20.4.2024 | Svátek má Marcela


ŠAMANOVO DOUPĚ: Česká ryba, dobrá ryba

28.3.2012

euryba

Nedávno jsme navštívili se ženou farmářský trh na podolské náplavce. Stál jsem ve frontě na jedlé ryby, tedy ryby, které se dají sníst na místě. Nějaký chlapeček obdivoval pečící se pstruhy, jaké je to pěkné maso. Doprovázející tatínek k tomu pravil: "To není maso, ale ryby."

Velice nepřesné vyjádření. Maso sladkovodních ryb se totiž svou výživnou hodnotou zcela vyrovná masům teplokrevných zvířat. A když umíte rybu připravit, tak je zážitkem i pro největšího labužníka. A krom toho: Jezte ryby, jsou zdravé. Jezte alespoň jedenkrát týdně. Jezte sladkovodní ryby. A zejména jezte rybu českou, na kterou vás láká reklamní kampaň Ryba domácí. V Hospodářských novinách je tato kampaň českého Ministerstva zemědělství kritizována, protože prý za minulé čtyři roky nebyla vůbec vidět. Za hodně peněz z evropských fondů (150 milionů Kč za 4 roky) prý přináší málo muziky. To, že stoupla spotřeba rybího (českého sladkovodního) masa, je dáno spíš tím, jak toto maso v porovnání s ostatními zlevnilo. Dalších 62 milionů na další dva roky vedení kampaně se z tohoto pohledu zdá být mrháním evropskými prostředky. Reklamní agentura Dorland, která kampaň realizovala, obhajuje sumu s tím, že nejde o "žádné dramaticky vysoké prostředky". Peníze vydané za rok na českou rybu jsou stejné jako běžná dvouměsíční propagace jogurtu.

Kolega Moby Dick připomíná, že se uvažuje o omezení výdajů na prezidentskou volební kampaň na 15 milionů Kč. Pokud by vyhlídky na prezidentování měly být založeny jen na penězích utracených za kampaň, pak by se Ryba domácí stala českým prezidentem!

Ovšem "neviditelnost" kampaně je dána možná tím, že kritici – ať už z HN anebo Moby Dick – se zásadně o ryby či jejich přípravu k jídlu nezajímají. Dokud je nemají na stole před sebou. Takže nevědí, že DVD, které na farmářském trhu vyfasovali k nákupu a na kterém mohou v přednesu "Kluků v akci" shlédnout "nejlepší recepty ze sladkovodních ryb", bylo sponzorováno Rybou domácí. (A Evropským rybářským fondem.) A že "Kluci v akci" a asi dalších pět pořadů na různých televizích jsou rovněž sponzorovány oněmi rybími domácími penězi z evropských fondů.

Tak zatímco tušíme, že třicet či čtyřicet milionů ročně jsou velké peníze, za které se dá na farmářském trhu už pár kil ryb nakoupit, pak také tušíme, že výroba televizních pořadů je děsně drahá. Opravme proto tvrzení kolegů: Kampaň Ryba domácí je vidět. Peněz je přiměřeně. Omluvme se zde i za kolegu Moby Dicka.

Ale když už jsem hledal onu rybu, co bych měl mít doma, zjistil jsem, že zdánlivá neviditelnost zmiňované kampaně může být vysvětlena i tím, že je poněkud překampaňováno:

České výrobky – nakupujte srdcem, je zřejmě kampaň čistě komerční s produkty občas až kýčovitými.
Czech made řídí Sdružení pro oceňování kvality a platí si zájemci o certifikát.
Český výrobek je eseróčko, které za peníze žadatelů uděluje žadatelům licence na základě svého auditu.
Kdežto logo Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou mohou používat žadatelé, kteří zaplatí a obstojí před Potravinářskou komorou ČR.
Regionální potravina dostává razítko od Ministerstva zemědělství, které na to letos vyčlenilo 50 milionů korun.
Značku Regionální - Originální produkt pase Asociace regionálních značek (založeno Regionálním environmentálním centrem Česká republika, o. s., které bylo roku 2008 překlopeno do společnosti Apus) za peníze Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR , spolufinancováno z finančních mechanismů EHP/Norska a podpořeno z revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí.

Ze všech těch značek je nejvíce asi vidět Klasa, kterou spravuje Odbor pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) a na niž dává Ministerstvo zemědělství asi 160 milionů korun ročně.

Uf. Skončeme se surfováním po fondech, úřadech, sponzorech, ze kterého by se jednomu mohlo neudělat volno. Je jaro. Synonymem jara je velikonoční kapr. Samozřejmě český kapr domácí. Tak – dobrou chuť!

(Psáno po obědě, kdy bylo snědeno nečeské rybí filé z pangasia, a před večeří z mořských sleďových závitků a pepřenek ze sleďových filetů.)

************************************************
Neregistrovaným komentátorům je možno vyjádřit se k tomuto článku v Šamanově hospůdce U hřbitova.



Z. Kulhánková Pangasia proboha ne! 17:58 28.3.2012