28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Tim Davys, Amberville

13.5.2010 0:05

Amberville Tim Davys IkarTOPlistPriznám sa, že vďaka anotácii som sadol na lep ako tá najhlúpejšia mucha a Amberville som si kúpil. Kombinácia drsnej školy a rozprávky, aký to odvážny a originálny nápad! Prekvapivé rozuzlenie čo prekvapí aj najnáročnejšieho čitateľa? To musím mať! Bohužiaľ, buď som v náročnosti prekonal doterajší rekord, alebo som natrafil na nie najpravdivejšiu anotáciu.

Erik Medveď má problém - za pár dní musí nájsť listinu mŕtvych a vyškrtnúť z nej meno Nikolasa Holuba, inak sa gorily kráľa podsvetia pohrajú s jeho manželkou. Láskou poblúznený Medveď nechce prísť o posteľ vyhrievajúcu manželku, preto obnoví starú bandu a pustí sa do hľadania. Je tu však jeden háčik. Listina mŕtvych je zoznamom, ktorý údajne neexistuje.

Iste vás zaujme krátke zasvätenie do príbehu, ktoré privábi najmä čitateľov noirových detektívok. Hlavný hrdina v ťažkostiach iste nebude anjelikom, stará banda zas pokope, čo sľubuje pestrú škálu charakterov a... ako do toho zapadajú plyšáky?

Amberville Tim DavysSom tu a schovávam sa, hovoril si v duchu, v záchodovej kabínke pánskej toalety v spoločnosti zdrogovanej, homosexuálnej a prostituujúcej gazely, ktorú vyhľadávajú najmä miestni masochisti. Erik Medveď sa neveselo usmial, veď horšie to už ani nemôže vyzerať (str.127).

Chodia do školy či práce, zakladajú si rodiny (pôrodnú scénu s hlavičkou vykúkajúcou z futra tu ale nenájdeme), navštevujú kostol a dĺžka ich života je ohraničená narodením a smrťou. Zvieratá sa tiež zaoberajú existenčnými otázkami či úvahami o dobre a zle. Sú ako ľudia, len ich vnútro je plné molitanu. Autor nenechal prestrihnutie nite života na milú tetu s naostrenou kosou, zveril to Šoférom v červených pikapoch, ktorí po nociach odvážajú zvieratá... nevedno kam. Vykreslenie sveta však autor nechal na polceste. Svet plyšových zvierat je až príliš podobný tomu nášmu a po čase zo mňa nadšenie z plyšového obsadenia opadlo. Našiel som tu aj menšiu nedomyslenosť v jedálničku.

Amberville ako science fiction či fantasy samo o sebe ma premyslenosťou sveta neoslnilo, avšak v detektívnej rovine je autor istejší. Pravouhlé, priam umelo vytvorené mesto k plyšovému noiru patrí a pátranie po listine je aj napriek minimu akcie napínavé. Erik Medveď a jeho spoločníci si získajú sympatie, návrat do rodinnej minulosti v spomienkach Teddyho Medveďa je (spočiatku) osviežujúci, ale slabo využitý potenciál Hyeny Bitkára, nezmyselný čin Tom-Toma v závere (ktorý mal zrejme len šokovať), postupne klesajúcu uveriteľnosť a urýchlené vyriešenie zápletky neodpúšťam.

Menšiu kritiku si zaslúži aj vydavateľstvo Ikar. Málo zaujímavú obálku som prežil bez následkov, ale po odložení prebalu na mňa vykukla neobvyklá ružová (aj keď v spojení s plyšákmi sa to dá pochopiť). Preklad Márie Bratovej neurazí, ale divné spojenie slov „no napriek tomu sa nedalo nepochopiť“ je neprehliadnuteľné. Prípadných korektorov radím do budúcna občas preplesknúť, pretože ich pozornosť miestami poľavila - listina exituje, Nadežda vyzeral, okamih je čarujúci, občasný zlý slovosled...

Amberville je prvou knihou zo zamýšľanej série štyroch kníh zo sveta plyšákov. Po stránke originality a nápadu iste zaujme, no nevyužitý potenciál knihu radí do priemeru. Aj napriek tomu však vo mne vzbudila chuť po dalšej várke plyšu – zrejme si v očakávaní českého filmu Kuky se vrací zoženiem Meet the feebles a kúpim nejakú hračku. Jasné, že plyšovú.

Amberville
/Amberville/
Davys, Tim