RECENZE: Tobias S. Buckell, Krystalický déšť

11.8.2008 0:05

Krystalický déšť Tobias S. BuckellTOPlistAztékové se několik set let připravovali na konečný útok proti nepříteli. Nepřítelem ovšem tito lidé byli jen proto, že žili nezávisle na Aztécích a že se obřadní nože nemohly dotknout jejich srdcí. Strach se ovšem jejich mozků dotýkal více, než by bylo milé.

John deBrunn žije v poklidné vísce se svojí ženou a synem. Ze své minulosti si nic nepamatuje, netuší ani, proč - na rozdíl od ostatních obyvatel ve svém okolí - nestárne. Když Aztékové proniknou do konkurenčního světa, je z něj lovná kořist. Nepamatuje si totiž, že je klíčem k něčemu, co může ovlivnit osud lidí na této planetě. Lidé nemají příliš mnoho možností se bránit vpádu kruté a nelítostné armády, a ze zlomků informací zachovaných z doby před krachem osidlovací akce zjistí, že existuje jakási naděje - cosi uložené hluboko daleko na severu hluboko v ledu. John je klíčem k této naději, a tak jsme svědky vražedných dostihů. Kdo bude dřív u cíle? A co vlastně ten cíl je?

Když autor budoval společenský konflikt na planetě Nanaganda, při modelování Zla sáhl po Aztécích. Čtenáře zavedl do čtvrtého století historie kolonizace, takže se vyhnul vysvětlování, proč v troskách moderní společnosti znovu ožily aztécké zvyky, a postavil nás před hotovou věc, přímo do uzlového bodu konfliktu. Krev teče proudy, obětovaná srdce (Aztékové, jak se dozvíme, si nesmírně váží lidského života - svým bohům obětují to nejcennější, co je, ovšem pečlivě vybírají oběti mimo své řady, z otroků a zajatců) se vrší na hromadách, mrtvoly z bitev vypadávají na čtenáře po tuctech.

Ačkoliv se to na první pohled nezdá, toto je v podstatě militaristická SF, byť v ní nejsou využita klasická schémata tohoto subžánru. Příběh je - především díky lidským obětím Aztéků - velmi dramatický, navíc zesílený Johnovou ztrátou paměti. Postupně se odkrývají jednotlivé vrstvy příčin a následků, docela škoda, že anotace na  zadní straně obálky prozrazuje podstatnou část zápletky. V příběhu je totiž vše odhalováno postupně a to, co se dozvíte z anotace, je rozkryto až po docela slušné dávce jiných záležitostí.

Buckellova kniha je ve svém výsledku solidní vlakové čtivo, které zaujme, přináší silné drama a velkou porci akce a dobrodružství k tomu.

Hodnocení: 55%.

Tobias S. Buckell: Krystalický déšť (Crystal Rain)