RECENZE: Ursula K. Le Guin, Levá ruka tmy

15.1.2010 0:05

Levá ruka tmy Ursula K. Le GuinováTOPlistZ úvodu ke knize Levá ruka tmy, který napsala Ursula K. Le Guinová:

Při čtení románu, jakéhokoliv románu, si musíme uvědomovat, že to celé je nesmysl, a zároveň po celou dobu čtení věřit každému slovu. A nakonec, když dočteme, možná zjistíme – je-li ten román dobrý – že jsme trošku jiní, než jsme byli předtím, že nás to malinko změnilo, jako setkání s novou tváří, jako přechod přes ulici, kterou jsme nikdy nepřecházeli. Je však velmi těžké říci, jak jsme se změnili.

Toto platí při čtení románu Levá ruka tmy. Odehrává se v něm příběh dvou velice rozdílných bytostí ze dvou velmi rozdílných světů. Genly Ai, velvyslanec společenství Ekumeny, přišel ze světů, kde jsou příznivé podmínky pro život (teplo, dostupná strava), kde pár tvoří žena a muž. Jeho úkolem bylo na Zimní planetě Gethen uzavřít smlouvy o výměně zkušeností, zboží i umění. Jenže Gethen je planeta bytostí s velmi rozdílnou fyziologií, ještě divnějšími zvyky a drsným ledovým podnebím. Getheňané jsou tvorové oboupohlavní. Pohlaví u nich nesmíme chápat tak, jak jsme zvyklí – mužské a ženské. Snad jen do té míry, že po páření se narodí dítě jednomu z páru, příště může porodit ten druhý. A protože u Getheňanů nemá narozené dítě kvůli svému pohlaví předem určené místo, neexistuje mužská a ženská role ve společnosti, jsou vyrovnanější, jistí si sami sebou, a hlavně – nevedou války.

Therem Hart rem ir Estraven, jeden z nejmocnějších lidí království Karhide, Královo ucho, uvěřil Genly Aiimu, že přišel z jiných světů. Pochopil, že obchod se společenstvím Ekumény nespočívá jen v bohatství věcí, peněz. Hlavním artiklem obchodu se stane vědění. A to je v království s hloupým králem a s tak sešněrovaným kodexem společenského chování, který nelze porušit, problém. Shigofrenol – pravidla chování – vládne po celé planetě. Lze za ním skrýt všechno. Nebo to lze říci i tak, že ani přísná dlouhá století dodržovaná pravidla chování Getheňany neochrání před přetvářkou, lží, prospěchářstvím a zradou. A ani jim neumožní otevřeně vyjádřit svůj názor, ani city v přátelství. Pokud tak učiní, poruší shigofrenol a mohou být vyobcováni ze společnosti.

Genly Aii a Therem Hart rem ir Estraven se snaží vzájemně se pochopit, porozumět si. Jejich snaha vede ke spoustě omylů, ale i k vzájemné úctě a obdivu. Je to úporná bitva jednotlivce o pochopení odlišného přítele, o vzájemném respektování zvyklostí, přesvědčení a přirozenosti.

Kniha je rozdělená do kapitol. Některé nejsou přímo součástí příběhu Genly Aii a lorda Estravena, jen jej doplňují. Jsou to báje a pověsti Gethenu. Poslední kapitola vysvětluje rozdělení času na planetě. A nakonec si můžeme přečíst „Profil autorky“, ale nikde jsem se nedočetla, kdo jej napsal. Na vnitřních stranách obálky si prohlédněte jednoduché mapy Zimní planety.

Román vznikl před čtyřiceti roky, ale pořád nám má co říct. Důkazem jeho aktuálnosti je ocenění nejprestižnějšími cenami – Hugo a Nebula.

Zamysleme se nad tím, jak nás tento dobrý román změnil. Nezvyklý příběh a jeho dokonalé zpracování mi potvrdilo, že jsem o dost přišla, když jsem ignorovala jeho první vydání v roce 1995.

Světlo je levá ruka tmy