RECENZE: Sweeney Todd - Šňůra perel

14.2.2008 0:05

Šňůra perel Sweeney ToddTOPlistJe to už dost starý příběh, tak starý, že by snad upadl v zapomnění, kdyby si ho nevšiml Tim Burton a nejal se točit film. Co film, muzikál! A v tom najdeme hlavní zádrhel. V nakladatelství Domino, které jsem do této chvíle neměl tu čest znát, se totiž rozhodli, že se na Sweeney Toddovi přiživí a vydali původní příběh z pera neznámého autora, který vznikl kolem roku 1850. Technicky vzato má tedy film a kniha pouze stejný základ, tím je skutečný příběh zavátý prachem několika staletí. Ten, kdo by čekal klon filmové verze, jak jsme zvyklí u podobných knih, se nedočká. Toto je originál, ale na druhou stranu nemohu posoudit, jak moc se s filmem shoduje, jelikož jsem film neviděl.

Na začátku vyprávění se ocitneme na Fleet Street, křivolaké uličce viktoriánského Londýna, ve které se mimo jiné nachází malá živnost Sweeney Todda, jak hlásá velký žlutý nápis nad výkladní skříní. Sweeney Todd je holič. Není to ale ten milý chlápek, co si k němu gentlemani chodili poklábosit a přečíst si ranní noviny. Todd je jen holič, nic víc. Oholí, zaplatíte a jste rádi, že jste z holičství venku a nemusíte pozorovat strašný zjev v zrcadle za vámi. Sweeney Todd se prostě nepovedl, ruce jak lopaty, celkově nevábný vzhled a smích připomínající start motorové pily, k tomu přidejme opravdu zlý výraz a máme dokonalého záporáka. K Toddovi se v knize dosaneme ve chvíli, kdy přijímá nového učně a během několika chvil víme, že Todd vraždí své zákazníky. Ano, žádnou oklikou se tu nejde, prostě přijde první zákazník a Todd ho hned krchne, čímž si dost pomůže, jelikož zákazník má u sebe šňůru perel nedozírné ceny, ale na druhou stranu si také uškodí, protože získá nejen perly, ale proti sobě i nebožtíkovi věrné přátele.

Po rychlém úvodu se dostáváme k dalším hrdinům knihy - krásné Johanně Oakleyové a plukovníku Jefferymu, ti dva totiž zákazníka znali a vydají se ho hledat. Nutno podotknout, že každý zvlášť a ve vší počestnosti... Dalším hrdinou příběhu je učeň Tobias, který si Toddovu zlou povahu užije asi nejvíc. Bláznivý holič ho bije, vyhrožuje mu, dokud se Tobias konečně neodhodlá k činu a neřekne o tom, co Todd provádí zákazníkům své matce, aby ho matička nechala obléci do svěrací kazajky. Rodiče si zkrátka nevyberete.

Jako vedlejší doplnění Toddovy záliby pak působí kapitoly z pekárny paní Lovettové, která produkuje výtečné masové taštičky, ale když čtenář dočká času i tohle poslední kolečko zapadne do soukolí tak, jak má. Děj románu tvoří samozřejmě mnohem obsáhlejší zápletku, vzhledem k charakteru knihy bych ji nerad rozplétal, protože v případě, že se ji rozhodnete přečíst, byste z ní nic neměli.

Věk se na knize podepsal a během četby poznáte, že nebyla psána pro dnešního čtenáře, otupělého litry krve, které se na něj valí, jak z knih tak z televize. Hlavním a nejděsivějším motivem zde má být vraždění zákazníků, probíhající na holiče velice netradičním způsobem, ale je zmiňováno, byť naprosto jasnými, přeci jenom náznaky. Člověk by čekal břitvu a ono nic. Strach z holiče se prostě nekoná a klidně by mohl vraždit kdokoli jiný. Stejně tak způsob odklízení mrtvol není až tak děsivý, jako spíše nechutný.

Jediný moment, kdy pocítíte jakýsi pocit napětí a strachu, je v několika málo kapitolách z blázince, kam nejen Sweeney Todd odklízí nepohodlné svědky. Jestli si právě říkáte, že román vyznívá jako docela silná káva, že asi nejsilnějším momentem knížky bude pobyt v blázinci.

Má cenu tedy knížku číst? Myslím si, že má. Nejedná se o žádný surový horror, netečou litry krve (alespoň ne čtenáři na očích), ale přesto se knížka dobře čte, stylem to připomíná některá díla H. G. Wellse či Stokerova Drákulu, ač obojí jsou mladší. Děj rychle ubíhá a na slabém konci čeká čtenáře jedno malé bezvýznamné překvapení, které by se ve skutečnosti neodehrálo, protože realita nebývá přítelem happyendů.

Hodnocení : 65%.

Nakladatelství: Domino
Počet stran:238