RECENZE: Středověk noci temnější

18.11.2008 0:05

Tyranie noci Glen CookTOPlistGlen Cook je českým čtenářům dobře znám svým cyklem Temná legie. Tyranie noci otvírá novou trilogii a lze říci, že je hrdým pokračovatelem svých předchůdců. Sarkasmus, černý humor a postavy, které nejsou jen jmény na papíře, ale skutečnými hrdiny, at’ už v kladném nebo záporném smyslu, jsou neodmyslitelnou součástí knihy.

Cook rozpoutává na téměř půl tisíci stránkách ambiciozní dobrodružství, příběh prostých vojáků, vládců světských i duchovních, špionů, intrikánů, valkýřích mstitelek, mocných čarodějů a sil temnějších než noc. Zpočátku pozvolný začátek graduje v druhé třetině knihy, která obsahuje asi nejzdařileji napsané pasáže, aby vše vyústilo v krvavém finále.

Přestože Tyranie noci patří mezi ty tlustší zástupce z říše knih, děj je svižný, plný akce, řízných popisů a proradných padouchů. Tam, kde by jiní popsali desítky stránek líčením úmorné bitvy, Cook si vystačí několika větami, často pronesenými některou z postav. Autorovi hrdinové navíc nikdy nemají daleko k jadrnějšímu výrazu a dialogy mezi nimi jsou chilli kořením příběhu:

Biskup LeCroes vrčel: "Tohle místo je stejné jako každé další zatracené město na ostrově. Nejsou tu žádné čluny. Nejsou tu žádní muži mladší šedesáti let nebo chlapci mladší dvanácti. A ženské jsou jen tří typů: šeredné, šerednější a nejšerednější."

Bratr Kandl se usmál: "Jsem jen slabomyslný kacíř, Briesi, ale nějak se ke mně dostala myšlenka, že se k místním ženám máme chovat tak, jak bychom chtěli, aby se jiní chovali k našim statným connekským manželkám. A to nemluvím o celibátu, který je součástí tvého povolání."

"Jsi pořádná osina v zadnici, Kandle. Zkazíš každou legraci."

"Dělám, co umím."

A co teprve popis císařovy dcery, dívky skrývající obrovský potenciál pro další díly:

Helspetiny rysy naznačovaly exotické předky. Její oči byly temné a velké. Vlasy měla téměř orientálně černé. Padaly rovně dolů v jediném těžkém copu, který dosahoval až pod pás. Měla široká ústa a nápadné, skoro otylé rty. Její nos byl přesto malý a špičatý. Mohla mít pihy. Světlo bylo špatné, a tak se to nedalo určit s jistotou, stejně jako se nedala určit přesná barva jejích očí.

Když pomineme šerednost, velmi se podobala svému otci.

Jak vidno, překladatel Jiřím Mann odvedl také slušnou práci.

Svět Tyranie noci lehce připomíná alternativní středověké dějiny. Najdeme v něm nespočet zemí a zemiček, menších a větších království, je tam místo pro císaře i patriarchu – církev má v Cookově příběhu místo téměř stejné, jako hrála ve středověkém světě, a třenice z toho vznikající jsou podobné. I v národech je jistá podobnost, raději však nedoporučuji se v tom příliš pitvat. (Čtenář, který se zajímá o starší historii se tomu však asi neubrání.) Cookův svět se může chlubit magií, vyzařující z tajemných studen a jen lehce člověkem zkrocenou. A pak je tu ještě jeden bonus, který neprozradím. Vyskočí na čtenáře už v první kapitole…

A ted’ mínusy: nespočet názvů postav a názvů míst děj velmi komplikuje, takže pokud čtenář knihu čte porůznu (nedejbože třeba v hromadné dopravě), brzy zjistí, že se v tom dokonale ztrácí. Plete se mu, kdo je kdo, netuší kdo s kým, a už vůbec chybí odpověď na otázku proč. (Některé postavy mají více než jedno jméno + přezdívku!) Je jistě možné, nechat se unášet dějem, aniž by si čtenář dělal vrásky s motivací aktérů, ale každému to vyhovovat nemusí… A přitom by stačilo udělat jmenný rejstřík. Také by neškodil stručný nástin vztahů mezi jednotlivými mocenskými centry:

... Ti, kteří se hlásili k viscesmentskému episkopátu, byli důvěrně seznámeni se zkažeností brothského samozvaného patriarchy Clemence III. a jeho nástupce, Sublima V. Maysaleanští, všechny podruhy episkopálů, devedijci, dainschausové a zbývající hrstka connekských pramánů všech postavení a frakcí s nezměrnou vášní nenáviděli biskupa Serifa z blízkého Antieux, který byl vyslán Clemencem III. a potvrzen v úřadu Sublimem V., aby odradil obyvatele východního Conneku od loajality k Imakulátovi II. ...

Ke konci kniha trochu ztrácí na spádu, závěr ovšem stojí za to. Je to první díl, čili si nelze malovat, že se vyřeší úplně vše. Nicméně hlavní dějová linie ukončena je, a proto lze Tyranii noci číst samostatně, a tedy doporučit i těm, kteří neholdují delším cyklům, nebo třeba zatím od tohoto autora nic nečetli.

Ale jestli jste velcí konzervativci, možná vás některé scény mírně znechutí…

Tyranie noci (ukázka)
/The Tyranny of the Night/