nikde ani noha. Sakra, tohle není Anděl! Na umazaných keramických obkladech pokrytých prachem vidím jen obrys, ale i ten stačí. VDNCh.
Slyším kroky. Schovám se za jedním z masivních sloupů. Ovane mě závan větru a já se otočím. Stojí proti mě. Jeden z Ďáblů, černý jako noc. Mrtvé oči, napřahuje se k ráně. Prásk.
Jako by mi někdo vlepil facku. Pořád sedím v novém, čistém vagónu pražského metra. Ta facka byl překlep, naprosto nepřehlédnutelný, umístěný zrovna v tom nejlepším. Proč se o tom rozepisuji? V Metru 2033 od Knižního klubu je to dost častý jev. Jako by to korektor snad ani neměl v ruce. Prostě nedýcháte napětím a snad abyste se nezadusili, na vás vyskočí chyba a celou tu scénu pokazí. Ach jo!
Druhou věcí, už ne tak rušivou, ale přesto svědčící o "kvalitní" práci vydavatele, je obálka. Tu ve většině recenzí nechávám plavat, ale tady prostě nemůžu. S klidným svědomím mohu parafrázovat Járu Cimrmana: "Jsou chvíle, kdy by se grafici měli popravovat."
Nevím, proč nakladatel nepřevzal překrásné originály, ale - OK, stává se to. Vůbec mi však není jasné, proč zadal tvorbu obálky grafikovi, který je schopen zařídit, aby maska na ní šilhala a navíc ji ozdobit sedmi různými fonty, v pěti barvách. A teď jeden, pro vás zaručeně neznámý citát: "Tohle je, chlapci, psychedelika."
Konečně dojíždím do mojí konečné. Smíchovské nádraží. Přečtenou knížku házím do tašky a už teď vím jedno. Určitě se k ní vrátím. Metro 2033 je kniha, která dokazuje, že ruská scifi má co nabídnout a je škoda, že se na ni, díky dějinným souvislostem, nepočítám-li hlídky, na dlouhou dobu zanevřelo, a to jak ze strany vydavatelů, tak čtenářů. Naštěstí jsou tu první vlaštovky, v tomto případě doprovázené radioaktivním větrem, mutanty a patronami do AK-47.
Metro 2033 /Metro 2033/ (info o knize, detailní plán moskevského metra podle knihy)
Glukhovsky, Dmitry
Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub
Překladatel: Rudolf Řežábek
Obálka: 3H Creative Studio
Redakce: Ivana Parkmanová, Martina Adlová
Rok vydání: 2010
Počet stran: 472
Rozměr: 150 x 235
Provedení: hardback
Cena: 399 Kč
Přijďte si popovídat na nový Sarden
Denně několik článků s obrázky, které zde nenajdete. Denně mnohem více možností a zábavy. Denně diskuze s přáteli i oponenty. Denně možnost dám najevo redaktorům a ostatním čtenářům, které texty stojí za to číst... více...
Členství vás nic nestojí, naopak můžete něco získat. Čtěte více...