20.4.2024 | Svátek má Marcela


ROZHOVOR: ÚOHS nám hází klacky pod nohy

5.7.2019

Dopravní podnik města České Budějovice, a.s., zajišťuje dopravu na trolejbusových a autobusových linkách v jihočeské metropoli. Ředitel Ing. Slavoj Dolejš zdůrazňuje, že jeho firma je už několik let po sobě hospodářsky úspěšná a nemá problémy s náborem nových řidičů. Dělá mu však starosti Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který podle něj městského dopravce šikanuje kvůli nesmyslům a nechrání veřejný zájem. Při bádání v archivu si všiml skutečnosti, že chování cestujících i řidičů se od sedmdesátých let minulého století výrazně zhoršilo. Může to podle něj mít souvislost se srpnovou okupací v roce 1968.

V poslední době Dopravní podnik města České Budějovice výrazně modernizoval svůj vozový park. Můžete prosím uvést podrobnosti.

V minulém roce to byl pravděpodobně náš největší jednorázový nákup vozidel v historii. Nikdy dříve se něco takového neudálo v tak velkém počtu vozů a už vůbec ne v tak velkém finančním rozsahu. Celkem jsme nakoupili 24 autobusů na CNG, z toho pět kloubových, 11 elektrobusů a 11 kloubových trolejbusů. Dokázali jsme vyčerpat všechny dotace, které nám to umožnily. Oproti jiným městům se nám povedlo získat 400 milionů korun na dotacích na obnovu vozového parku. Letos však máme problémy. Plánovali jsme nákup deseti nových větších autobusů, ale jediná nabídka, kterou jsme dostali, výrazně přesahovala naši finanční představu. Proti předchozím létům jsou neúměrně dlouhé dodací lhůty.

Slavoj Dolejš

Takže paradoxně dotace způsobily, že firmy nemají kapacity na nové autobusy, trolejbusy, tramvaje apod.?

V rámci celé Evropy končí překlenovací dotační období a řada regionů soutěží o nové provozovatele veřejné dopravy a v rámci toho jsou i požadavky na nová vozidla. A tak si dopravci objednávají nové vozy a výrobci jsou zahlcení. Na dotace na nové vozy mají nárok i soukromí dopravci, pokud zajišťují veřejnou dopravu objednanou obcemi, kraji atd. V současné době se tak jedná o stovky vozidel a dodavatelé nestíhají. V rámci výběrových řízení se jedná i o povolené průměrné stáří nasazovaných vozů, které jednotliví objednavatelé požadují. 

 V této souvislosti jsem si uvědomil, že Evropská unie se nechová hospodárně na rozdíl třeba od Švýcarska. Švýcaři na to pohlížejí rozumněji. Legislativa EU říká, že vozy pro městskou nebo linkovou dopravu mají mít určité stáří. A Švýcaři naopak požadují, aby vozidla nasazovaná v městské dopravě sloužila alespoň čtrnáct let, což mně přijde rozumnější než náš přístup, kdy u nás chceme po šesti letech kupovat nová vozidla pro MHD, což já považuji za velké plýtvání veřejnými penězi.

A jako to tedy bylo s novými 10 autobusy, které zatím nebudou?

Problémy dělá v těchto případech Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který podle mého názoru nadržuje dodavatelům proti vypisovatelům soutěží a vůbec nechrání veřejný zájem. My prakticky musíme nakupovat to, co nám oni přikážou, co my nechceme, a může za to naše špatná legislativa. My máme jedinou možnost, přizpůsobit se výrobcům. Tak to prostě je. Já si nemůžu koupit to, co chci, ale to, co se prodává. To je stejné, jako kdyby člověk přišel do obchodu a chtěl televizi od výrobce XY a prodavač mu řekl ne, vy si musíte vzít televizi od firmy AB.

Jaké jsou hospodářské výsledky společnosti?

Ty jsou u nás už několik let dobré a jsme v provozním zisku v černých číslech. Je to dáno jistě i tím, že máme přidružené činnosti jako oprava vozidel, prodej nafty, pneuservis atd. Myslím si však, že vývoj směřuje k vytváření velkých holdingových městských společností, které existují například v Rakousku. Ono je to nejlepší řešení a ušetří se tím spoustu peněz. Důležité však je, aby taková velká městská společnost měla kvalitní management. Určitě je to výhodnější, když si klíčové činnosti jako jsou třeba městská doprava, údržba zeleně, veřejné osvětlení, svoz odpadů atd. ponechá město, než když je provozuje soukromník, kterému jde pouze o to urvat co nejvíce peněz. Jsem přesvědčený, že městská firma zajistí dotyčnou službu kvalitněji a hlavně lépe zaplatí lidem.

Je pravdou, že my jako městská firma dodržujeme striktně platnou legislativu, dodržujeme bezpečnostní a hygienické normy a chodí k nám často kontroly. My si nemůžeme dovolit udělat chybu a zajišťujeme zaměstnancům všechno, na co mají nárok. Bohužel, tady v Čechách je stále zvykem ošidit všechno, co jde. Ideálně nezaplatit svým pracovníkům mzdy a místo toho si koupit nový mercedes nebo nezaplatit dodavatelům. To je něco, co si dopravní podnik stoprocentně vlastněný městem České Budějovice, nemůže dovolit.

