RECENZE: Terry Pratchett a Jacqueline Simpsonová, Folklor Zeměplochy

9.6.2010 0:05

TOPlistCyklus příběhů o Zeměploše od Terryho Pratchetta přinesl v průběhu let nejen pěknou řádku zajímavých příběhů v "řadových" románech, ale také velké množství knih, které čtenáře seznamují s reáliemi tohoto pozoruhodného světa. Nakladatelství Talpress se pečlivě stará o Pratchettovy české fanoušky, a tak mají čtenáři u nás k dispozici i tuto část autorovy tvorby v kvalitních překladech.

Mezi nejužitečnější pomůcky čtenáře patří zejména mapy a průvodce – plán města Ankh-Morporku (Talpress 1996), černočerná mapa Smrťovy říše (2008) nebo Turistický průvodce po Lancre (2006), všechny obsahují také nepostradatelné vysvětlující texty a mnoho dalších zajímavých údajů. Do této kategorie lze zařadit také Průvodce po Zeměploše (2006) – pomůcku, která dokáže poskytnout potřebné informace nejen nováčkům, ale i zkušeným cestovatelům.

Ojedinělou kategorií jsou díla, která přinášejí přímý kontakt s každodenním životem na Zeměploše - Lu-Tzeho Ročenka Osvícení (2008), Zeměplošský almanach (2008) či To nejlepší ze Zeměplošských diářů a ročenek 1998 – 2007 (2008). Vzhledem k jisté disproporci mezi naším kalendářem a počítáním dnů a měsíců na Ploše (osmidenní týden, třináctiměsíční sezóna - zemědělský rok) sice asi není úplně možné pověsit si doma v oné místnůstce na zeď některou z ročenek a zaplnit ji vlastním programem, přesto se jedná o takřka interaktivní publikace.

Samostatně pak stojí série knih (populárně-naučných, použiji-li známé klišé), které se pohybují na pomezí dvou světů – reality a toho našeho běžného… Jedná se hlavně o sérii tří knih Věda na Zeměploše (také Talpress 2004, 2006 a 2007), kde Pratchett ve spolupráci s Ianem Stewartem a Jackem Cohenem zprostředkuje, jako doplněk hlavní dějové linie, velice srozumitelnou formou stav současného vědeckého poznání – vznik vesmíru, vývoj naší Sluneční soustavy, fyziku či matematiku. Folklor Zeměplochy patří do podobného soudku. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o běžnou encyklopedii mýtů, magických stvoření, oblud a jiných specialit světa putujícího vesmírem na hřbetě obří želvy, opak je však pravdou. Jedná se o unikátní náhled do autorské kuchyně Terryho Pratchetta - ten čtenáři přibližuje velké množství kulturních zdrojů, o které se při tvorbě zeměplošského univerza opírá. V rámci tematických kapitol (od bohů, trollů nebo draků, přes lidové tradice až k samotnému Smrťovi) tak můžeme sledovat kořeny Zeměplochy v anglosaské literatuře a dramatu, v severských ságách, starověké mytologii i současné popkultuře.

Folklor Zeměplochy je zatím zřejmě nejméně "beletristickým" dílem z autorovy produkce – je tedy možné, že by někomu mohl přinést jisté zklamání. Přínos knihy k poznání Pratchettova tvůrčího procesu je, podle mého názoru, ovšem natolik unikátní a zajímavý, že si místo v knihovně fanouška rozhodně zaslouží. Knihu lze navíc s klidným svědomím doporučit i čtenářům, pro které je prostředí Zeměplochy neznámé nebo se mu z nějakého důvodu vyhýbají. Mytologické archetypy a kulturní základy, které autor ve spolupráci s britskou folkloristkou Jacqueline Simpsonovou popisuje, lze určitě aplikovat i na mnoho dalších literárních děl současnosti.

Závěrečná bibliografie a doporučená četba, doplněná nakladatelem i o dostupné české knihy a překlady, je navíc opravdovou třešničkou na dortu!

Terry Pratchett a Jacqueline Simpsonová: Folklor Zeměplochy (The Folklore of Discworld)
Překlad: Jan Kantůrek