24.4.2024 | Svátek má Jiří

ROZHLEDNÍK: Geneticky modifikované (upravené) akvarijní rybičky

8.11.2007

A tak dovolte, abych i já přispěl do nové rubriky. Dnes jsem pro vás upravil již zveřejněný článek z mého oboru - akvaristiky(zase po dlouhé době), s tajemným názvem:

Geneticky modifikované (upravené) akvarijní rybičky

Je to vlastně i poměrně dost frekventované téma ve sdělovacích prostředcích a myslím, že jste se již s tímto námětem mnozí z vás setkali. Pokusím se dnes vysvětlit alespoň podstatu tohoto problému, který zasáhl mnoho akvaristů přímo osobně. Jedná se o akvarijní ryby z rodu Danio, které se objevily v našich akváriích v posledních letech.

Tyto ryby, původně určené k výzkumu a indikaci kvality pitné vody, se dostaly do akvárií vlastně až druhotně. GloFish, jak se správně nazývají tato geneticky modifikovaná Dania, jsou nosiči uměle vloženého fluoreskujícího proteinu, který měl původně indikovat určité látky či chemické hodnoty ve vodě.

Zkrátka, představte si, že máte v pokojové nádrži běžnou obsádku ryb a najednou některé z nich začnou světélkovat zeleně. To je pro vás signálem k tomu, abyste urychleně vyměnili část vody a vyprali filtrační náplň. Ryby indikují zvýšený obsah dusičnanů či jinou nežádoucí látku. Myslíte, že to je fantazie? Právě naopak! To je vlastně původní myšlenka vědců ze Singapuru. Tato Dania měla "umět" změnou barvy identifikovat nežádoucí látky v pitné vodě a právě proto byl protein do jejich biologické soustavy vpraven. Jedná se o fluoreskující protein z mořské medúzy rodu Aeguorea.

Metoda indikace pitné vody těmito rybami se ale prozatím neosvědčila, stalo se ale něco jiného. Svítící Danio se velmi rychle, a není se čemu divit, zabydlelo na trhu s akvarijními rybami a jeho obliba rostla raketovou rychlostí. Dělo se tak hlavně v USA, kde jsou tyto ryby velmi oblíbené a trh s nimi jen kvete.

Jinak je tomu ale u nás. Podle zákona č.78/2004 Sb. se nakládání s geneticky modifikovanými organismy zakazuje. Tento zákaz neplatí pouze pro živočichy chované pro lidskou potravu. Zacházení s nimi platí všeobecně. Porušení tohoto zákona se trestá pokutou, která by mnohé dokázala zadlužit na mnoho let. Fyzickým osobám je možné udělit pokutu ve výši až 500 000,- Kč, právnickým potom ještě vyšší.

Pozor! Zákon hovoří jasně. Jde o nakládání s těmito organismy, nikoliv pouze o rozmnožování a obchod s nimi. A tak by se správně neměly objevit ani v akváriích chovatelů, prodejnách či na výstavách.

Jedno je jisté, když se před časem tyto ryby na trhu objevily a naši šikovní a zkušení chovatelé se jich ujali, v krátké době jich bylo rozmnoženo na tisíce. Doporučení ministerstva Životního prostředí: likvidace! To je jediné, co chovatelům zbývá, nechtějí-li se dopustit porušení zákona a platit případnou pokutu. Jasně, že všichni akvaristé neznají zákony o geneticky modifikovaných organismech. Tyto ryby byly zkrátka dovezeny jako jakákoliv jiná novinka z akvaristické říše a hbitě rozmnoženy.

Mnohé z vás ale napadne otázka, jak je možné, že se například v USA tyto ryby odchovávají a beztrestně šíří. Jde o výjimku ze zákona, kterou tamní úřady povolily s tím, že se nejedná o živočichy určené pro lidskou potravu. Mimochodem každý podobný, geneticky modifikovaný organismus podléhá schvalování, ať se jedná o potravu či ne. Je ale jasně prokázáno, že fluoreskující protein není při zkrmování závadný a pokusy prozatím prokázaly, že zkrmování živočichů s touto látkou, byť ve velkém množství, není nikterak škodlivé.

V současné době je ale možné získat výjimku k vystavování těchto Danií. Tato se vyřizuje na Ministerstvu životního prostředí formou podané žádosti.

Pravdou je, že podobně modifikované ryby slouží již delší dobu vědcům jako modelové organismy ve výzkumu např. lidských chorob. A tak nejsme zdaleka u konce s chovem těchto ryb. Prozatím ale pouze tam, kde to není přímo zákonem zakázáno, nebo ve vědeckých laboratořích. GloFish - Danio, není jediná a zdaleka ne poslední geneticky modifikovaná ryba, která se bude ucházet, krom vědeckého využití, i o své místo v uzavřených chovech akvaristů. Z kolébky těchto ryb - Singapuru, se v brzké době chystá přijít na světový trh hned několik takto modifikovaných ryb. V současné době nejde již pouze o barvu zelenou a červenou, jak je tomu u těchto Danií, ale připravuje se barev více. A tak je pouze otázka času, kdy se objeví tyto svítící ryby v akváriích a je pouze na evropské legislativě, budou-li plavat i v našich nádržích.

Bude-li vás zajímat můj názor: myslím, že všechna tato nařízení jsou důsledkem velmi rychle se rozvíjející vědy a možné důsledky těchto výzkumů jsou nepředvídatelné nejen pro veřejnost, ale hlavně i pro ony vědce. Zkrátka si myslím, že mnohdy se vědcům povede něco, co sice funguje, ale jak to bude dál…? I z tohoto důvodu se snaží mocní tohoto světa prozatím tyto výzkumy pozdržet. Ale udržet vědce, aby nepokračovali ve svých výzkumech? Myslím, že to je právě ta největší fantazie.

Jiří Růžička

KONTAKT na Liku z redakce Zvířetníku je zde více...
ARCHIV ZVÍŘETNÍKU od února 2010 do prosince 2013 najdete na stránkách Dagmar Ruščákové DeDeník
HLEDÁTE POMOC PRO NALEZENOU VEVERKU?
Vše potřebné zjistíte zde...
Víte, jak správně psát - a to nejen na Zvířetník? Podívejte se do Nápovědníku !