V Jihlavě a v některých dalších místech už museli kvůli nedostatku řidičů omezit spoje na některých linkách, u vás to, pokud vím, problém není.

Ano, u nás jsme nemuseli k takovým opatřením sáhnout, to je pravda. Myslím si, že je to naším dlouhodobým pozitivním působením na veřejnosti. Neustále ji přesvědčujeme, že to děláme dobře a že jsme solidním zaměstnavatelem. Možná si u nás naši zaměstnanci nevydělají tolik peněz jako jinde, ale oni vědí, že s nimi slušně zacházíme, není našim cílem z nich vyždímat maximum na úkor jejich zdraví, psychiky atd. Přistupujeme k nim velmi slušně a to naši lidi nejvíc oceňuji. 

Jistě nám pomohlo i to, že jsme opět zprovoznili autoškolu, kterou minulé vedení zrušilo, a kde si vychováváme vlastní řidiče. Oni místo do práce chodí do školy a za tři měsíce jsou z nich řidiči, dobří řidiči. Je možnost si u nás rozšířit řidičský průkaz skupiny B rovnou na skupinu D umožňující řízení autobusů, kterou využívají zvláště ženy. Vzhledem k tomu, že naše vozidla mají většinou posilovače řízení, automatické převodovky a klimatizaci, tak už to není tak náročná práce jako dříve.

Budou mít i cestující v Českých Budějovicích možnost nákupu jízdenek ve vozidlech pomocí platebních karet?

Snažíme se o to. Zatím je to u nás možné u některých prodejních automatů na důležitých frekventovaných zastávkách. Nedávno byla v České televizi reportáž, jak se to v některých městech včetně našeho nedaří. Zase, je to špatnými zákony, které chrání gaunery. Jisté firmy, které vyrábí špatné produkty, dělají všechno pro to, aby si odběratelé nemohli koupit ty lepší, a tak neustále napadají výběrová řízení kvůli hloupostem a mají připomínky vyloženě podřadného technického charakteru, ne zásadní. A ÚOHS místo toho, aby to striktně shodil, tak jim většinou vyhoví. 

Ovšem my jako odběratelé si přece nemůžeme dovolit nekvalitní a nefunkční zařízení, navíc za dotované peníze. Na ÚOHS je něco shnilého a někdo by tam měl udělat pořádek, protože oni nerozhodují kompetentně, nemohu si pomoci. Oni nezkoumají podstatu problému, ale vyloženě bazírují na hloupostech. V podstatě je to stejné, jako kdyby nás někdo nutil, kupovat si auta bez kol a volantů. To je samozřejmě hloupost, ale tak nějak se chová UOHS.

Nedávno v Hradci Králové napadl řidič trolejbusu mladou cestující, co vy soudíte o chování řidičů v MHD?

Člověk si musí uvědomit, že řidičů je hodně, u nás asi tři sta, a i kdyby bylo jen deset procent špatných z nich, tak je to třicet a to je v tom provozu znát. V žádném zaměstnání nejsou jenom skvělí pracovníci. Na druhé straně mně legislativa umožňuje tento problém řešit. Je škoda, že to množství špatných řidičů dělá špatné jméno těm slušným, kterých je většina. Do svědomí by si však měli sáhnout i někteří cestující, protože ve vozech jezdí lidé, kteří by v nich jezdit neměli, ať už jsou to černí pasažéři, znečištění, opilí, lidé vulgární či agresivní. Je to o celkové kultuře. Házet všechny řidiče kvůli jednomu případu do jednoho pytle je nespravedlivé. Co se týče oné kauzy v Hradci Králové, tak tam se s tím Dopravní podnik nekompromisně vypořádal, řidiče okamžitě propustil, a stejně bychom to řešili i my, kdyby se to stalo u nás. Dokud však budou vozy řídit lidé a cestující budou taky lidé, tak ty třecí okamžiky nezmizí.

Spousta řidičů mně říká, že někteří cestující umí být pořádně protivní a své komplexy si léčí tím, že si začnou na nich vybíjet vztek. Na druhé straně by si někteří řidiči, kteří nemají rádi lidi, měli najít jiné zaměstnání. Většina řidičů je však slušných a zodpovědných a je to vidět třeba v našich ztrátách a nálezech, kolik tam oni odevzdají mobilů, peněženek, tabletů, kabelek, batohů, čepic, šál atd., které si cestující zapomněli v našich autobusech a trolejbusech a oni jim je zachrání.

Spousta řidičů se chová bezvadně v kritických situacích v provozu. My jsme se také dívali do archivů, a zjistili zajímavou věc, že problémy mezi řidiči a cestujícími se začaly objevovat až v sedmdesátých letech minulého století, předtím ne. Najednou ta společnost strašně zhrubla, najednou na nás začaly vypadávat archivní materiály o vulgárním chování řidičů, vulgárním chování cestujících, a trvá to do současnosti. Předtím se takové problémy neřešily. Nevím, čím se to stalo, jestli okupací sovětskými vojsky v srpnu 1968, kdy se v našem národě něco zlomilo a to dobré odešlo.

Je ovšem škoda, že v té nesvobodnější a nejlepší éře všech dob si to lidé místo naštvaností více neužívají. Takže by to chtělo méně zloby a více si užívat života.